/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hyllebærsaft kogning
Fra : Holst-Hansen
Vist : 6027 gange
300 point
Dato : 16-09-07 10:09

Hejsa.. Vi står foran igen i år at skulle koge lidt saft på hyllebær og æbler. Jeg har netop sat den første kogning over og kom til at spekulere på, hvor meget af stilken man lader komme med i kogeren.. Jeg har grov klippet dem så jeg fik flest mulige bær med, men hvordan er det med vitaminer/smag i forhold til stilken? Håber der er nogle der kan hjælper os lidt videre evt. med et par "hemmelige" ingredienser til kogningen..!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-09-07 10:18

Stilken påstås at give en bitter smag. du skal grovrippe bærene så der ikke kommer andet end evt. lidt af de fineste grene som selve bærret sidder på med. skyl også for snavs , edderkopper og fuglelort.

Langt det letteste er at bruge en tutti- frutti til afdampningen. Den giver mindre arbejde, bedre udnyttelse og mere koncentreret saft.
Jeg bruger et minimum af sukker i forhold til almindelige opskrifter. Hælder på rengjorte plastsodavandsflasker og gemmer det i fryseren uden konserveringsmiddel. husk ca 10% volumen i flaskerne til udvidelsen ved frysningen.
Alt afhængig af brugen kan man senere tilsætte sukker, sødemiddel , citron eller hvad man nu vil.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 16-09-07 10:18

Hyllebærsaft er bedst rent. Vask dem og kog dem med stilke i saftkogeren. Giv dem derefter et opkog i i stor gryde tilsæt 300 sukker pr liter saft og slut af med atamon og hæld så på skoldede flasker.

Skøn drik

VH

Kommentar
Fra : akle

Dato : 16-09-07 12:45

Jeg bruger den gammeldawse metode; klaserne skylles, de grove stilke fjernes, resten i en stor gryde, koges og saftes gennem et klæde. Denne rå saft kan fryses til et senere tidspunkt når man har tid til selve tilberedningen, - og så saftes og opkoges med sukker + event. æble-, citron-, eller appelsinsaft, for den friske smags skyld.
Masser af gode vitaminer i vintertiden, samt VELBEKOMME af frisk velbehag!
MVH Akle