/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Salt
Fra : Pamfilius
Vist : 3197 gange
20 point
Dato : 22-09-07 18:25

Jeg er ved at skrive opgave om salt. Jeg har nogle ret uforståelige tabeller og tegninger, og har efter lang tid regnet mig frem på vandets densitet ved uggelhuse hvis vandet er 10 grader. Så kom jeg i tvivl om jeg havde taget fejl af nogle enheder.. Nu mangler jeg så massefylden for salt for at kunne tjekke mit resultat.. Jeg havde håbet jeg kunne finde det i kompendiet, men desværre...

Er der en af jer der kan fortælle mig hvad natriumchlorids massefylde er?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-09-07 18:48

Du kan ikke udregne saltvands densitet... eller massefylde 100% uden en flydevægt
Se f.eks http://www.google.dk/search?hl=da&q=massefylde+for+salt&meta=
men måske dette kan hjælpe dig lidt på vej:
http://thomas.naundrup.andersen.person.emu.dk/Thomas/klasser/1n/vejledninger/massefylde.doc

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-09-07 18:49
Kommentar
Fra : Pamfilius

Dato : 22-09-07 18:52

Nu er det ikke en oplysning vi har fået med, så mon ikke det er tæt nok på uden? Vi fik at vide alle nødvendige oplysninger var at finde i kompendiet, så jeg tror ikke jeg vil rode mig ud i flydevægt.. Men tak.. Det kan jeg måske score nogle billige point på at nævne i opgaven =)

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-09-07 18:57
Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 20 point
Dato : 22-09-07 20:29

Google: 'specific gravity' 'sodium chloride':
Specific Gravity (vægtfylde): 2.16 g/ccm

Godkendelse af svar
Fra : Pamfilius

Dato : 22-09-07 20:31

Tak for svaret henrikkrebs.