/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Stokerfyr??????
Fra : ibea
Vist : 2482 gange
500 point
Dato : 18-09-07 19:27

Hej alle.
Jeg er den lykkelige ejer af et ældre parcelhus fra ca 1912. Dette hus varmer jeg i øjeblikket
op med et ældre oliefyr samt et ældre fastbrændselsfyr. Fastbrændselsfyret bliver ikke benyt-
tet og mine årlige udgifter til fyringsolie andrager ca kr 12.000,-. Næste år skal jeg have ud-
skiftet min oliefyringstank (på grund af alder). Imidlertid her jeg kraftigt overvejet at udskif-
te mit gamle oliefyr og fastbændselsfyr med et nyt stokerfyr. Mit hus er ialt på ca 120 kvadrat-
meter. Jeg har læst ditten og datten, brochurer m v om stokerfyr og jeg mener jeg er blevet
lidt klogere med hensyn til fyringsøkonomi.
Derfor vil jeg utroligt gerne i kontakt med nogle af jer..., som kender noget til et stokerfyr og
økonomien i at fyre i et sådant. Venligst ikke nogle henvisninger til firmaer... men kun jeres
egne erfaringer med et sådant fyr har min interesse.....
Mine spørgsmål er:
Er det et normalfyr eller er det til trykekspansion?
Hvad fyrer du med (træpiller eller stokerkoks)?
Hvor tit er det nødvendigt at rense fyret?
Selvfølgelig ved jeg udmærket, at der er prisforskel på brændsel købt i Tyskland kontra her-
hjemme, men det er i særdeleshed besparelsen fra anden opvarmning til stokeropvarmning
der har min interesse.
Jeg glæder mig utroligt meget til jeres svar......

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 18-09-07 19:53

for det første sparer du ikke noget ved at købe det i tyskland. der findes rigtig gode danske anlæg til en billig penge.
jeg har selv en minimat der er produceret i himmerland og forsynet med en teknomatic styring som nok er noget af det ypperste der findes på markedet. hele anlægget incl en støbejernskedel og en kombivandvarmer har kostet under 30000. monteret .
jeg varmer ca 167 m2 op og kan gøre det for lige under 10000kr om året. det er med træpiller, som giver mindst arbejde og mindst svineri.
jeg bruger under 30 minutter om måneden på at skrabe aske ud og rense fyr.
asken skraber jeg ud ca 2 gange om ugen og kedlen renser jeg ca 2 gange om måneden.
jeg vil meget gerne sende dig nogle billeder af mit anlæg, og du er også velkommen til at kigge forbi og se det. jeg bor i nærheden af nibe.
men smid en e-mail og jeg sender dig nogle billeder.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-09-07 20:10

Vi sparede 50% fra olie til træpiller.
Træpiller køber vi lokalt, det betaler sig ikke
at hente langvejs fra.
To kilo træpiller svarer til en liter olie, så kan
du selv regne på udgifterne.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-09-07 23:58

Træpiller og andet fast brænselsfyr må ikke have en kedel med trykekspansion.
Jeg har set hvor galt det kan gå.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 19-09-07 15:06

det er ikke korrekt, transor. mit stokerfyr er godkendt til trykekspansion og det fungerer absolut perfekt. et stokerfyr kører jo på nøjagtig samme måde som et oliefyr, hvor der kun fyres når temperaturen bliver for lav i kedlen.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 19-09-07 18:29

Som skrevet:
Citat
godkendt til trykekspansion

Det SKAL det være for ikke at have åben ekspansion.
Der er intet problem i at have åben ekspansion, det har jeg selv.
Jeg fyrer med træ, dvs fast brændsel. De eneste udgifter til det er benzin til motorsaven og diesel til bilen, træ er gratis, hvis man er om sig

Jeg har oplevet flere uheldige tilfælde med stoker, hvor anlægget kører fast, derfor vil jeg til enhver tid anbefale almindelig fast brændsels fyr. Dermed ikke sagt at andre ikke er tilfredse med deres stoker anlæg, dem kender jeg også nogen af
Desuden virker fastbrændsels fyret stadig når strømmen forsvinder

Jeg kan ikke lige anbefale et bestemt mærke, men der skal nok komme indlæg om dette
Mange laver selv deres gamle fyr om til træpiller. Hvis det skal være nemt, vil jeg anbefale dig at fyre med koks i dit fastbrændselsfyr, det sviner ikke så meget som mange påstår. Hvis du har en god trailer, kan du nemt hente koks til et år, med en tur eller to til tyskland. Mit gæt er ca 1 ton om året, medmindre du fyrer rigtigt meget!!

- Anden

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 500 point
Dato : 19-09-07 20:18

et fastbrændselfyr virker ikke når strømmen forsvinder, medmindre det er med naturlig cirkulation eller en akkumuleringstank med naturlig cirkulation tilsluttet.
hvis pumpen går i stå, koger kedlen og så er der fare for tørkogning og dermed sprængning af kedlen. et stokerfyr går bare ud ligesom et oliefyr, og så må man starte det op igen når strømmen kommer tilbage. der findes også automatisk elektrisk tænding til stokerfyr så man ikke behøver gøre noget i tilfælde af strømsvigt.
mange af de hjemmebyggede anlæg er ikke udstyret med slukningsagregat som træder i funktion ved begyndende tilbagebrænding og derfor går det somme tider galt. et fabriksfremstillet anlæg har automatisk slukning ved tilbagebrænding. ellers kan det slet ikke blive godkendt.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 19-09-07 21:48

Citat
et fastbrændselfyr virker ikke når strømmen forsvinder

Jo det gør, kedel temperaturen stiger, men cirkulationen fortsætter.

