/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Gavidé til 1 års fødselsdag
Fra : 1980
Vist : 15649 gange
200 point
Dato : 23-09-07 21:34

Ja, overskriften siger det meste. Jeg vil lige se, om ikke I har nogle gode idéer til en gave til en 1 års fødselsdag (det er en pige). Jeg kan ikke lige finde ud af, hvad hun mangler. Det må gerne koste i omegnen af 500 kr.

På forhånd tak, jeg håber på at få nogle gode forslag.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-09-07 21:40

De små æææælsker at lave mad på et komfur, hvortil der kan købes gryder mm

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 23-09-07 21:43

En dukkevogn/gåvogn, men det kan jo være at hun allerede har sådan en. Hvis du mener hun har "alt" så køb dog bare en lille bamse eller dukke, eller puslespil - hun er såmænd ligeglad hvor meget det koster. Husk det er de voksne der efterhånden får påduttet børnene at det materielle er så vigtigt.
wibbi

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-09-07 21:45

Alt hvad der har med musik at gøre,

http://www.legeskab.dk/Musik-10.aspx

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 23-09-07 22:13

Et medlemskab af en boligforening, f.eks (det imponerer ihvertfald forældrene)

http://www.aabnet.dk/Boliger/Bliv%20medlem/

for 150 kr....så er der 350 kr. tilbage som du kan spendere her;

http://www.babyklar.dk/baby/gaveartikler.htm

Et-årige er lette at imponere hvis der bare lidt farver og lyde på, men hun har vel allerede dukker, bamser og putte-i hus legetøj i knæhøjde....så

Ziggy99

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-09-07 22:23

ziggy99

Idag skal man være 15 år for at kunne blive skrevet op i en boligforening

Accepteret svar
Fra : Bertlov

Modtaget 200 point
Dato : 23-09-07 22:44

til det unge menneske..
duploklodser.....
dem kan man aldrig få for mange af!!

Øv, det med alderen til boligforeningen..
Det var ellers en kanonidé!! og beviset skulle bare ha' været pakket ind i spraglet papir..
Så havde både barn og forældre været glade!!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-09-07 22:50

Du kan købe en lille kurvestol, det er ikke sikkert at hun kan sidde i den på nuværende tidspunkt, men den kan bruges i flere år (ca.4-5 år)
Den kan især bruges, når hun skal sidde ved sofabordet eller et andet lavt bord.

På siden her er vist en stol, som jeg tænker på

http://www.traevarer-butik.dk/index-filer/Page451.htm

men den er på omtalte side midlertidigt udgået, det var også kun for at vise, hvad jeg tænkte på.

Min egen søn fik en sådan stol i dåbsgave for flere år siden. Den blev brugt meget (også af lillebror)

Jeg har stadig stolen og den skal gå i arv til barnebarnet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-09-07 23:00

Ans, det var da helt sjovt at se den kurvestol igen, sådan en havde min datter også, jeg sprøjtemalede den hvid, og så fik den lyserødt stofsæde

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-09-07 23:24

Jeg har ikke sprøjtemalet kurvestolen, men passet så godt på den, at den i dag er som ny
Det samme er "stolesædet"

Kommentar
Fra : pve

Dato : 24-09-07 06:41

En Peter Plys gåvogn. Den ved jeg af erfaring at de vil bruge senere til at køre på. Kan fås i http://www.toysrus.dk/ og til under 500 kr.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 24-09-07 07:15

Hvad med et kvart lod i klasselotteriet i et år.

En på 1 år er da vist stort set ligeglad hvor mange pakker hun får (der kommer vel andre).
Det er jo tit, at de er ved at drukne i dyrt legetøj, og vil hellere lege med papkasserne!!.
På den måde har hun chancen i helt år for at vinde op til en halv million Kr. (dem sætter hun nok mere pris, senere i livet).
Hvis du så næste år er i tvivl om, hvad du så skulle give, kunne du jo bare forny loddet.

Det er meget sjovere, at give dem pakker, når de bliver 3-4 år.

Blot et foreslag.

MVH

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-09-07 08:17

Et sølvarmbånd - eller har hun mange fra dåben?--

Dukkeseng

Ans, jeg malede den ikke fordi, den var skramlet, men fordi jeg syntes den var sødere som hvid, med et lyserødt sædebetræk

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 24-09-07 09:16

Jeg synes du skal tjekke med forældrene. I den alder har mange forældre stadig en hel del forestillinger om hvad der er rigtigt og forkert tilbage (det blegner med tiden).
Møbler og større legetøj skal du under alle omstendigheder lige tjekke, for det kan jo være de går op i at der kan være orden på værelset.

