/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Manglende løn
Fra : Thomas.Haugaard
Vist : 2546 gange
500 point
Dato : 19-09-07 15:24

En ven af mig har i et halvt år været ansat i et udenlandsk firma som
var ved at starte en forretning op i Danmark. Efter 3 måneder begyndte
lønnen at udeblive. Meget blev lovet men summen er at pengene vedblev
med at udeblive og min ven derfor tilsidst var nødt til at finde andet
arbejde.

Hendes fagforening (De kristelige !!!) siger at der ikke er noget at
gøre og at hun må anse pengene som tabt men de kan ikke forklare
hvorfor.

Der foreligger ikke en egentlig ansættelses aftale al ting er foregået
mundtligt.

Er der nogen der har nogen ide om hvorvidt det er rigtigt at denne
person må vinke farvel til 3 måneders løn eller om der er nogen
muligheder. Firmaet er stadig aktivt i Danmark.

Begrundelser og relevante links ønskes og gættene kan jeg godt selv lave På forhånd tak

VH

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 19-09-07 15:27

pengene er helt sikkert tabt. hvis ikke man har en ansættelseskontrakt, som i øvrigt er lovpligtig, kan man ikke gøre ret meget. og når det er et udenlandsk firma kan den danske fagforening ikke gøre noget.
sur røv, men det er fakta.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 19-09-07 15:34

@trimare det jeg mangler er nogle steder hvor det står sort på hvidt. At det er en selvfølge at en dansk fagforening ikke skulle have noget at sige i danmark overfor et udenlandsk firma er ikke logisk i mine øjne så forklar lige nærmere. Arriva forhandler jo også med danske fagforeninger

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-09-07 15:39

Om firmaet stadig opererer i DK er egentlig underordnet - bortset fra det så er nemmere at få fat i dem....

Det der betyder noget i første omgang er om firmaet overhovedet er registreret i DK eller blot har en eller anden postadresse....

Hvilket firma drejer det sig om ??????

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 19-09-07 15:42

Firmaet har vel et CVR-nr.? I kan evt. søge/tjekke det her:

http://www.cvr.dk/Site/Forms/CMS/DisplayPage.aspx?pageid=0

Og så venter jeg også spændt på en forklaring - for jeg kan ikke se, hvorfor de skulle slippe. Hvis de er registreret i DK, så må de følge reglerne som alle andre. Også mht. ansættelsesbevis! Og uden CVR-nr. kan de ikke drive (lovlig) forretning i DK.

Jeg var for nogle år siden i en lignende situation, men her var der "bare" tale om en marokkaner, der havde dansk firma (ApS), og som snød, så det drev. Og ingen løn til mig i flere måneder.

Men det hjalp, da der kom advokat på og der blev truet med en stævning, som også krævede erstatning for manglende ansættelsesbevis m.v.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 19-09-07 15:48

det er da ikke et kandu spm - prøv at skrive til ret og råd, de giver svar i løbet af kort tid.

http://www.ret-raad.dk/brevkasse

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 19-09-07 15:49

Der er tale om et stort firma registreret i england der levere bredbåndsydelser. Hvorfor skulle en dansk fagforening ikke kunne gå efter dem i UK det er trods alt EU og de er siden episoden blevet registreret i DK.

Men hvad definere at man er dansk lønmodtager.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 19-09-07 15:50

Jeg vil anbefale din ven at bide i det sure æble, og tage en snak med 3F, det vil selvfølgelig indebære at hun skal indmelde sig i forbundet.
De flest der melder sig i de kristelige, er af min opfattelse, at det er for det er billigt, men man får også derefter.
Da der ikke er skrevet ansættelsespapirer, vil det kunne udløse en ikke uvæsentlig erstatningskrav, for det er ved lov vedtaget at en arbejdsgiver skal sørge for dette, - og de udbetalte lønninger er bevis nok for at der har været et ansættelsesforhold.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 19-09-07 15:52

Jeg er 100% enig med "stilkene".

