/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Killing på 16 uger vil ud.
Fra : TanteAnne
Vist : 7411 gange
20 point
Dato : 21-09-07 17:09

Hvornår er min killing gammel nok til at komme ud på egen hånd? Den vil gerne ud og kommer det også under opsyn, men hvornår er den gammel nok til at finde hjem selv.

Accepteret svar
Fra : Angelica

Modtaget 30 point
Dato : 21-09-07 17:13

hvor længe har i haft den?

Kommentar
Fra : akle

Dato : 21-09-07 17:23

Hvis den ikke har boet hos dig ret længe (fra 12. uge???) og den heller ikke har været vant til at være udenfor, så er den bestemt for lille. Vent til foråret, hvor det bliver lunere i vejret og hvor den er blevet dét ældre. Ddu må gerne fortsætte med at tage den udenfor i sæle. Sidste år, vor nye killing på ½ år kunne lide at gå aften tur med os, men blev forskrækket af et par andre katte på turen. Vi prøvede om den selv kunne finde vej (havde haft den i 3 mdr.) men det kunne den ikke, å jeg måtte gå turen en ekstra gang, medens jeg kaldte på den. Pludselig kom den frem fra sit skjul ved at høre min stemme, og var meget glad for at blive båret hjem resten af vejen. I hele år, hvor den er blevet dét ældre, er der ingen problemer.
Hygge mis til dig.
MVH Akle

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 21-09-07 17:27

Rent klinisk er den klar når den har fået sine ormekure, vaccinationer og neutraliseret eller p-pille.

Og ellers skal den jo kunne klare sig selv mod andre katte/dyr.

Tag katten ud i en sele, og så lær den området at kende på den måde, og så en mdr. tid.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 21-09-07 17:27

Ja jeg ville nok også gå med den i sele og lade den bestemme farten og ruten (ca) så den kan lære alle lugte og omgivelser at kende. Det var hvad vi gjorde med vores nye killing og til sidst åbnede vi bare døren så den selv kunne gå ind og ud. Så kunne hun selv bestemme farten af hvor hun ville hen og hvornår hun ville løbe ind. Nu er det så bare kattelemmen der med snor bliver holdt åben så hun kan rende ind og ud :)

Men tillykke med jeres nye kat, men ja ville måske også vente til foråret kommer igen. Så kan i også nå at neutralissere den hvis i skal det. Og vaccine osv.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-09-07 17:45

Det kommer an på de forhold du bor under, om det er i by eller ude på landet.

Og du bør huske på, at i følge loven har man pligt til at holde sin kat hjemme på sin egen grund, så hvis du bor i tættere bebygget område, måske du i stedet burde overveje at lave en kattegård, både for at kunne holde katten hjemme, men også for at beskytte den mod diverse farer, biler, mennesker (ikke alle bryder sig om katte), at blive overfaldet af hunde eller fritløbende hankatte o.s.v.

Ude på landet har man et lidt andet forhold til løsgående katte (selv om loven siger noget andet), da det er en helt naturlig ting, at katte render løs på gårdene.

M.h.t. at finde hjem selv, kan selv voksne katte der har været udekatte altid, være udsat for at de ikke kan finde hjem. det er typisk hvis de bliver jaget (evt. af en hund), så kan de ikke finde tilbage deres faste rute, og en kat behøver ikke være særligt langt hjemmefra for at fare vild i sådan en situation.

Men det der med at holde katten inde til efter vinteren, det synes jeg er en dårlig løsning, da en killing har meget lettere ved at vænne sig til udelivet. Mange voksne katte der kommer ud på egen hånd, bliver ofte panikslagne og løber væk fordi de bliver bange for de uvante omgivelser, hvilket især ses på de mange efterlysninger af indekatte der slipper ud ved et uheld.

Dog bør du ikke lukke den ud før den er mærket og registreret i et af de to landsdækkende katteregistre (det med registrering er der mange der glemmer og i sådan en situation har mærket ingen betydning, da man så alligevel ikke kan finde frem til ejeren)

Godkendelse af svar
Fra : TanteAnne

Dato : 21-09-07 18:01

Tak for svaret Angelica. Vi har haft den siden den var 8 uger, vil lige bemærke at vi har en anden kat også på 4 år, vi har kattelem som den store bruger, det kan den lille heldigvis ikke endnu. Den store mis fik vi fra et Internat da den va 5 md. og den var ny steriliseret den holdt vi inde ca. en lille måned så begyndte den at komme ud. Så mon ikke vi skal vente til ham den lille er blevet kastreret.

Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 21-09-07 18:03

Jeg er glad for alle svar. Tak alle sammen. Det er godt at høre lidt forskellige meninger.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 21-09-07 18:05

man bør nu heller ikke få en killing før den er 10-12 uger

Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 21-09-07 23:08

Ved godt at killingen skulle have været 12 uger, men dens misse mor ville ikke have noget med den at gøre, og dem der havde kattene skulle flytte. Så vi følte os lidt tvunget til at tage den selvom den kun var 8 uger. Den trives fint. Vi er jo så heldig at have en kat på 4 år som tager sig kærligt af den også.

Kommentar
Fra : Angelica

Dato : 22-09-07 02:43

tak for point men svarede jo ik rigtigt..

side spring - godt være at missemor afviser ungerne ved omkring 8 ugerens alderen men der laver mange fejlen at tro at så skal de bare i nyt hjem.. nææ nej det er en del af missemors opdragelse på sine unger og for at lærer dem at være selvstændige osv.. så en killing skal altid være 12 uger inden den forlader reden uanset hva misse mor gør for det vil altid være en led i opdragelsen.. og det med at familien skulle flytte osv er bare dårlig undskylding og længere er den ikk..

Hvis man vil ha sin kat gå ude skal man self være obs på omgivelserne om man kan miste katten til biler eller andet for det er bestemt ikk sjovt at miste en kat til sådanne nogle ting som kunne have undgået.. man lige så snart katte ved hvor den får dens mad fra osv så kan man lade den udforske på egen hånd så man siger gerne 3 uger til 1 måneds tid.. Men der vil altid være en del risk ved at have udegående kat og dem håber jeg i er klar over som andre os har nævnt lidt til osv..

igen en killing skal gerne være mellem 12-16 uger før et nyt hjem for det med 8 uger er en skrøne og er kun god nok hvis det er hvalpe man skal købe men bestemt ikk mislinger de har en del af lærer endnu fra deres missemor...

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 22-09-07 09:52

Det er ikke nødvendigt at en killing skal være 12 uger. Da vi skulle overtage en fik vi at vide af vores dyrlæge, at eftersom vi i forvejen havde en hunkat kunne det være godt at overtage den lille når den var 10 uger, for så ville vores egen tage sig af resten af opdragelsen. Smart :)

Men vi nåede aldrig at overtage den killing, for en dag da jeg var ude og gå, vi bor på en sidevej ud til en traffikeret vej hvor de kører skide stærkt, fandt jeg en killing i grøften. Hun kom kravlende op af grøften og var helt vild med at se mig. Hun havde sår ned af ansigtet og under fødderne - lignede en der var blevet smidt ud fra en bil. Så tog hende med hjem og undersøgte om nogle savnede hende, men nej. Og hun indtog straks sofaen som sit hjem. Så vi har altså behoildt hende. Dyrlægen mente hun var omkring 12 uger da jeg fandt hende, men hun blev alligevel hurtigt sat på plads af vores store kat og idag leger de og nyder hinandens selskab :)

Før den lille havde vi også 2, en han og en hun ( vi havde næsten lige fået hunkatten) men 2 mdr efter vi havde fået hende blev vores han kørt ned ude ved den store vej :(

Vores den anden (hunkatten) er meget selskabelig og savnede derfor selskab. Så da nogle vi kender fik killinger valgte vi at tage en, men nåede vi jo aldrig da vi fandt den anden i stedet. En skøn og dejlig kælen kat.