Hvis det var mig ville jeg købe et build a bear gavekort, eller noget tøj i den stil forældrene synes pigen skal have - måske kombineret med en lille ting fra lamaze som laver særligt udviklende legetøj opdelt til aldersgruppen. Fidusen ved at give gaver er at få dem personlige og det synes jeg ikke en pose duplo er.
Voldsomme plastikremedier kan meget vel ryge retur, dukker og bamser har mange børn alt for meget af og gud hvor er de grimme. (BUILD A BEAR er noget helt andet), møbler skal passe sammen med de andre osv.

Hvis du er helt blank, så gik et gavekort.

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 24-09-07 09:29

har du prøvet at kigge på http://www.gamleskole.dk/shop/frontpage.html de har rigtig mange gode ting - og anderledes.
Dukker og stable ting/klodser er rigtig godt i den alder.
fischer price har lavet en drop and roar dinosaur hvor der er lyd og lys når man kommer en af de 4 kugler igennem et hul- denne har været et stort hit hos os - øver også motorikken hos de små.

Hvis du ikkes søge legetøj så har swarowski lavet en first step serie til børn - jeg har dem desværre ikke selv til mine børn selvom jeg har ønsket mig dem flere gange (har dog selv givet dem som gave) Til pige hedder linket:
http://www.swarovski.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/SCO-Web_DK-Site/en_US/-/DKK/SW_DisplayProductInformation-Start;pgid=i35I6_movKNSR0EEKtMsEUMK0000VpdYbd5p?ProductSKU=853041&CategoryName=0327134&ProductPage=0

Håber du kan bruge det til noget.

Kommentar
Fra : myes

Dato : 24-09-07 10:24

Eller hvad med little people fra Fisher Price??
http://www.fisher-price.com/dk/littlepeople/products/intro.asp?section=HOUSE

Det fik vi noget af til min datter da hun fyldte 1 år og det har været noget hun har elsket enormt højt. Hun leger stadig meget med det og min niece på snart 5 har også noget og hun er også stadig lige vild med at lege med de små dukker.
Der er en hel landsby at samle, med dyr og mennesker, huse, gynger, karusseller osv osv osv.. Der er lyde i mange af tingene, men ikke så højt det bliver voldsomt generende i længden, når de fortsætter med at trykke på knapperne. Det fås i næsten alle prisklasser og kan også købes de fleste steder.

Eller den her lille stol??
http://www.fisher-price.com/dk/infanttoys/product.asp?s=bulnl&id=33588&agegrade=

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-09-07 11:17
Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 24-09-07 11:50

Vil du ikke beskrive lidt mere om familien?

Jeg må indrømme at jeg vil fraråde alle de forslag der er kommet her. For mig er det plastikhelvede af format - netop fordi smag og politisk følsomhed er forskellig vil jeg tilråde dig at lægge kraftigt vægt på dit kendskab til familien.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 24-09-07 12:27

jomfruane:

Jeg kan stort set tilslutte mig hvad du skriver, men mit foreslag er da ikke et plastikhelvede!!!!
Til gengæld, sytes jeg dit foreslag med Build a bear, er helt ude i skoven!!!!!
Hvor mange kender du der kan gå ind i en butik, som et årig, og bede om lige nøjagtigt det de vil have. Det kan da godt være, at jeg er en gammel idiot, men jeg har dog aldrig set, eller hørt, om et sådanne barn.
Når jeg skal være 100% ærlig, kan jeg godt nok ikke huske (eller har fået fortalt) hvad jeg fik i gave som 1 årig, men det kan I måske.
Jeg ville da huske på. at min tante, købte et lod i klasselotteriet, som jeg vandt en halv million på.
Hvis jeg ikke vandt på det lod, da jeg var 1 år gammelt, tror jeg faktisk jeg var lige så glad for det, som alt det andet "skrammel" andre familemedlemmer kom slæbene med.

MVH

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-09-07 12:48

Og de besvarelser jeg kommer med er udfra mit arbejde som dagplejer og mor til tre - godt nok store "unger" nu.

