/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Næsten ikke noget varmt vand
Fra : maler-fidusen
Vist : 12131 gange
20 point
Dato : 17-09-07 11:48

Vi fik lavet nyt badeværelse for et års tid siden hvor vi også fik nye rør osv. alt blev lavet om.
Efter noget tid var det som om trykket på det varme vand faldt (der er godt tryk på den kolde) - dette gør bla. at man ikke kan bruge alle de forskellige typer stråler mere.
Nu er det også som om der ikke er varmt vand - det kan ihvt ikke reguleres og der er varmt i alle andre haner... så det er blevet småkoldt at bare.

Er det mon blandingbatteriet/amaturet som er gået i stykker eller ??

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-09-07 12:14

Sikkert, kig på termostaten den kan sidde fast og dermed
kan den ikke regulere varmen.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 17-09-07 12:15

Det er sikkerst kalk, rust og andet snavs der har sat sig i filteret på varmtvandstilgangen til armaturet.

Jeg har oplevet nøjagtig det samme - så skil armaturet ad, og rengør/afkalk filteret.

Afhængig af armaturtype, skal armaturet helt demonteres (i alle tilfælde de Damixa armaturer jeg kender til - hvorimod Oras kan adskilles uden demontering.)

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 17-09-07 12:20

Ja der er dit blandingsbatteri der ikke virker optimal, der sidder en termostat inde i det, som regulere til den ønskede temp. den er gået fast.
Har selv et gustavberg blandingsbatteri der havde samme fejl og jeg løste problemet med at når det ikke blev brugt drejege jeg det holt over på koldt for at tvingetermostaten til at bevæge sig, det hjalp efter nogle dage så prøv det

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-09-07 12:22

Hanefedt og problemet er borte

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 17-09-07 12:55

Der sidder et filter i hver tilgang, i armauturet. Du er nødt til at lukke for vandet, pille armaturet ned, og rense fltrene.
Dit vandsystem er ikke blevet skyllet ordentligt i gennem, efter renovering. Det er meget normalt, at de første dage efter renovering, at skal have renset filtrene til div. armature.

MVH

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 17-09-07 13:12

hvordan hænger det sammen med trykket på vandet - når det er helt koldt er der massere af tryk på vandet men så snart man skruer bare lidt op for det varme vand så falder trykket til under det ½...?? kan det også være kalk og snavns?
Vi har et børma batteri og det skal vist skrues af med en special nøgle?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 17-09-07 13:45

Det er termostaten der sidder fast, den lukker ikke op for det varmevand, og det virker GROFT FORKLARET på den måde at der er et stembel med en fjeder i den enne ende, som trykker på stemblet,fjederen trykker på stemplet når det skal være varmt vand og du trykker stembel og fjeder tilbage når det skal være koldt ved at drejer på håndtaget, stemplet sidder fast / går meget trægt, så fjederen ikke kan trykke det frem, så der kan kommer varmt vand ud, så der for skal du dreje håndtaget helt i bund = koldt vand for at få stemplet løs, prøv at dreje det frem og tilbage mens der kommmee vand ud, for at se om det løsnes, kan det ikke virke skal det skildes af og renses

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 20 point
Dato : 17-09-07 14:23

1) Når du åbner for termostaten og den står på "koldt" vand, så er der pænt tryk på.
2) Når du så vil have vandet varmere, og drejer termostaten, så åbner den, men da gennemstrømningen er nedsat på grund ag aflejringer, snavs osv. falder trykket, da vandgennemstrømningen tilsvarende reduceres af termostatventilen. Den prøver jo at indstille vandtemperaturen til det ønskede, men det er jo komplet umuligt, hvis der strømmer 6 liter koldt vand/min mod ½ liter varmt vand pr. minut.

Jeg tør vædde på, at det er snavs i filtrene der er problemet. Netop efter en renovering af brugsvandsinstallationen.

Jeg har prøvet alt det andet med at skille termostaten ad, give den fedt, og meget andet... det enetse der virkede var filterrensning.

Pøj pøj med det ...

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 17-09-07 15:14

Et blandings batteri består af to stempler et for varmt og et for koldt vand, stemplerne bliver flyttet hved hjælp af fjedre og en termostat der bestemmer hvor meget stemplerne skal åbne for varmt og koldt vand, afhængi af den ønskede temp. Hvis det stembel der skal åbne for det varme vand sidder fast kommer der ikke varmt vand ud og der er ingen tryk på, stemplet til koldt vand kan bevæge sig og der for kommer der vand med tryk på ud når der drejes mod kold temp.
Stemplerne sidder mellem to fjedre, så derfor skal temp drejes på MAS KOLDT for at få det største tryk på stemplet for at få det at gå løs.
Det kan sættesig fast fordi det altid står på den samme temp. og derfor ikke bliver bevæget, det lige som mortion for os får vi ingen mortion bliver vi trætte og stive. :

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 17-09-07 15:21

jeg vil prøve det hele i aften -- så skal den få en omgang koldt og så håber jeg på et lunt bad imorgen! ellers må vi ha købt sådan en nøgle så vi kan skrue det af og rense!
Tusind tak... jeg vender tilbage

Godkendelse af svar
Fra : maler-fidusen

Dato : 21-09-07 09:03

Tak for svaret berpox. vi pillede amaturet af og rensede - der sad en del rust og andet snavs fra rørerne og nu er der varmt vand igen og mere tryk på vandet.