/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Opbevaring af grøntsager
Fra : Ammitz
Vist : 8289 gange
200 point
Dato : 19-09-07 10:17

Hvordan opbevarer jeg bedst muligt rodfrugter + kartofler.
Jeg har tænkt på at sætte flamingokasser i carporten med samd. Er det en god idé?
Jeg har ikke et frostfrit koldt opbevaringsrum.
Hvis kasserne kan bruges, - skal sandet så være fugtigt, - eller tørt?
Hvad med frugt, - kan jeg opbevare æbler og pærer i Carporten?
Hvad er det bedst at lægge disse i, - papkasser eller flamingokasser?
Carporten har skygge hele dagen, - lige bortset fra morgentimerne, og der er paptag så solen ikke kan skinne igennem.
Ammitz

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-09-07 10:40
Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 19-09-07 10:51

Du kan ikke holde noget frostfrit i en carport om vinteren, uanset hvordan du pakker det ind, hvis det ikke får tilført varme , vil frosten altid trænge igennem, derfor laver man kartoffel-kule / kælder et tørt sted i jorden så jordvarmen kan udnyttes og der er ca. 5 grader altid.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-09-07 11:11

Min far opbevarer ALTID gulerødder i fugtigt sand for at de ikke skal udtørrer.

Frugt og kartofler har han i trækasser, men et mørkt kølig og ikke mindst et FROSTFRIT sted, så desværre kan du ikke benytte din carport til formålet når det ikke kan blive frostfrit

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-09-07 11:16

Citat
Jeg har tænkt på at sætte flamingokasser i carporten med samd. Er det en god idé?

Nej - ikke om vinteren...

Citat
Hvad med frugt, - kan jeg opbevare æbler og pærer i Carporten?

Nej - ikke om vinteren...

Citat
Carporten har skygge hele dagen, - lige bortset fra morgentimerne, og der er paptag så solen ikke kan skinne igennem.

Er uden betydning på frosten...

Du SKAL opbevare det frostfrit

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-09-07 11:30

Kartofler må ikke opbevares under 4 grader C så får de dårlig smag - Det har jeg lært af en midtjysk kartoffelavler, som jeg arbejdede for i min ungdom - Det bliver svært i en carport.

Æbler har jeg aldrig fundet ud af, at opbevar vinteren over. Derfor koger min kone mos af dem, opbevarer dem i fryseren, så har vi til æblekage og andet det meste af året.

Gulerødder og rodpersille. Renses på sædvanlig måde skæres i passende stykker, koges 3½ minutter afkøles puttes i fryseren. Når du skal bruge dem koges de færdig og er lige så friske og velsmagende som da de blev frosset ned. Hvis du opbevarer dem i tørt sand bliver de halvvisne og mister deres vitaminer og velsmag. Opbevarer du den i fugtigt sand gror de videre i varme perioder og mister deres kraft og velsmag.
Rødbederne kan syltes om efteråret; men nu har jeg jo sat dig i arbejde med æbler, gulerødder og persille,- og rødbederne er dem du bedst kan opbevar i sand, de tåler ikke frost.

Kruspersille og bladpersille kan blive stående ude og bruges efterhånden - hvis ikke de er dækket af sne eller harerne har ædt dem. De kan også deles i passende portioner og fryses, elller sættes i urtepotter et ikke for varmt sted og ikke for mørkt.

Accepteret svar
Fra : Thomas.Haugaard

Modtaget 200 point
Dato : 19-09-07 12:28

Bruger selv flamingokasser med sand til vore grøntsager. Der skal være hård frost gennem en længere periode før det bliver et problem og på det tidspunkt er de for det meste spist. Sidste vinter blev det aldrig et problem.

Det med fugtigt sand til gulerødder synes jeg selv er for besværligt. Kommer også an på hvad gulerødderne skal bruges til om det betyder noget at de er en lille smule tørre i det.

Hvis du har en frostfri skunk eller ligende er det et perfekt sted til æbler men undgå såvidt muligt at stable dem og se jævnligt til dem og tag de dårlige fra.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 19-09-07 12:57

Ud fra alle jeres svar tror jeg løsningen må være, at jeg sætter det ind i udhuset som er i forbindelse med Carporten. Det er uisoleret, så der kan blive frostgrader derinde, når der er godt med frost udenfor, - men jeg har dybfryser og ekstra køleskab stående der, som afgiver lidt varme.
Altså må konklusionen til rodfrugterne være, - flamingokasse med ikke helt tørt sand, - ind i udhuset og se at få spist det meste inden frosten sætter ind for alvor.

Jeg har ingen skunk, kartoffelkugle kan jeg ikke magte.

Jeg hælder mest til at Thomas.Haugaard har givet det svar jeg får mest ud af.

Ammitz

Godkendelse af svar
Fra : Ammitz

Dato : 19-09-07 12:58

Tak for svaret Thomas.Haugaard og tak til alle jer andre som gav mig stof til eftertanke.
Ammitz

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 19-09-07 13:01

Held og lykke med dem

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-09-07 13:18

Det er nu ikke så besværligt at opbevarer sine gulerødder i fugtigt sand, du kan f.eks bruge en spand eller stor balje, vandet fordamper jo ikke, så det er ikke noget med at skulle passe på at sandet udtørrer.

Hvis du benytter fugtigt sand, har du så godt som nye gulerødder hele vinteren, sprøde og lækre