Man får som man betaler for.!!!!!!!

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 19-09-07 15:53

Citat
vil det kunne udløse en ikke uvæsentlig erstatningskrav

Den tid er desværre forbi igen.

Men derfor skal hun ikke give op eller finde sig i det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-09-07 15:55

Citat
Der er tale om et stort firma registreret i england der levere bredbåndsydelser

Citat
og de er siden episoden blevet registreret i DK.

Ergo har han på daværende tidspunkt IKKE været ansat i DK men i GB med arbejdsområde i DK....

Så det er slet ikke en sag for DK - det er penge han skal søge inddrevet i GB....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-09-07 15:56

Sorry - hannen var vist en HUN.....

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 19-09-07 15:57

@jomfruane hvorfor er det ikke et Kandu spørgsmål og hvem definere det .

@stilkene det er ikke 3F område men HK eller evt Prosa

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 19-09-07 16:08

Ja, men så er det der man prøver, at henvende sig Thomas.Haugaard

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-09-07 18:29

Bestemmelsen om ansættelses bevis følger af et EF direktiv, så det gælder også i England.
Men i praksis er det selvfølgelig sværere at komme efter et engelsk firma. Men nu skal hun bare fastholde overfor den fagforening hun har betalt kontingent til . Ellers vil en god artikkel i dagbladene om deres uduelighed, måske bringe dem op på mærkerne.
Hun kan også prøve at forklare sagen til en advokat, og lade hende vurdere chancerne for at presse pengene ud af firmaet. Det afhænger af om hun har ansættelsesbrev, lønsedler eller lignnde som godtgør at hun overhoivedet har været ansat.

Kommentar
Fra : hjortby

Dato : 20-09-07 10:31

Man kan altid være klog bagefter. Man har krav på en ansættelsesaftale m.m.

Hvis firmaet har været reg. med et CVRnr i Danmark har man alligevel en rimelig chance, under fordsætning af, at man kan sandsynliggøre et ansættelsesforhold.

Det mest naturlige vil være at henvende sig til lønmodtagernes garantifond, som kan udbetale 3 måneders løn, dog max kr. 75.000,-, hvis firmaet, der skylder ikke er i stand til at betale det de skylder. Der kan dog kræves, at firmaet enten er eller går i betalingsstandsning.

Jeg har haft en lignende situation, hvor jeg ønskede hjælp fra Kristelig Fagforening, og det er de ikke specielt skrappe til. Det hjalp da jeg tog kontakt til en alm. advokat, han blev betalt via en alm. familieforsikring. Jeg fik udbetaling fra LG, da firmaet erkendte skyld, men ikke kunne betale.

Kontakt LG, de er meget hjælpsomme. Og accepter ikke, at du intet kan gøre uden en kontrakt, den mundtlige aftale er lige så god som den skriftlige, blot vanskeligere at bevise. Ofte kan den dog bevises i form af forskellig skriftlig materiale - gerne email, dem kan man ikke løbe fra.

Kommentar
Fra : hjortby

Dato : 20-09-07 10:33

Hov, der står jo, at lønnen begyndte at udeblive. Det betyder jo, at der er betalt løn i en periode, og bedre dokumentation for en ansættelse kan vel næppe forefindes. Den skulle være lige til højrebenet for LG.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 20-09-07 10:38

@hjortby ja du har helt ret at tro man kan få hjælp fra Kristelig fagforening er rent til grin, være medlem af deres a-kasse ok men fagforenings delen den er langt ude.

Hvad angår LG er problemet at firmaet ikke er gået konkurs eller har indstillet sine betalinger.

De har bare rod i deres sager under opstart i Danmark og kan ikke selv finde ud af hvem der har ansvaret for hvad.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-09-07 10:40

Citat
Den skulle være lige til højrebenet for LG.

Bortset fra at firmaet tilsyneladende IKKE eksisterede i DK på tidspunktet

DK kan ikke gøre noget ved et ansættelsesforhold i GB.....

