/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
nye døre og vinduer
Fra : TanteAnne
Vist : 557 gange
37 point
Dato : 23-09-07 13:22

HJÆLP hvordan får vi skummet fjernet fra karmene når ikke de har været godt nok afdækket, når vi har sprøjtet pu--skum, de store "kager" kan selvfølgelig ´fjernes når det er tørt men hvordan med det der sidder meget fast på de nye rammer....øv øv øv

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-09-07 13:34

Hvad er overfladen ? Malet træ ? Alluminium ? Plastik ?

Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 23-09-07 13:49

Hvidmalet træ (malet fra fabrikken).

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-09-07 13:58

Øv jeg ser ikke andre udveje end at skrabe det af, og så reparere malingen bagefter, men vent og se om andre har en løsning som er bedre

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-09-07 14:09

Er det noget du selv har lavet eller er det et firma der har monteret dem.....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-09-07 14:14

Det lyder hjemmelavet refi

Accepteret svar
Fra : tararam

Modtaget 47 point
Dato : 23-09-07 14:14

Der findes vist nogle skrappe midler der kan fjerne rester, men de fjerner også malingen og går måske dybere ned i træet og giver problemer når du skal efterbehandle.

Fjern eller skær så meget af du kan.

Vandslib herefter forsigtigt med korn 2000-3000 ultra fint (endelig med klods.) Er du forsigtig kan du måske, netop fordi det er fint sandpapir, undgå at gå igennem den hvide farve, men skulle det ske må du reperere med extra farve. Jeg mener standard farven er RAL9010 renhvid, og den kan fås samme sted du får vinduerne fra.
Den fine silkematte overflade efter brug af sandpapirer kan nemt pudses op i glans bagefter

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-09-07 14:19

Citat
Det lyder hjemmelavet refi

Ja - men det ville være rart at vide med sikkerhed alligevel.....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-09-07 14:22

Mon ikke der var en lille bøtte med reperations maling, da vinduerne blev leveret, det sender vi altid med ud, det sker jo at der sker småskader under i sætning, standard hvid er RAL9010 men det er ikke ren hvid

Kommentar
Fra : lucerne01

Dato : 23-09-07 15:26

Er der ikke noget med det er blevet forbudt at bruge skum når der skal isættes vinduer og døre ?
Grundet skummets evne til at transportere fugt ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-09-07 15:43

Ved ikke om det er forbudt,men det bruges meget her omkring, jeg har selv sat en ny dør i, for en måned siden, og der skal naturligvis fuges med vandtæt fuge udenpå skummen

Kommentar
Fra : lucerne01

Dato : 23-09-07 15:47

Ja det er meget populært, og har selv brugt det flittigt. Mener bare og have hørt at det er kommet frem at det skulle være fugt transporterende ? Men kan ikke finde noget info om det nogle steder.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 23-09-07 19:46

istedet for sandpapir kan du bruge et helt nyt stanleyblad. Hold skæret vinkelret på den malede flade i hele sin længde og træk en tynd spån af malingen. Virker som en zieheklinge. Øv dig evt på en stump maletr brædt først, men det er ikke svært.

Godkendelse af svar
Fra : TanteAnne

Dato : 23-09-07 21:33

Tak for svaret tararam. Ja jeg har fået mange svar, må indrømme vi næsten hat prøvet alt, vi bliver nok nødt til at slibe og male, heldigvis er det indvendig, så råd og svamp slipper vi nok for.