Plastick helvede er vel ikke størrer end man selv gør det til??? Det er bestemt heller ikke lige skadeligt altsammen, så havde dagplejeformidlingen ikke købt det. Til gengæld er det nemt at rengøre, man kan ikke lige skolde et trækomfur vel??

Det er altså ikke den store videnskab om familien der gør sig gældende for at købe en fødselsdagsgave til en 1 årig, går da ud fra giveren kender noget til familien, når vedkommende er parat til at bruge op til 500 kr til en gave

Kommentar
Fra : pve

Dato : 24-09-07 13:01

Hvem er det der har problemet med plastichelvedet ? Jeg er bange for at man der tænker mere på de politisk korrekte forældre end hvad den lille faktisk kan bruge.....

Jeg vil stadig holde fast i at noget som barnet kan bruge til at støtte sig til når hun skal lære at gå er et hit. Min søn brugte ihvertfald sin lille vogn meget. Og nu (2 år + 3 mdr.) bruger han den så til at køre ræs på fra den ene ende af huset til den anden. Og ja det er plastic, grimt samt larmer - MEN han bruger den næsten hver dag og dermed selvsagt meget glad for den.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 24-09-07 13:47

pve:

er heller ikke uenig med dig, men:
Lære barnet at gå bedre af, at have 20 forskellige "køretøjer" at støtte sig til, frem for et ????

MVH

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 24-09-07 14:03

Et lod i klasselotteriet, kan umiddelbart syntes god, meeen hvis nu hun vinder den store gevinst, og har andre søskende, kan du så ikke lige se hvor meget ballade det kan gi?? skal hun dele eller hva?

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 24-09-07 16:13

Jeg ville også foreslå en gåbil... mine tre sønner har også alle elsket den.

Men jeg synes det ville hjælpe at få lidt at vide om familien - f. eks er det første barn eller nr. 4.

For vores første fik masser af legetøj, fordi vi ikke havde noget, mens barn nr. 3 fik saltstænger og mariekiks og rede penge til børneopsparingen.

karenD

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 24-09-07 16:52

Nu må jeg også indrømme, at dette spørgsmål, snart ligner mange andre, jeg har deltaget i.

Typisk opskrift:

Spørgeren kommer med et udmærket spørgsmål, men glemmer at komme med detaljer, og kommentere ikke yderligt, sit eget spørgsmål.

Vi andre, der prøver at hjælpe, kan blot "skyde i tågen", vedrørende gode svar.

MVH

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 24-09-07 17:17

Du har helt ret, Viskinge og desværre taler 1980s statistik for sig selv:

Spørgsmål
- Ubesvarede 2
- Besvarede 3
- Annullerede 5
- Slettede 0
Ialt 10

Bortset fra det...

Hvad med at give pigebarnet en barnepige-aften. Man kunne lave et gavekort på biografbilletter til forældrene og tilbyde pasning af pigen imens forældrene er i byen. Vedlæg en lille ting til pigen, så hun har noget at pakke ud.

Kommentar
Fra : Bertlov

Dato : 24-09-07 18:23

tja..
plastikhelved eller ej..
Duploklodser har altid været og er stadigvæk et hit!!
Diverse andre sjove plastikdippedutter er også brugbare;
tror ikke et 1-års barn tager særligt højtideligt hvad hun får i gave!
Det er nok som flere skriver, forældre og eventuelle søskende der skal skeles til!!
Men så køb dog en lille gave og giv resten af pengene til en børneopsparing eller sparegris!
--> og den med dagplejemor og pædagog kontra godt legetøj..
Der findes ufatteligt meget skrammel både hos dagplejen og i institutioner,
så det er ikke noget kvalitetsstempel.

Kommentar
Fra : 1980

Dato : 24-09-07 18:43

Der er mange gode forslag tak for det. Især Duplo-klodser synes jeg faktisk er en fin idé, det er vel også med til at udvikle børns kreativitet.

Hun har ingen søskende. Det skal helst ikke være nogle alt for store ting, der fylder. En gåvogn har hun - ellers var det også et rigtig godt forslag. Men en gåbil/gåcykel er vist ikke så god for børn, når de skal lære at gå. De lærer ikke at gå på den rigtige måde, men med spredte ben siddende. Så er gåvognen bedre til det.