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 20-09-07 10:45

Refi LG dækker for alle danskere med ansættelses forhold indenfor EU og EØS landene så der tager du fejl

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-09-07 10:58

Jamen når du er så overbevist om det - hvad er så problemet ????

Nå ja - vedkommende var jo ikke ansat, men fik "blot" løn i en periode

LG har INGEN mulighed for at gå ind i en sådan sag....

Det maksimale der findes er vel et par bankudtog ang. nogle penge der er sendt fra GB...

Men prøv dem da - så får du da et svar....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-09-07 11:00

Hvad findes der egentlig af bevis på at vedkommende var ansat der....

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 20-09-07 11:04

3 måneders løn og lønsedler

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-09-07 11:12

Jamen så var vedkommende ansat i 3 mdr....

Så medmindre du kan modbevise at det IKKE kun var 3 mdr. ansættelse - så er sagen tabt.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-09-07 11:14

Hvis hun har tegnet kontrakter eller lavet andre aftaler der er faktureret at det engelske firma, men ikke fået løn for disse.....

Ja - så har hun jo et bevis for hun arbejdede for dem på det pågældende tidspunkt.....

Men så må LG kunne svare på om der skal flere beviser til....

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 20-09-07 11:19

Kære Refi for at LG skal gå ind i sagen kræver det at firmaet er i betalingsstandsning eller er gået konkurs og dette er ikke tilfældet.

Dette er en sag for en fagforening og prøv venligst at læse hvad jeg skrev i det allerførste indlæg

VH

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-09-07 11:42

Citat
hvad jeg skrev i det allerførste indlæg

Citat
gættene kan jeg godt selv lave

Så det du søger er en højtuddannet jurist der kan henvise til en § i lovgivningen der PRÆCIS omtaler dit problem...

Da LG IKKE kan gå ind i sagen forstår jeg ikke du fremturer med hvad de har mulighed for i EU - det er jo totalt uden betydning...

Så tilbage til start....

Det er en sag der skal foregå i GB - IKKE i DK....

Kommentar
Fra : alka

Dato : 20-09-07 12:28

Enhver fagforening, vil umiddelbart rejse en sag - alene omkring manglende ansættelsesbevis. Det giver en erstatning. Efterfølgende vil enhver fagforening, køre en sag for manglende løn.
Det er mig uforståligt, at din "fagforening" ikke hjælper dig - eller forklarer dig, hvorfor de ikke kan løse dit problem?
Som stilkene skriver, så prøv 3F, de er ikke så pylret - under forudsætning af, at du indmelder dig i deres forbund.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-09-07 12:36

Citat
Enhver fagforening, vil umiddelbart rejse en sag

Mod HVEM...

Firmaet eksisterede ikke i DK....

Så hvilken DANSK fagforening har rettigheder eller gider at rejse sager i udlandet ?????

Kommentar
Fra : hjortby

Dato : 20-09-07 12:55

Godt spørgsmål Refi.

Hvad med alle de fagforeninger, der gider stille op, hvis der er polske arbejdere på en byggeplads? De er ovenikøbet ansat i Polen, og blot taget til Danmark på ordre fra en polsk arbejdsgiver.

Det undrer at fagforeningen ikke gør, hvad man skulle mene er deres arbejde.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 20-09-07 13:08

Citat
8. Udenlandsk arbejdsgiver
Er lønmodtagerens arbejdsplads i Danmark, er arbejdsgiverens nationalitet underordnet. Lønindkomsten vil stadig være omfattet af arbejdsmarkedsbidragspligten.

Kommer herfra: http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=357

Det var bare et af stederne, hvor der skrives om den slags arbejdsforhold. Og så gælder de også de andre steder! Og når der er lønsedler, så er der vel også trukket skat m.v.?

Hvormed vi er tilbage ved spørgsmålet om, hvorfor "De Kristelige" skal opføre sig u-kristelige ved ikke at hjælpe din ven...?

