/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rengøring af siliconefuger ?
Fra : ara
Vist : 1844 gange
50 point
Dato : 15-09-07 18:48

Hej.

Vores siliconefuger i vores brusekabine er blevet sorte.
Hvordan kan vi få det sorte af. Det sidder kun i hjørnerne.

mvh

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-09-07 19:04

du tager en flaske opvaskemiddel og kommer noget på en klud. så tørrer du fugerne af med det. det kan godt være du skal gnubbe lidt, men det skal nok komme af.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 15-09-07 19:19

Og hvis du er rigtig "heldig" og skimlen er gået dybt i fugen, tager du en hobbykniv og skærer fugen ud og laver en ny med god vådrumssilicone. Så slipper du også for at pletterne er tilbage efter en uge.

Kommentar
Fra : annette-sejr

Dato : 15-09-07 19:20

Klor

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 15-09-07 19:53

Klorin så kommer det heller ikke igen lige med det samme

Kommentar
Fra : pømske

Dato : 15-09-07 22:49

Jeg bruger saltsyr blanding med vand ,smør det in med et pensel (husk tage gummi handsker på)du kun tage alle brusecabines fuger på engang ... ellers kommer det tilbage efter et par ugen
pømske

Kommentar
Fra : elli58

Dato : 16-09-07 08:47

Citronsyre kan også bruges, når noget er "jordslået"
Kan køber i supermarked til billige penge, står oftest sammen med krydderier, da det også bruges til at sylte med.

Kommentar
Fra : annette-sejr

Dato : 16-09-07 11:37

Hvis det er et tilbagevendende problem kan du tage en forstøverflaske med atamon og spraye et par gange om ugen. Mvh. Annette

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 16-09-07 11:42

Ingen af de foreslåede ting virker - jeg har lige prøvet, har nemlig samme problem.
Jeg brugte et helt brev citronsyre opløst i 1 dl vand. Der skete absolut intet.

Jeg spurgte engang en murer, han mente eneste løsning var at skrebe fugerne ud og lave rigtige fuger - selvom det ikke er lovligt. Silikonen vil altid blive misfarvet - uanset hvor meget man gør rent.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 16-09-07 11:50

Det kan fjernes men ja det vil komme tilbage. Det sorte er en mug belægning som før eller siden vil komme på alle belægninger som aldrig bliver helt tørre.

Hvis jeg var murer ville jeg også mene at løsningen var at rense fugen ud og lave en ny, især hvis jeg enten ikke anede hvad jeg talte om eller manglede noget at lave

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 16-09-07 12:43

Tja han er åbenbart ikke ene om at havde den mening...

http://www.handyman.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=49

Silikonen er antimug behandlet og problemet opstår når disse stoffer er opbrugt. Os der har problemet kan også se det ikke er overfladisk, så lige meget hvor meget man gnibber stoffer ind i overfladen får man det aldrig ud.

Annuller spørgsmålet
Fra : ara

Dato : 18-10-07 13:53

Der var åbenbart ikke noget der kunne fjerne det sorte på fugerne