Jeg modtager da gerne endnu flere forslag, spørgsmålet er jo ikke engang en dag gammel. Men jeg er da glad for dem, jeg har modtaget indtil videre.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-09-07 18:59

Bertlov.... Jeg kan love dig for at der ikke er skrammellegetøj hos en dagplejer eller i vuggestuen, legetøjet er nøje udvalgt af proff, hvis der er skrammellegetøj imellem er det noget som er givet af private.

1980.... Børnene lærer altså at gå helt rigtigt selv med en gåbil/cykel, ellers ville største delen af dk's børn da snart være hjulbenede og det er de da ikke

Duplo/Lego og Fisher Price er kvalitet og er noget der holder

http://www.fisher-price.com/dk/products/thumbnail.asp?catid=FPClassics&from=ToysByAge&type=assistant&age=0&lMinAge=1.00&lMaxAge=2.00

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-09-07 19:33

Jeg tror, at vi hver især er kommet med forslag, som vores børn har haft glæde af.

Når jeg læser dette indlæg fra jomfruane

http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=110000#1235139

Så er jeg ikke enig.

Citat
Møbler og større legetøj skal du under alle omstendigheder lige tjekke, for det kan jo være de går op i at der kan være orden på værelset.

Nu står det jo ikke skrevet nogen steder at legetøjet kun skal være på børneværelset. Børn skal have lov til at lege i hele boligen.

Citat
Hvis det var mig ville jeg købe et build a bear gavekort, eller noget tøj i den stil forældrene synes pigen skal have - måske kombineret med en lille ting fra lamaze som laver særligt udviklende legetøj opdelt til aldersgruppen. Fidusen ved at give gaver er at få dem personlige og det synes jeg ikke en pose duplo er.

Har dit barn aldrig fået lov til at lege med Legoklodser !!!!

Citat
Voldsomme plastikremedier kan meget vel ryge retur, dukker og bamser har mange børn alt for meget af og gud hvor er de grimme. (BUILD A BEAR er noget helt andet), møbler skal passe sammen med de andre osv.

Det er så din opfattelse af hvordan bamser skal "se ud"

Jeg har læst i din profil, at du er arkitekt, men hvis man har børn, så ligner boligen ikke altid et billede til "Bo Bedre"

Citat
Jeg må indrømme at jeg vil fraråde alle de forslag der er kommet her. For mig er det plastikhelvede af format - netop fordi smag og politisk følsomhed er forskellig vil jeg tilråde dig at lægge kraftigt vægt på dit kendskab til familien.

Vi er ikke alle arkitekter, men tænker på det vores børn har sat pris på.

At jeg foreslog en kurvestol, så var det fordi den havde gjort stor gavn og glæde i mange børneår.

Kommentar
Fra : Bertlov

Dato : 25-09-07 02:35

Nordsted1
Undskyld hvis jeg trådte dig over tæerne...
Jeg har været dagpleje, er pædagog!!
Du må arbejde i en bedre kommune end jeg nogensinde har gjort!!
Her vil jeg sige der var lidt af hvert i husene, både som dagplejer og som pædagog!
Men jeg synes at mine unger, både mine egne og diverse "lånte",
har nydt duploklodserne til de var meget gamle...
Men ja, der er også andre fabrikanter på markedet, der kan lave godt legetøj..
Måske skulle "prinsessen" have et "opbevaringsmøbel" til alle sine andre legesager......

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 25-09-07 08:35

Gud dog at være så nærtagende!
Vores dagplejemor havde massere af ragelse, det har min søn også, men det havde han ikke da han var et år.

Min pointe var at det er svært at vide hvad forældrene synes er rigtigt og netop fordi barnet kun bliver et år, så er forældrene faktisk vigtigere som modtagere.

Duplo klodser er fine, men vis mig det barn der ikke allerede har kilovis af dem? Min egen søn brugte dem næsten ikke, hvorimod gammeldags byggeklodser i træ var et hit. Det var de almindelige Lego der gjorde og gør lykke.

Gå vogne er der meget at tage hensyn til. fx gulvene, larm/skader (særligt hvis der er underboer) Og så igen, går forældrene op i sikkerhed, så skal det altså ikke være den fra BR.

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 25-09-07 08:51

Hold da op!
Nå men som mor til 3 børn på 7, 5, og 2 år så vil jeg sige at dette har været store hit her - plastik eller ej...

1) fischer price køkken
2) Velcro lege mad
3) duplo klodser
4) gå cykel (en af de små scooter - og jo mine børn gik inden de var 1 år alligevel!- det øver stadig motorikken)

5)Jeg gav også tidl. et foreslag med swarowski's first steps - dette er helt kanon hvis man vil købe noget barnet kan gemme og få til minde om sine første år når hun bliver størrer.

Håber du finder på noget...

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 25-09-07 08:52

ohh og ps. til jer som hader plastik helved gav jeg også et foreslag til www.gamleskole.dk her er meget af det det gamledags legetøj i træ og stof!

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 25-09-07 09:12

Gad vide om det handler om at have ret, eller give råd?

Meget ofte gør man det som tidligere har virket - det kan virke rigtigt fint, hvis du kommer med en gyngehest som en du selv havde i din barndom - for så kommer den med en historie og dermed værdi.

Problemet med meget plastik legetøj er at det fylder verdnen med historieløs smagløshed - hvorfor ikke forsøge at få det hele til at gå op i en højere enhed?

Vi fandt en super dejlig gåvogn i træ, der var sjov som futtog og indkøbsvogn, med gummihjul og plads til et barn i den.
Pointen er, at hvis man leder lidt, så behøver man ikke gå på kompromis (prisen var den samme).

Der er meget mode i hvad små børn bør og skal have. Det kan være et ufatteligt ræs og som gavegiver er du nødt til lige at få fingeren på pulsen hos modtager. At su stiller spørgsmålet her, tyder på at du faktisk gerne vil gøre det godt.

Et godt sted at starte er hos fx jalsoe som i hvert fald har fingeren på pulsen - ofte skaber de den...

Istedte for at give et plastik lægesæt gav jeg et rigtigt stetoskop. Min søn fik Briokomfuret og rigtige gryder fra Ikea - det går i opvaskeren og kan sagtens holdes rent - sikker noget pjat at træ skulle være uhygiejnisk. Rodalon er opfundet. Så legede han med rigtigt mad mens jeg lavede mad og gryderne kom i opvaskeren.
Han fik et mini tørrestativ og hængte tøj op - også fra Ikea.

I et års alderen havde han en madras på gulvet hvor vi lavede kolbøtter.

Han havde god glæde af årskort til ZOO hvilket du også kunne overveje at give familien.

Jeg synes at man skal respekterer børnene ved at stoppe al for meget unødigt støj og gejl - få dem til at opleve de vigtige ting i livet, istedet for at mætte dem med semivirkelighed.

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 25-09-07 09:26

jeg mener mener det hele er en smagssag ---- og jeg har både plast og træ legetøj til mine børn - det er mere hvad de nu end foretrækker og hvad jeg liiige har kunne få på tilbud.
Jeg er helt enig i at der er for meget legetøj med støj i!

mht til brug af rodalon på legetøj som børn leger med ville jeg nok ALDRIG bruge det - børn kommer jo legetøj i munden og det kan da ikke være sundt med rodalon!
og så kunne man jo tage diskutionen til at tøj så også burde være økologisk da t-shirts med print på afgiver phthalater osv. osv....

men nu blev der spurgt til evt. foreslag til gave til en 1-årig - ikke en politisk debat og plast eller træ er bedst

så lad os skrive foreslag istedet for løftet pegefinger

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-09-07 09:38

Bertlov... helt i orden.

I "min" kommune, får dagplejerne hvert år et lille beløb at købe legetøj for, vi mødes og div. forhandlere har så udstillet deres legetøj, f.eks. Krea, altså kvalitetslegetøj og intet skrammel, jeg syntes også det er et alt for stort ansvar at skulle passe børn, hvis så også legetøjet kan være livsfarligt, små dimser, skarpe kanter, tilsætningsstoffer mm.

Nå men træpuslespil med små håndtag

Stablebægere

bold

Brio trælegetøj, f.eks mariehønen med snor i

putteæsker - huller i træ/plastic hvor figurerne skal ned i de rigtige hulller

dukke, seng, dukkevogn, sutteflaske mm

bøger

Kommentar
Fra : pve

Dato : 25-09-07 09:44

Giv forældrene et gavekort til BR eller lign. så kan de selv købe det plastik- eller trælegetøj som de synes deres barn skal have.

Godkendelse af svar
Fra : 1980

Dato : 01-10-07 07:59

Tak for svaret Bertlov.

Kommentar
Fra : Bertlov

Dato : 02-10-07 18:05

hej 1980
tak for det..