/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Andet familie & relationer / Spørgsmål
10  clou 540
7 år
Fra : gertajensen
Vist : 1924 gange
100 point
Dato : 18-09-07 21:43

Hej..
Jeg har hørt at hvis man har levet sammen igennem 7 år, har man samme rettigheder som hvis man havde været gift... Er der noget om snakken???

Mvh. G. J.

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 110 point
Dato : 18-09-07 21:47

Her finder du svaret.
http://www.familieadvokaten.dk/

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-09-07 21:50

Om du så havde boet sammen med den samme i mere end 7 år, så ville du ikke have de samme rettigheder, som hvis I havde været gift.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 18-09-07 22:00

At bo sammen gennem en længere årerække giver dig ingen rettigheder som sådan måske lige udover at hvis der er tale om en almennyttig lejlighed så får den der ikke i forevejen står på lejekontrakten de samme rettigheder som den der stod der fra begyndelsen.

Rettigheder ud over det skal der papir på.

Du kommer således heller ikke til at hæfte for noget gæld alene ved at bo sammen med en.

Så kort sagt: Ingen rettigheder og ingen pligter.

VH

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-09-07 22:32

Nej, ingen rettigheder om så man har boet sammen i 50 år.

Ikke arveberettiget efter hinanden.....og selv om der skrives testamente skal der betales en stor arveafgift.

Og hvis man bor i et hus som kun den ene står som ejer af.......kan den anden ikke gøre krav på en smule, udover vedkommendes personlige ejendele såfremt parforholdet opløses og selv om vedkommende har været med til at betale til huset.

Det eneste sted det det beregnes som et ægteskab er hvis den ene eks. skal på kontanthjælp eller pension.........så beregnes/modregnes det efter partnerens indkomst

O.s.v.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 18-09-07 22:50

Det med kontanthjælp er ikke rigtig, der er kun gensidig forsørgelse ved ægteskab.

VH

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-09-07 23:41

Citat
Det med kontanthjælp er ikke rigtig, der er kun gensidig forsørgelse ved ægteskab.

Ikke rigtigt....jeg kan fortælle dig, at forskellen på kontanthjælpssatsen er, at en enlig kontanthjælpsmodtager over 25 får 11904,-/måned og en samboende eller gift person over 25 får 8959/ måned

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 18-09-07 23:53

@dova du har ganske enkelt ikke ret http://147.29.40.91/_GETDOCI_/ACCN/A20050100929-REGL du kan her se gældene lovgivning på området og der er ikke sket ændringer således at man har pligt til gensidig forsørgelse når man ikke er gift.

Hvis du skulle ligge inde med viden om at det ikke forholder sig således ser jeg meget gerne et link

VH

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-09-07 00:00

Hovhov, stop nu lige Haugaard....jeg har sgu ikke påstået, at samboende har forsørgerpligt, men derimod, at det har betydning at være samboende, sådan at det i fastsættelsen af kontanthjælpssatsen tages med i beregningen......og at man derfor får udbetalt den mindre sats, fordi samleverens indtægt tages i betragtning.

Citat
Gifte og samlevende, ikke forsørgere § 25b, stk. 1, nr. 2 8.959 kr. månedligt

Citat
Enlige, ikke forsørgere § 25b, stk. 1, nr. 4 11.904 kr. månedligt

http://www.bm.dk/sw7579.asp

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 19-09-07 10:40

@Dova du læser ganske enkelt ikke loven rigtigt. Hvis man ikke har gensidig forsørgelsespligt så kan der ikke ske fradrag i hjælpen grundet at man bor sammen med en der har en indtægt. Der sker således heller ikke fradrag i kontanthjælp når ens hjemmeboende børn over 18 har arbejdsindtægt.

Det du henviser til er hvordan taksterne er for kontanthjælp for gifte og samboende og det er også ganske rigtigt der hvor du tager fejl er når du skriver at der vil ske fradrag i indtægt fra både samlever og ægtefælle.

Du mangler stadig at komme med en henvisning til en lov, vejledning eller bekendtgørelse.

For god ordens skyld så har dette været en del af mit arbejdsområde i over 10 år

VH

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-09-07 11:04

Citat
der hvor du tager fejl er når du skriver at der vil ske fradrag i indtægt fra både samlever og ægtefælle.

Hvor er det nævnt ?????

Grunden til den lavere takst for samboende er at du ingen huslejeudgift har ( på tryk)

Hvor meget den "samboende" tjener er til gengæld UDEN betydning.

Citat
For god ordens skyld så har dette været en del af mit arbejdsområde i over 10 år

Hvilken kommune er det dog der "bare poster" unødige penge ud til socialt trængende borgere ?????

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 19-09-07 11:21

@Refi læs igen hvad Dova har skrevet. Det her handler ikke om boligsikring men om kontanthjælp og der sker altså ingen reduktion i kontanthjælp ligemeget hvem man bor sammen med.

Kom så med det link der viser noget andet.

Dovas påstand var at samlevers indtægt havde betydning for udbetaling af kontanthjælp og det er faktuelt forkert.

Dette var hvad Dova skrev:
"Det eneste sted det det beregnes som et ægteskab er hvis den ene eks. skal på kontanthjælp eller pension.........så beregnes/modregnes det efter partnerens indkomst"

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-09-07 11:30

Citat
Det du henviser til er hvordan taksterne er for kontanthjælp for gifte og samboende og det er også ganske rigtigt der hvor du tager fejl er når du skriver at der vil ske fradrag i indtægt fra både samlever og ægtefælle

Altså, i min verden er det altså sådan , at det faktum, at en enlig voksen person får eks. 2945,- mere i kontanthjælp end en samboende, det samme som at der er sket et fradrag i den udbetalte ydelse.