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 20-09-07 13:19

Her er lidt om erstaningens størrelse:

http://147.29.40.91/_LINK_0/0&ACCN/A20070101129

Den er desværre skrumpet siden opfindelsen!

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 20-09-07 13:20

Og lidt om ansættelsesbeviser:

http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=14

Kommentar
Fra : mulleni

Dato : 20-09-07 13:33

Hejsa..
Jeg vil råde din ven om at opsøge HK og lade dem se på sagen. Hvis din ven melder sig ind med det samme vil de køre sagen, hvis de kan se sagen, og som den lægger, burde den være ligetil.

Jeg har haft en veninde der har været i nogenlunde samme situation, de kristlige sagde det samme til hende, og jeg forespurte i min HK afdeling og de ville straks have vi kom og talte med dem, og de kørte en sag hun fik ca. 60.000 kr. ud af sagen..

Så det kunne jo være et telefonopkald vær ikke...

MVH
Mulleni

P.s de ved meget mere end vi samlede kloge hoveder herinde, når de ser sagen i sammenhæng.!

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 20-09-07 13:38

Håbede bare at finde et klogt hoved herinde

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-09-07 13:55

Citat
Håbede bare at finde et klogt hoved herinde

Dem er der mange af (selvom du ikke altid kan se dem)

Men jurister i internatinal lov er der vist ingen af

Så den eneste mulighed er fagforeningen - vil de ikke - skifte fagforening og se om de er bedre.....

Desværre tror jeg ikke der er noget i denne sag (som vi indtil nu ved) der kan få nogen af dem op på barrikaderne....

Et plus kan være at firmaet NU er registreret i DK...

Det gør det unægteligt lidt nemmere.....

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 20-09-07 14:50

Kan vi ikke få at vide, om i overhovedet tager spørgsmålet alvorligt.
Og hvis i henvender jer til rette fagforbund, om vi så får at vide hvad de siger der. Det har jo forlængst været der trenden henviser til. Men hvad overvejer i at gøre?
Som sagt må der vel foreligge nogle lønsedler, og spørgsmålet om manglende ansættelseskontrakt er også vigtig at få med. - For jeg antager at der ikke foreligger nogen opsigelse, - for så er der jo kun det med ansættelsesbrevet som er interessant.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 20-09-07 15:27

@Stilkene min ven har i første omgang opgivet sagen da hun blev afvist af de kristelige. Det betyder at jeg skal komme med nogle rigtige gode argumenter for at få hende til at gå videre.

Jeg mangler stadig noget der for alvor kan få hende til at tro på at det er umagen værd.

VH

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-09-07 15:33

Citat
og de er siden episoden blevet registreret i DK.

Hvor har de indtal da indbetalt den A-skat de har trukket ?????

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 20-09-07 16:28

Jamen, -hvis penge ikke er argumentation nok, -så giver jeg fortabt.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 20-09-07 20:32

EU-lande snakker sammen, når det kommer til skat, pensioner m.v. Og der findes uden tvivl EU-regler på området.

Mit bedste forslag lige nu er at spørge en advokat. I linket kan I søge efter emne og geografi:

http://www.ret-raad.dk/finddinadvokat

Og efter et simpelt opkald bliver hun klogere!

Accepteret svar
Fra : Ysseven

Modtaget 500 point
Dato : 20-09-07 20:52

Har du oset her?

http://www.eufagligt.dk/index.php?page_id=28&instance_id=&data_id=52&topic2_id=52

Har ikke søg selv, men det er da forsøget værd.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 20-09-07 21:14

@Ysseven prøver at kigge

Godkendelse af svar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 23-09-07 21:19

Tak for svaret Ysseven. Det var ikke det jeg søgte men det bedste af dem der var og tak fordi du prøvede

VH

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 23-09-07 21:32

Selv tak.

Håber, at hun skifter mening!