/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Diasshow
Fra : ipbirk
Vist : 1379 gange
100 point
Dato : 19-09-07 16:56

Hej
Jeg har et problem som jeg ikke kan løse håber der er nogen som har haft tilsvarende og fået det løst.
Jeg har ca. 100 billeder fra en ferie som jeg har brændt over på en cd'er. Når jeg henter billederne på min pc ligger de i den rigtige rækkefølge(dato og klokkeslet) men når jeg har brændt dem over kommer hver tiende ud med forkert dato og klokkeslet. Sætter jeg den brændte cd'er i min pc så vises rækkefølgen rigtigt.
Jeg har forsøgt forskellige brændeprogram, men uden at kunne løse problemet

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-09-07 16:59

Du skal nok døbe dem om.
Nogle programmer sorterer i talrække
1 - 2 - 3 osv. Det kan betyde at efter
tallet 19 kommer 2, altså sortering fra det første tal til venstre.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-09-07 16:59

Eneste løsning....

Start alle dine filnavne med nummerering......

001 - 002 - 003 osv.....

Så ligger de altid i rigtig rækkefølge - også efter brænding.....

Fejlen skyldes at de fleste programmer tager dem i alfabetisk rækkefølge uanset hvordan du lægger dem til brænding....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-09-07 17:01

PS....

Antal nuller bestemmes at antal billeder.....

Har du under 100 behøves kun 1 nul
Under 1000 - 2 nuller

osv.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-09-07 17:02

Du kan døbe hele pakken inden du brænder.

Kommentar
Fra : ipbirk

Dato : 19-09-07 17:19

Hej igen
Jeg har omdøbt alle mine billeder med nr. 1,2,3 osv. men lige meget hjælper det

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-09-07 17:23

Du har ikke gjort som refi siger.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-09-07 17:23

Du skal jo STARTE filnavnet med numrene.....

Så ligger de også i den rækkefølge du nummerer dem.....

Kommentar
Fra : ipbirk

Dato : 19-09-07 17:26

Når jeg omdøber mine filer så får de automatisk nr. 1,2,3 osv uden 0 foran

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-09-07 17:28

Citat
Når jeg omdøber mine filer så får de automatisk nr. 1,2,3 osv uden 0 foran

De SKAL hedde
001 Min mor
002 Min Moster
003 Min Far...

osv....

ALTSÅ tallet FORAN billednavnene....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-09-07 17:30

Hvis det er fordi du bruger en eller anden form for automatisk nummerering er det vigtigt dette program er sat op til at skrive "foranstillede nuller" og 3 cifre

Kommentar
Fra : ipbirk

Dato : 19-09-07 17:31

hvordan omdøber jeg billederne med 0 foran 1,2 osv

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-09-07 17:41

Højreklikker på filen - omdøb - sæt markøren foran filnavnet - tast 001 osv - tast enter...

Nu starter dit filnavn med 001

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-09-07 17:42

Så medmindre du har et program der kam "masseomdøbe" med foranstillede nuller - så skal du omdøbe HVERT ENKELT....

Kommentar
Fra : ipbirk

Dato : 19-09-07 17:45

Citat
Højreklikker på filen - omdøb - sæt markøren foran filnavnet - tast 001 osv - tast enter

Når jeg gør det og markerer alle filer så får de allesammen 001 foran filnavnet.

Jeg bliver nød til at køre nu, vender tilbage om ca. 1 time

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-09-07 17:49

Læs nu det jeg skrev....

HVERT billede - det andet kan du ikke bruge....

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 19-09-07 17:51

irfan view kan masseomdøbe. Kan også omdøbe med fx optagelses-dato/klokkeslet i navnet (hvis det findes i filen).

Iøvrigt - hvis de først er blevet rodet rundt, så kan de være vanskelige at få på plads i orden i directoriet (ingen problemer med at få dem vist i orden med stifinderen). Med en tidligere DVD-afspiller blev jeg nødt til at danne en .bat fil og kopiere i orden til nyt directory og brænde derfra.

Prøv i en dos-boks at skrive DIR - kommer de nu i samme rækkefølge som på dvd-afspilleren, så er det dét der er problemet.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 19-09-07 17:56

Programmet Irfanview ( http://www.irfanview.net/ ) gratis program - kan benyttes til "rename" af alle filerne.

Under "File" vælges "Batch Conversion/Rename"
Husk, at gemme dem i en ny folder/directory.

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : ipbirk

Dato : 19-09-07 19:20

Jeg synes nu det er mærkeligt for når jeg putter selv samme cd'er i pc'en drev, så er det ikke noget problem

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-09-07 19:43

Citat
Jeg synes nu det er mærkeligt for når jeg putter selv samme cd'er i pc'en drev, så er det ikke noget problem

Hvad er ikke noget problem....

Alle de brænderprogrammer jeg kender til sorterer i alfabetisk rækkefølge når den brænder - dette uanset hvordan du har lagt dem inden....

Så skal du have dem i bestemt rækkefølge så gør det ved hjælp af nummereringen....

Der er ligesom ikke andre muligheder

Kommentar
Fra : ipbirk

Dato : 19-09-07 20:10

Citat
Alle de brænderprogrammer jeg kender til sorterer i alfabetisk rækkefølge når den brænder - dette uanset hvordan du har lagt dem inden....

