/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn 

Kodeord  


Reklame
Top 10 brugere
Hunde
#NavnPoint
Birgitta 19198
Nordsted1 6865
bevi54 6505
Jernladyen 4457
dova 4371
qfha 3911
knh15 3385
k.j.k 3376
ans 3077
10  vaxen 2670
Hundeloven
Fra : lucerne01
Vist : 965 gange
100 point
Dato : 16-09-07 15:57

Hej

Er det korrekt opfattet, at jeg må gå med min hund løs når jeg lufter den hvis jeg har kontrol over den ? Når den går fri er den ved min side eller inden for ca 5 meter, går ikke over veje eller ind i haver. Der er ingen lokale restriktioner, hverken fra politiets side eller kommunen.
Hunden er en Labrador



 
 
Kommentar
Fra : Teil


Dato : 16-09-07 16:02

Ingen har kontrol over sin hund til enhver tid.


Kommentar
Fra : lucerne01


Dato : 16-09-07 16:05

Åh ja, endnu engang tak for et fantastiskt indlæg.. Teil



Kommentar
Fra : Birgitta


Dato : 16-09-07 16:05

Det er i hvert fald præcis sådan, jeg opfatter hundeloven.
Og præcis sådan jeg går med Silke.

Sjovt nok er det vist endda sådan, at HVIS din hund er i snor de sammen steder, så SKAL det være i kort snor så den ikke er til gene. Men den må altså godt gå løs et par meter væk, hvis den er under fuld kontrol.



Accepteret svar
Fra : mulberry

Modtaget 110 point
Dato : 16-09-07 16:10

Citat
§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem. En hund anses ikke for at være under ledsagelse, fordi den er under tilsyn fra besidderens bolig eller forretningslokale. Føres hunde i bånd, skal dette være så kort, at hunden holdes tæt ind til ledsageren. Såfremt hunde på de nævnte steder færdes løse uden at være i følge med en person, der har fuldt herredømme over dem, lader politiet dem optage og underretter besidderen.

FRA
http://147.29.40.90/_GETDOC_/ACCN/A20050025929%22

Ja, det har du opfattet korrekt.
Men hvis den pludselig ser en kat, kan det jo være den glemmer alt andet.
Det har jeg da oplevet med en ellers meget skikkelig labrador.
En anden gang var den pludselig væk og kunne så ses svømme i søen og det skal den vel også have lov til.



Kommentar
Fra : ans


Dato : 16-09-07 16:14

Citat
§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem



http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/synopsis/docs/lovsamling/hundeloven.html

Men husk hvis du går i en skov eller på en strand, så er der andre regler.

Kommentar
Fra : Birgitta


Dato : 16-09-07 16:15

Det er op til ejeren at vurdere, om hunden er under fuld kontrol.

Der skal ret meget til før politiet anser loven for at være overtrådt.

Noget andet er der, hvor hunden SKAL være i snor af en eller anden grund. DER får man bøder (hvis det bliver opdaget) uanset hvor meget kontrol ejeren har over hunden.

Godkendelse af svar
Fra : lucerne01


Dato : 16-09-07 16:42

Tak for svaret mulberry.

Kommentar
Fra : mulberry


Dato : 16-09-07 16:51

Det var så lidt.
God tur med din hund.

Kommentar
Fra : knh15


Dato : 16-09-07 17:01

Sigurd er 99% sikker uden snor, men som skrevet, ser han en kat er det den sidste 1% der smutter. Altså er han ikke under fuld kontrol.

Jeg tror ikke den hund findes, hvor man kan sige den er 100% under fuld kontrol... ikke engang en førehund, redningshund eller hvilke som helst anden arbejdshund.

Kommer der feks en og klapper en førehund, mister hunden koncentrationen et øjeblik og føren mister kontrollen over hunden et øjeblik......... hunden er ikke under 100 % kontrol, de få sekunder det tager og give en førehund et lille klap.

Kommentar
Fra : Birgitta


Dato : 16-09-07 17:09

Hundeloven taler om "fuldt herredømme".. Det med "fuldt" går nok mere på ejerens opmærksomhed end på hundens (u)beregnelighed.

§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem. En hund anses ikke for at være under ledsagelse, fordi den er under tilsyn fra besidderens bolig eller forretningslokale.

Altså, man skal være FULDT opmærksom på sin hund, som skal være under kontrol.

Et barn kan jo også helt uventet rende over gaden, men dem behøver man heller ikke at have i snor.

Kommentar
Fra : dova


Dato : 16-09-07 17:19

Ja, i byer og bebygget område er loven sådan........men det er den bare ikke alle andre steder....på stier, skove, marker, strandarealer m.m. der SKAL hunden føres i snor, medmindre der er skiltet at hunde må gå løse...(Mark og vejfredningsloven....og loven om naturbeskyttelse)

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177409
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407776
Brugere : 218874

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste