/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
HJÆLP krakkelering!
Fra : HelleBirgitte
Vist : 2516 gange
50 point
Dato : 19-09-07 20:43

Jeg har malet akrylmalerier i mange år og forsøger mig nu, som en novice, med oliemalerier.

Mit problem er, at flere af billederne krakkelerer efter tørring. Nogle gange ser det da ganske flot ud, men jeg vil gerne kunne styrre processen/undgå dette!

Jeg maler direkte fra tuben uden fortynding, dvs. sommetider "hælder" jeg lidt linolie i malingen....

Ja jeg arbejder nok lidt i blinde........!

Har prøvet flere metoder..lige nu grunder jeg lærredet med akryl, maler derefter med olie maling, og lader det næste tørre før næste lag oliemaling ( ingen linolie eller lign).

Jeg er helt ny bruger her på kandu.dk, er helt vild med sitet, så jeg har ikke så mange point at uddele

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 19-09-07 20:49

Prøv at se om malingen krakkelerer hvis den er fortyndet ?

Krakkelering skyldes nok at du ikke fortynder olie malingen. Smører du på i tykke lag, vil overfladen lukke inden dampene er kommet ud, og så krakkelerer farven.
Så hvis du kan lide tykke lag, så skal de påføres, eller pensles på af flere gange ovenpå hinanden, med rigelig tid til afluftning imellem lagene.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-09-07 21:27

prøv at lade være med at grunde med acryl - mange acrylfarver kommer op at slås med oliemaling - desuden skal du være opmærksom på kvaliteten

Hvis du er utålmodig med tørringen og bruger blæser skal du vide meget præcis hvad du bruger og så er den hurtige varme tørring ikke helt så god - men det kommer med tiden når man prøver sig frem.

Du kan i farvehandleren få et lille produkt der får oliemalingen til at tørre hurtigere - det kan bruges til at blande i oliemaling der grunder så man ikke skal vente i en evighed

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-09-07 21:28

ps tararam er godt med - tykke lag oliemaling kan nemlig krakelere uden at skulle

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 20-09-07 07:29

Prøv at fortynde med terpentin (den kan fås lugtfri) i stedet for linolie. Jeg har også malet med oliemaling - og også i tykke lag lagt på med spartel, og de er aldrig krakkeleret. Men oliemaling er laaaaang tid om at tørre rigtigt - op til flere uger, hvis det er tykke lag, så du overmaler nok for tidligt. Og lad endelig være med at grunde med akrylmaling. De 2 typer "arbejder" forskelligt.
Men hvorfor bruge oliemaling? Jeg er for flere år siden gået over til akryl, der efter min mening overgår oliemaling på alle punkter. Den er udskadelig selv i små lukkede rum. Den er lugtfri. Den tørrer lynhurtigt, med mindre man fortynder med retarder. Penslerne kan rengøres i vand. Og den bevarer farverne, selv når billederne hænger i direkte sol hele dagen, her har jeg oplevet at oliebilleder falmer.
Den eneste ulempe er, at den er lidt mat i forhold til oliemaling. Men så kan man give det færdige billede et tyndt lag akrylfernis.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 20-09-07 08:21

Rigtig mange gode bud

"hvaderikkeibrug" - jeg kender jo akrylmalingens fordele, men har også lyst til at forsøge med oliemalingen (selvom den stiller store krav til min tålmodighed).

Et lille tillægsspørgsmål: Hvis jeg skal fortynde malingen, er det så fra de allerførste lag - og ender man så med at male sidste lag ufortyndet?

Accepteret svar
Fra : hvaderikkeibrug

Modtaget 50 point
Dato : 20-09-07 08:35

De gamle malere brugte næsten altid helt, helt tynde lag, så de nærmest laserede hvert enkelt lag oven på hinanden, både 5, 10 0g 20 lag.
Det er derfor de kan få de flotte gennemsigtige ansigtskulører, kjolestoffer m.v.
Den teknik ophørte efter fotografiets fremkomst, hvor man gik mere over til impressionismen og ekspressionismen.
Du skal altså bruge tynd maling, hvis du vil have, at den underliggende maling skal skinne igennem. Nøjagtig på samme måde som i akryl.
Det, der er vigtigst er, at hvert lag tørrer helt, inden nyt lag påføres. Og det er det, der er svært for en utålmodig sjæl.
Her er det smart at have flere billeder i gang ad gangen, så føles ventetiden ikke så lang.

Godkendelse af svar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 20-09-07 10:02

Tak for svaret hvaderikkeibrug.