Er der nogen forklaring på hvorfor det nøjagtig er hver 10 billede der kommer i forkert rækkefølge

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-09-07 20:21

Ja - at du ikke taster nuller...

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 19-09-07 21:10

Citat
Når jeg henter billederne på min pc ligger de i den rigtige rækkefølge(dato og klokkeslet) men når jeg har brændt dem over kommer hver tiende ud med forkert dato og klokkeslet.

Hvilken dato/klokkeslet vises? - Det er ikke fordi du har ændret på billederne og efterfølgende gemt dem? - Så vil de formodentlig få en ny dato/klokkeslet.

Citat
Sætter jeg den brændte cd'er i min pc så vises rækkefølgen rigtigt.

Hvilken rækkefølge er det? I dato/klokkeslet eller i navneorden?

Kommentar
Fra : ipbirk

Dato : 20-09-07 08:22

Citat
Hvilken rækkefølge er det? I dato/klokkeslet eller i navneorden?

Rækkefølgen er dato/klokkeslet, jeg har også prøvet navneorden. Jeg har ikke fået en afklaring på hvordan det kan være at cd'en afspiller i den rigtige rækkefølge når der afspilles på pc'en

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-09-07 09:51

Jo du har - du læser bare ikke det der bliver skrevet....

FORAN HVERT ENESTE BILLEDE SKAL STÅ ET NUMMER

DETTE NUMMER BESTEMMER DEN RÆKKEFØLGE BILLEDERNE BLIVER VIST I

DET ER FORSKELLIGT HVORDAN DE FORSKELLIGE PROGRAMMER VISER BILLEDRÆKKEFØLGE

DETTE UNDGÅR DU VED AT KALDE HVERT BILLEDE ET NUMMER

DET BILLEDE DER SKAL VISES FØRST SKAL HEDDE 001

DET NÆSTE 002

OSV.

Kommentar
Fra : ipbirk

Dato : 20-09-07 10:39

vil det sige at jeg for hver enkelt billede skal taste et nummer, eftersom der er 100 billeder skal der så stå o1 foran filnavnet, næste billede o,2 osv. Findes der ikke et program der kan lave det hele om i et huk, det er ret tidskrævende at taste 100 gange.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-09-07 10:53

Igen -DU LÆSER IKKE

Hvis du har 100+ billeder skal der være 3 (TRE) cifre...

Jo der findes programmer - bl.a. irfanwiev - som er nævnt FLERE gange.....

Prøv nu lige at pudse brillerne og læs det der bliver skrevet - det er efterhånden skåret ud i så små papstykker at de blæser væk....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-09-07 12:35

Jeg bruger ACDSee, et udmærket program der kan
hvad jeg behøver, rename en hel serie o.s.v.
Eller prøv en demo af www.xat.com et af verdens bedste
programmer.

Kommentar
Fra : ipbirk

Dato : 20-09-07 13:10

jeg er udmærket klar over hvad du skriver, jeg har irfan view, men jeg kan ikke se nogen steder at der kan indsættes nr. 001,002 osv

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-09-07 13:41

Jeg bruger ikke selv erfanwiev - men der er helt sikkert et sted i programmet hvor du kan omdøbe filer.....

Accepteret svar
Fra : IBM760

Modtaget 100 point
Dato : 20-09-07 15:05

ipbirk - i Irfanview går du ind under "File" / "Batch Conversion/Rename" og her vælger du så hvilke filer du ønsker at omdøbe (filerne skal stå i det store felt til venstre).

Herefter vælges hvad du ønsker at gøre med dem - vælg "Batch Rename" og derefter opsætter du "Rename Options", som standard er sat til "tn_$N".

"$N" angiver det originale filnavn. Hvis du vælger "Help" kan du se alle de andre forkortelser.
Og så er det, du prøver dig frem.

Husk altid at gemme filerne i en ny folder og ikke overskrive de originale filer.

Hjælpefilen er på engelsk.
Hvis du f.eks. benytter følgende opsætning "image_###" for du 3 cifre i nummeret, se nedenfor:

Citat
Example: Pattern image_### with start index 1 will produce file names "image_001", "image_002", etc.

Der skal leges lidt med det.

Kommentar
Fra : ipbirk

Dato : 20-09-07 16:26

Hej
Så lykkedes det efter anvisning ibm760,det eneste jeg nu skal prøve er hvilken størrelse billederne skal have for at fylde hele tv skærmen når jeg kører en dias, jeg forsøgte med billed størrelse 15x10cm, men det fyldte kun det halve af skærmen. Hvis det er muligt vil jeg gerne dele pointerne mellem refi og ibm760, men jeg ved hvordan man gør??

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-09-07 17:54

Du vælger størrelse i pixels der svarer til skærmstørrelsen,
meget lettere

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-09-07 17:59

Du kan ikke dele point.....

Du kan KUN acceptere EEN....

Mener du flere skal have skal du oprette flere spørgsmål.....

Så det ligger helt op til dig selv....

Godkendelse af svar
Fra : ipbirk

Dato : 21-09-07 17:14

Tak for svaret IBM760.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 21-09-07 18:10

Selv tak - ipbirk