Så kan du kalde det "ikke forsørgerpligt" eller hvad du vil, men den mindre sats er alligevel direkte udledt af, at der er en anden indtægt i husstanden.

Og m.h.t. førtidspension, som jeg nævnte i mit første indlæg, er den direkte beregnet efter samlevers indtægt, uanset om der er tale om ægteskab eller samlevende.......... altså, jo flere penge samleveren tjener, jo større fradrag i partnerens førtidspension.......OGSÅ selv om det nok så flot hedder, at samlevende ikke har forsørgerpligt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-09-07 11:33

Citat
Loft over kontanthjælpen

Gifte og samlevende, ikke forsørgere § 25b, stk. 1, nr. 2 8.959 kr. månedligt

Enlige, ikke forsørgere § 25b, stk. 1, nr. 4 11.904 kr. månedligt

Og hvad kalder du så det ????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-09-07 11:45

Vi er enige om at kontanthjælpen er 8.959 kr. månedligt for ALLE enlige over 25.....

Der hvor resten kommer ind i billedet er de tillæg (som næsten ALLE enlige får men som samboende IKKE får)

Det giver forskellen op til de 11.904........

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 19-09-07 11:45

@Dova der hvor både du og Refi blander tingene sammen er ved at inddrage det der hedder Loftsberegningen som er en særlig beregning over hvad man maksimalt må modtage i sociale ydelser hvis man har været på kontanthjælp i mere end 6 måneder. Men så er vi vist ude i nogle grænse tilfælde hvor vi også skal se på dem der er på starthjælp osv. Faktum er at hvis du henvender dig og søger kontanthjælp som samlevende så vil du få udbetalt det samme de første 6 månder som hvis du var enlig og din boligsikring bliver beregnet efter hvormange der bor i lejligheden og der indtægtsforhold og ikke om de er gift eller ej. Hvis du som samlevende ikke gift henvender dig og søger om hjælp til enkeltudgifter som tandlæge og lign ja så er det også kun din egen økonomi der bliver vurderet og ikke din eventuelle samlevers.

At det havde betydning for en samlevende pensionist har vi hele tiden været enige om.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 19-09-07 11:46

Hvad for nogle tillæg Refi ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-09-07 11:46

Citat
at det faktum, at en enlig voksen person får eks. 2945,- mere i kontanthjælp end en samboende,

Det er så IKKE korrekt....

Det skal være KAN (måske) få.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-09-07 11:48

Citat
Hvad for nogle tillæg Refi ?

F.eks. husleje tilskud.....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-09-07 11:51

Jeg vender lige tilbage til spørgsmålet

Citat
gertajensen Vist : 100 gange
100 point
Dato : 18-09-07 21:43

--------------------------------------------------------------------------------
Hej..
Jeg har hørt at hvis man har levet sammen igennem 7 år, har man samme rettigheder som hvis man havde været gift... Er der noget om snakken???

Hvilke rettigheder er det du tænker på !?!?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-09-07 11:53

Jeg tror "vi" blander nogle ting sammen som er uden relation til spørgsmålet...

Fact.

Du får samme kontanthjælp som reelt enlig og samboende. (8.959)
Du kan opnå nogle tillæg som reelt enlig (det er der forskellen kommer ind i billedet)

At enlige (pr. automatik) skulle få højere kontanthjælp er IKKE korrekt, de kan få tillæg, men ikke pr automatik.....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-09-07 12:35

Citat
Vi er enige om at kontanthjælpen er 8.959 kr. månedligt for ALLE enlige over 25.....

Der hvor resten kommer ind i billedet er de tillæg (som næsten ALLE enlige får men som samboende IKKE får)

Det giver forskellen op til de 11.904........

Nej Refi, det er vi ikke enige om, at taksten er 8959 for ALLE enlige over 25.

Statens takster er sådan, at kontanthjælpssatsen for en samboende over 25 er på 8959/måned, mens den for enlige over 25 er på 11904/måned.......og der er ikke tale om nogen tillæg for enlige.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-09-07 12:38

Citat
At enlige (pr. automatik) skulle få højere kontanthjælp er IKKE korrekt, de kan få tillæg, men ikke pr automatik.....

JO, det er nemlig lige nøjagtigt sådan, at taksten er højere for enlige.....ved ikke hvor du har det med "enlighedstillæg" fra

http://www.bm.dk/sw7579.asp

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-09-07 13:36

Du - det er dessideret USANDT

Enlige får IKKE mere end de der knap 9000.....

Det andet beløb ved jeg ikke hvor du kommer frem til udover at det er det maksimale der kan gives....

HVOR har du fra at ENLIGE skulle få 11.904 ?????????

For det passer IKKE.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-09-07 13:48

Det tal du henviser til henviser til i linket, viser "kun" loftet.....

http://www.bm.dk/sw7579.asp#516_2857

Læg mærke til

Fyldt 25, andre § 25, stk 1, nr. 2 8.959 kr. månedligt (linie 2)

Den gælder FOR ALLE ikke forsørgere over 25

Resten op til LOFTET (som du henviser til) er IKKE noget man bare får....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-09-07 13:55

Citat
Beløbstype Beløb
Kontanthjælp ej forsørger 8.959,00

Lånte lige en udbetalingsseddel fra min seneste ansatte.....

Han bor til leje (med kontrakt) i en af vores lejligheder.....

Han er ALENE og 37 år uden børn....

Han fik mere, men det er pga. lejetilskud.....

Såååååå

Godkendelse af svar
Fra : gertajensen

Dato : 25-09-07 20:53

Tak for svaret Teil.
Det udviklede sig til en større diskusion om kontanthjælp, og andre ydelser inden for det offentlige??? Meget interessant men det var nu ikke det jeg var ude efter..
Så derfor...
Mvh Gert