/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Maling af vægfliser.
Fra : TanteAnne
Vist : 1444 gange
37 point
Dato : 22-09-07 18:28

Jeg har et lille gæste-toilet som trænger til en overhaling og jeg har tænkt at male fliserne, det kan man godt har jeg hørt. Men hvordan er det lige man skal gøre for at være sikker på at malingen bliver hængende på fliserne og hvad er det for maling man skal bruge. Der er ikke bad på gæste-toilettet. Vil også gerne male gulvet, der er også fliser, men kan man det, det er ikke et rum der bliver brugt så ofte.

Accepteret svar
Fra : myes

Modtaget 37 point
Dato : 22-09-07 19:32

Man kan male både gulv og vægge.

væggene:

Slib fliserne med slibepapir korn 100, til overfladen er ru og matteret.

Vask fliserne grundigt med et kalkfjernermiddel.

Tør efter med vand, og vask med grundrens. Vær særlig omhyggelig i fugerne og andre steder, hvor der kan sidde snavs og sæberester.

Afslut evt. med en blanding af vand og eddikesyre. Brug 2 dl 32 % eddikesyre til 10 l vand.

Skyl efter med rent vand, og lad fliserne tørre godt.

Dæk af med plastic.

Påfør grunder i et tyndt lag med pensel eller rulle. Husk at komme godt ned i fugerne.

Lad væggene hærde et døgn.

Slib let med en slibepude.

Tør efter med en fugtig klud.

Nu er du klar til at male fladerne.
Du skal bruge en akryl-plastmaling til vådrum, glans 40 eller derover.

Mal fugerne med en pensel, inden du ruller hele fladen.
Det er vigtigt, at du kun ruller eller maler en vej.

Gentag proceduren mindst 2 gange, eller indtil fliserne har fået en ensartet glat overflade.
Lad malingen tørre helt mellem behandlingerne.

Hæfteprøve.
Mal grunder på et sted, hvor det ikke ses. Hvis du efter 48 timer kan rive den af med en kraftig tape, er overfladen uegnet.

Jeg ved ikke helt om det ikke er det samme med gulvene, men tror det er noget med de godt kan finde på at skalle lidt af hvis de bliver slidt meget, så der skal man nok efter med lidt maling..

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 22-09-07 20:39

lige det jeg ville skrive
en blev heldigvis fri for at skrive alt det
har prøvet det men brugte alkyd istedet for akryl maling
bruger du dette husk udlufting

Godkendelse af svar
Fra : TanteAnne

Dato : 22-09-07 22:48

Tak for svaret myes. Ja så kan jeg jo bare gå igang der skulle ikke være noget at tage fejl af. Tak for rådet.