/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Formelhjælp til excel 2003
Fra : boro23
Vist : 1373 gange
100 point
Dato : 17-09-07 15:23

Kort og godt, findes der en formel der kan skille et fornavn fra efternavn.
Håber der er nogen der kan hjælpe.

Hilsen Boro23

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 17-09-07 15:32

Nu har jeg godt nok 2007, men kan da huske tilbage
Det kan du ikke, ikke hvis det er i samme celle
F.eks i A1 = Hans Hansen

Kommentar
Fra : sion

Dato : 17-09-07 15:32

Tja....

Hvordan står fornavn og efternavn? I samme celle naturligvis, men er der mellemrum imellem? I så fald er det ret nemt at skille navnene ad. Der vil dog opstå problemer, hvis der er flere fornavne og efternavne og eventuelt mellemnavne.

Følgende virker, hvis der er ét fornavn og mellemrum før mellemnavn/efternavn(e):

=VENSTRE(E7;FIND(" ";E7)-1)

Simon

Kommentar
Fra : fdbm

Dato : 17-09-07 15:34

Næh - opgaven består nok alene i at flytte fornavn og efternavn til hver sin separate celle.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 17-09-07 15:35

OK... 'der lærte jeg noget nyt - følger med på en "kigger"

Kommentar
Fra : zakia1964

Dato : 17-09-07 15:39

Ja marker kolonnen med navne. Klik i Data i menulinjen og valg Tekst til kolonne og følg vejledningen. OBS! der skal lige være en eller 2 ledige kolonner ved siden af den kolonne hvor de vil opsplitte for- og efternavne.

Kommentar
Fra : zakia1964

Dato : 17-09-07 15:40

Undskyld alle mine trykfejl!!!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 17-09-07 15:41

Formlen som simon kommer med dækker fornavnet og =HØJRE(E7;FIND(" ";E7)+1) dækker efternavnet... i hvert tilfælde i Excel 2007

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 17-09-07 15:48

Har endnu ikke testet zakia1964's løsning, men hvis du f. eks har følgende celle
A1 Hans Hansen
A2 =VENSTRE(A1;FIND(" ";A1)-1)
A3 =HØJRE(A1;FIND(" ";A1)+1)
Så vil der i A2 stå Hans
og i A2 stå Hansen

Accepteret svar
Fra : sion

Modtaget 110 point
Dato : 17-09-07 15:49

---> CLAN

=HØJRE(E7;FIND(" ";E7)+1) dækker IKKE efternavnet

Brug i stedet denne:
=HØJRE(E7;LÆNGDE(E7)-FIND(" ";E7))

Den tager alle navne efter fornavnet.

Simon

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 17-09-07 15:53

---> sion
Hmmm! Det gør det nu i min 2007 (har lige testet)

Kommentar
Fra : sion

Dato : 17-09-07 15:57

Det er kun fordi du prøver med Hans Hansen. FIND(" ";"Hans Hansen") giver 5, fordi "Hans" har 4 bogstaver. 5 + 1 er 6 og derfor giver HØJRE("Hans Hansen";6) "Hansen".

Prøv med Hans Sørensen

Simon

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 17-09-07 16:00

ok jeg tier og kigger med

Kommentar
Fra : fdbm

Dato : 17-09-07 16:03

Ja, det er altså også en helt ny muligheder der tegner sig for mit vedkommende.

Men CLAN, formlen =HØJRE(E7;FIND(" ";E7)+1) kan altså ikke bruges sådan uden videre, idet "+1" er en variabel størrelse der afhænger forskellen mellem antalt tegn i det ene og det andet navn.

Men sion har fat i det rigtige med formlen =HØJRE(E7;LÆNGDE(E7)-FIND(" ";E7)) til at finde ”højre-navnet” - som for øvrigt også medtager evt. mellemnavne.

Godkendelse af svar
Fra : boro23

Dato : 17-09-07 16:16

Tak for svaret sion. Det var lige det jeg havde brug for

Hilsen Boro23

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 17-09-07 16:20

Synd vi ikke lige fik med, hvordan man klare mellemnavne men ellers enig i, at sion har fortjent points (du ku' nu godt ha' givet en stjerne mere)

Kommentar
Fra : fdbm

Dato : 17-09-07 16:29

Citat
Synd vi ikke lige fik med, hvordan man klare mellemnavne men ellers enig i, at sion har fortjent points (du ku' nu godt ha' givet en stjerne mere)

Enig, CLAN - men jeg har da et simpelt forslag: man gentager bare både VENSTRE-formlen og HØJRE-formlen på blokken med mellemnavn(e)-efternavn indtil navnerækken er blevet "opløst". Men hvis det kun gælder om at få isoleret Efternavnet (f.eks. til sortering) er det jo nok bare at gentage med HØJRE-formlen.

Kommentar
Fra : sion

Dato : 17-09-07 16:39

Problemet er, at det er umuligt at angive en standard for om et navn mellem fornavn og efternavn er et mellemnavn eller et ekstra fornavn.

Eksempelvis vil jeg tolke "Hans Christian Schmidt" som
Fornavn: "Hans Christian"
Mellemnavn: Intet
Efternavn: "Schmidt"

Mens jeg vil tolke Anders Fogh Rasmussen som
Fornavn: "Anders"
Mellemnavn: "Fogh"
Efternavn: "Rasmussen"

På den måde kan jeg også forestille mig en person med navnet "Hans Christian Fogh Rasmussen". Og hvad skal vi gøre med ham?

Simon