/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Hundested
Fra : Hans_Henning_24
Vist : 3579 gange
20 point
Dato : 22-09-07 17:45

Hvorfor hedder Hundested Hundested?

Accepteret svar
Fra : iah

Modtaget 30 point
Dato : 22-09-07 17:51

Hundesteds historie – kort fortalt

Halvøen Halsnæs tilhørte i følge kong Valdemars Jordebog kongemagten, og det vides med sikkerhed, at der siden 1500-tallet har været en kongsgård mellem Torpmagle og Torplille. Byen Hundested er med sin placering på det yderste af halvøen den østligste by i Nordsjælland. Navnet Hundested stammer fra kongernes jagt på sælhunde på stenrevet ud for fiskerlejet. Hundesteds historie kan føres tilbage til 1796. Omkring 1860 blev der bygget en stenmole til læ for lokale fiskerbåde, men man måtte vente på en egentlig havn til 1886. Havnen er senere blevet udvidet adskillige gange i takt med den voksende fiskerflåde og etablering af færgeruter. Hundested havde indtil for få år siden forbindelse til Jylland via færgeruten Hundested-Grenå. I dag er der stadig færgetrafik til Rørvig. Hundested er mod syd vokset sammen med byen Lynæs, og byens industrier samt håndværks- og servicevirksomheder har fået en forholdsvis stor betydning. I Torpmagle fødtes politikeren Viggo Hørup.

http://www.indmus.dk/hundested.html

Kommentar
Fra : iah

Dato : 22-09-07 17:52

Hundested

Hundested gennem tiderne
Hundesteds historie kan føres tilbage til Kong Christian d. 7. og tiden omkring år 1800. Navnet Hundested stammer fra kongernes jagt på sælhunde på stenrevet ud for Hundested - Hunderevet, som nu er forsvundet, idet stenene herfra blev brugt til havnebyggeriet ved København. Først omkring 1860 blev her bygget en beskeden stenmole til læ for nogle små, primitive fiskerbåde, men allerede i 1886 byggedes den første egentlige havn, som senere har måttet udvides adskillige gange i takt med den voksende fiskerflåde og etablering af færgeruter. Den dag i dag kan man stadig se rester af et skanseanlæg fra 1807, opført som led i Kaperkrigene mod England og til bevogtning af indsejlingen til Isefjord.

http://www.fhkommune.dk/sitecore/content/websites/fh,-d-,test,-d-,dkis,-d-,dk/Global/Topmenu/OmKommunen/Historie/Kommunens%20historie.aspx

Kommentar
Fra : iah

Dato : 22-09-07 17:54

I øvrigt - velkommen til Kandu

Kommentar
Fra : Hans_Henning_24

Dato : 22-09-07 19:09

Tak for gode svar - jeg var i Hundested igår, fik stillet spørgsmålet af en videbegærlig dreng, kunne ikke svare, og søgte forgæves Wikipedia - men nu kan jeg stille ham tilfreds næste gang jeg ser ham!
Hans_Henning_24

Kommentar
Fra : iah

Dato : 22-09-07 22:42

Så skal du jo så liiige huske at lukke spørgsmålet...

God weekend

IAH

Kommentar
Fra : pjakobsen

Dato : 23-09-07 00:08

HUNDESTED`s korte version om navnet er det er opkaldt efter alle sælghundene i området - og ikke den alm hund FIDO nede på hjørnet ved slagteren.

Per

Kommentar
Fra : iah

Dato : 23-09-07 01:23

Citat
sælghundene

Jeg tror ikke der har været hunde til salg..!?

Godkendelse af svar
Fra : Hans_Henning_24

Dato : 23-09-07 21:43

Tak for svarene, iah.

Kommentar
Fra : pjakobsen

Dato : 23-09-07 22:03

iah - du er skarp!

HI HI HA HA

sælghundene = sælhundene

Sorry >>>Sorry >>> Sorry - ikke stavefejl men tastefejl!

Per

Kommentar
Fra : iah

Dato : 23-09-07 22:11

Hæhæ, jeg kunne ikke dy mig...

sælghundene = sælhundene

Sorry >>>Sorry >>> Sorry - ikke stavefejl men tastefejl!

Per

Kommentar
Fra : iah

Dato : 23-09-07 22:13

Mig en fornøjelse Hans_Henning_24