Hvis jeg glemmer at tænde pumpen når jeg fyrer kommer der sgu varme på alligevel! Det samme ved et andet fyr jeg lavede om fra olie brænder til fastbrændsel ved en kammerat, da hans pumpe stod af havde han stadig varme på i huset, bare højere drift temperatur. Det er ikke nemt at styre den omkring de 60 grader uden pumpe, så stiger den til 80-90 grader, hvilket der også fint kan fyres med hvis der var en stor accumuleringstank at varme op, dette kan så styres med en schunt ventil til at regulere fremløbs temperaturen, hvilket sker ved at den blander returvand i fremløbsvandet, men så kræves en pumpe for at det kan virke, ellers vil hovedsagligt kun vandet i accumuleringstanken varmes op.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 19-09-07 21:49

Fastbrændsels anlæg er simple, derfor virker det så godt, det er minimalt hvad der kan gå i stykker

Kommentar
Fra : ibea

Dato : 20-09-07 12:42

Hej Trimare46.
Tak for dit svar vedr. stokerfyr. Du skriver du har et minimat stokerfyr. Jeg synes desværre
ikke jeg kan finde en leverandør på dette fyr? Mit gamle oliefyr virker med en alm. ekspansions-
beholder og jeg kan forstå, at dit fyr kører med trykekspansion. Ja nu spørger jeg måske dumt,
.... men hvis et hus er forsynet med ældre radiatorer, kan man så ikke få et problem, såfremt
man skifter over til trykekspansion???? Kan man ikke risikere utæt varmesystem??? Iøvrigt tak
for dit tilbud med at se nogle billeder af dit varmesystem. Jeg har tænkt meget på at
købe et stokerfyr ved vvs-eksperten (som har afdeling i Ålborg) og jeg har tænkt mig at det
skulle lægge prismæssigt mellem 20-25000 kr. Den pris du opgiver, er det opsat af en prof-
fessionel??? Jeg vil meget gerne modtage dine billeder på min adresse: ibellersgaard@os.dk
og dit tilbud med at se dit anlæg, vil jeg gerne vende tilbage med, idet der jo ikke er så
langt mellem Nibe og Frederikshavn.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 20-09-07 16:35

det stokerfyr jeg har er absolut et professionelt anlæg. det anlæg du har set hos vvs eksperten har min nabos søn og det kører ikke optimalt.
en trykekspansion har et meget begrænset tryk, så det sker der ikke noget ved. men det kan sagtens køre på et anlæg med åben ekspansion. så det behøver du ikke lave om på.
den pris jeg har oplyst er incl montage af stoker. det er fabrikanten der har monteret det. varmtvandsbeholder og kedel har en bekendt monteret. det tog ca 3 timer, så det er ikke det der vælter budgettet.
jeg smider lige nogle billeder afsted til dig og så kan du vende tilbage når du har kigget på dem.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 20-09-07 21:08

Det vil være en god idé for dig at fortsætte med den åbne ekspansion.
Det er bedst når det er et ældre anlæg og så sparer du jo udgiften til at lave lige det om

Kommentar
Fra : ibea

Dato : 21-09-07 19:16

Hej igen Trimare46.
Endnu engang tak for billeder og svar.
Jeg kan nu engang ikke rigtig følge med i dine besvarelser:
"Du skriver: din nabos søn har et stokerfyr fra vvs-eksperten, som ikke fungerer optimalt"
Hvad er dette for et type fyr????? Vvs-eksperten har flere typer stokerfyr. Du må jo have et
navn på det, der ikke fungerer optimalt???
Jeg kan ikke helt finde ud af det du skriver (måske er det fordi jeg er lidt dum), men du for-
tæller, at du selv monterede (måske ved hjælp fra anden side) varmtvandsbeholder og fy-
ret. Vil det sige, at din leverandør kun har leveret stokeren; snegl og måske magasin samt
elektronik til stokeren??? Eller er hele dit fyringsanlæg leveret fra samme firma - og så har du
selv monteret en del af det.????? Jeg håber virkelig du vil besvare ovennævnte spørgsmål,
idet det for mit vedkommende er en størrere investering jeg skal i gang med.
Mange hilsner fra Ibea

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 21-09-07 20:28

det anlæg min nabos søn har, er et hvor pillerne falder ned gennem en plasticslange til brændehovedet. jeg vidste ikke de havde flere. det havde de ikke da han købte det.
varmtvandsbeholder og kedel har jeg selv monteret, men prisen for det samlede anlæg,altså stoker med magasin, snegl, brændehoved og styring, kedel og varmtvandsbeholder og alle tilhørende fittings ligger under 30000.
stokeranlægget kommer i en samlet enhed, og monteringen består i at skrue de to skinner fast på gulvet og montere nederste låge på kedlen (den med hul i til brændehovedet). strømmen er bare et 16 amp. stik der skal sættes i kontakten og så er der klar til at tænde op.
hvis du er interesseret, kan du ringe til fabrikanten. hans telefonnummer kan du se på et af billederne. han kommer gerne ud og fortæller meget mere og han er sikkert også bedre til det end jeg er.
jeg glemte at fortælle at anlægget er med iltstyring. den finesse må du ikke spare væk. det er den der får anlægget til at være økonomisk i perioder hvor der ikke er så stort fyringsbehov.
håber det giver dig svar. ellers prøver vi bare igen.

Kommentar
Fra : ibea

Dato : 02-10-07 19:54

Hej trimare46.
Tak for dine besvarelser vedr stokerfyr?????
Dejligt at tale med nogle, som har et sådant fyr, og som virkelig taler med erfaring...
Vi tales ved.
Hilsen Ibea

Godkendelse af svar
Fra : ibea

Dato : 02-10-07 19:55

Tak for svaret trimare46.