/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Gravid
Fra : Draeken
Vist : 1433 gange
50 point
Dato : 23-09-07 10:45

Hej hej...

Jeg har en hungyppy. Jeg synes den ser lidt stor ud. Ved i hvordan man ser om de er gravide?

Kommentar
Fra : akle

Dato : 23-09-07 11:09

Ja, fisk bliver vel ikke gravide, men derimod med rogn (æg), så der skal være en hanguppy i nærheden, for at det kan blive til unger. Har du flere guppier, så er der nok også en han, som kan spræde sæd ud over de æg som hunguppien har gydet. Bare rolig, - i så fald kommer der nok unger.
Held og lykke!
MVH Akle

Kommentar
Fra : Draeken

Dato : 23-09-07 11:11

Altså jeg har mange guppier. 5 hanner og 7 hunner. Er der flere måder jeg kan se det på ?

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 60 point
Dato : 23-09-07 11:37

Jo Gubbier bliver ganske rigtig gravide - De føder nemlig levende unger.
Du kan se det foran gattet der er maven mørkere og tykkere.
En gang om måneden føder de op til 70 levende unger. Når de først en gang er parret så gemmer de søden i små "pakker" til brug næste gang. Du skal helst have en del planter så ungerne kan gemme sig den første tid, forældrene er nemlig kannibaler, så hvis der er andre fisk så kan de hurtigt æde 70 små gubbyunger.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-09-07 11:55

Guppier kaldes også millionfisk. Så det er en fordel hvis kun nogle ganske få unger overlever.

Den med at guppihanden skulle sprede sæd ud i vandet kom fra en der tog fejl af guppier og torsk.

Det er fantastisk som folk her i kandu svarer på emner som de ikke har begreb om.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 23-09-07 12:19

Det er da rigtigt, man får hurtigt for mange gubbyer.
Da jeg havde gubbyer lod jeg dem vokse til jeg kunne se hvadfor nogen hanner der fik de allerflotteste haler - resten fotærede jeg til en der havde større fisk som gerne åd gubbier Ja sådan er naturen jo. Anlægget for flotte haler er arveligt, så på den måde får du flere og flere med flotte haler.

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 23-09-07 13:18

nemmelig og de bliver også halvtykke imens de er med unger - ungerne er små og gennemsigtige i starten - det er rigtig sjovt at se ungerne.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 23-09-07 14:40

Ja, ja, - jeg overvejde om de var af den slags - med levende unger - hvilket de så er! Tak for dén information! Har selv haft guppier i sin tid, men gik ikke så højt op i det. Unger fik de i flæng, så der var trængsel. Har også haft guppier der blev tykke og fik "læggenød" (findes indenfor fugle), og da døde den tykke et stykke tid efter uden af have fået ungerne. Betegnelsen 'en gravid fisk' har jeg nu aldrig hørt om før, måske en 'drægtig' ? - nej, heller ikke!
Godt man bliver klogere - og fremdeles held og lykke!
MVH Akle

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-09-07 17:38

Hvis fan skal være meget nøjeregnende så lægger guppyen æg, som klægges i læggeøjeblikket.
Hvis man ser processen , vil man se den komme ud i en lille pose ( æg) og at ungen omkående spræller ud af den , hvorefter moderen eller en anden æder den. Enkelte smutter udenom og når at gemme sig.

Man kan få fødekasser som redder alle ungerne. Hvad man så skal med 300 nye unger om ugen , hvis man har nogle hunner gående.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 23-09-07 18:38

Hvorfor mener du at det er æg? Menneskebørn bliver også født i en lille pose - her kaldes den efterbyrden ligesom hos andre dyr der føder levende unger: Elefantunger bliver også født i en pose, dog ikke lille! Men de har jo navle, det ved jeg ikke om gubbier har, Hvis ikke den har navle kan man vel nok sige at den lægger øg som klækkkes i samme øjeblik de lægges

Godkendelse af svar
Fra : Draeken

Dato : 23-09-07 20:45

Tak for svaret valde..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 23-09-07 23:41

Selv tak du og held og lykke med ungerne