/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn 

Kodeord  


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21585
EA_HS 19179
refi 16217
Cortina01 14584
pallenoc 13678
transor 13218
3773 12917
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Kan hul loddes i airconkøler
Fra : kimzz
Vist : 2608 gange
20 point
Dato : 14-09-07 20:52

Jeg har lige købt et brugt Klimaanlæg til min bil Polo 9N 1,9 TDI , og har så set at der er et lille tryk på en køleelement , hvor jeg er bange for den ikke er 100 % tæt, jeg ville derfor gerne have den loddet og trykprøvet , men hvem kan gøre det ? helst i det midt/vestjydske

Mvh. KimH

 
 
Kommentar
Fra : trimare46


Dato : 14-09-07 20:54

du skal have fat i en kølemontør. han kan også fylde kølemiddel på.

Kommentar
Fra : hejhejdikal


Dato : 14-09-07 21:30

nissens køler i horsens


Kommentar
Fra : stilkene


Dato : 14-09-07 21:51
Kommentar
Fra : hejhejdikal


Dato : 14-09-07 21:52
Kommentar
Fra : thulin


Dato : 14-09-07 21:55

Hvis den ikke er fyld med R134 (kølemiddel) endnu, så skift fordamperen nu, inden du monterer den.
Selv om den kan loddes, vil den sikkert have andre svagheder, og så bliver det dyrt at skulle til at afmontere og genfylde det hele igen, så er det nemmere at skifte fordamperen nu, inden du monterer den. Nemmere og billigere

Kommentar
Fra : kimzz


Dato : 14-09-07 21:57

hejhejdikal er du sikker på en kølemontør, kan lodde et lille hul i en alukøler ? så kunne det jo være jeg skal prøve det
Men det var jo rart hvis der var et lille firma . hvor man kunne indlevere køleren og så få den loddet og tjekket

Mvh. KimH

Kommentar
Fra : halvdum


Dato : 15-09-07 01:36

Jeg tror du har fået dit svar, så det bekymrer jeg mig ikke om.
slap dog af det er snart vinter. :D
mvh halvdum


Kommentar
Fra : 3773


Dato : 15-09-07 03:16

Hvis det er alurør kan du ikke lodde det. Det skal svejses. Reparatører der kan det nummer har de hos Nissens Kølerfabrik. Derefter skal du have suget vakuum og have kølemiddel på. Men hvorfra ved du der er hul? Og hvor der er hul? Jeg ville skifte fladen, er der først hul i alu, er det ikke usandsynligt skidtet er ved at være mørt og der kommer flere. Livet er for kort (og kølemiddel for dyrt) til at anvende udstyr der ikke er perfekte!

Kommentar
Fra : Fijala


Dato : 15-09-07 07:20

Selv om der er et lille tryk på køleren er det jo ikke sikkert at der er hul. Det kan du selv tjekke ved at tage en forstøversprøjte og blande vand og opvaskemiddel deri. Spray det på stedet og vent et stykke tid. Hvis der er hul vil det skumme op. og du kan som regel ikke gøre noget, medmindre det er i en samling hvor der kan udskiftes en o-ring. Hvis der e hul kan du alligevel ikke lodde eller gøre noget andet hvis der er stadig er tryk på anlægget. Selv om trykket er væk og der er hul er der olierester fra kompressorolien der er blevet kørt mede rundt i systemet og det er ikke til at lodde. Jeg har selv forsøgt med en lignende loddemetode som den på linket fra hejhejdikal men det er kun muligt at udføre ved en hel ren overflade og ikke inde blandt ribberne i en køler.
Det er heller ikke noget du selv kan gøre med påfyldning af kølemiddel, men kør til en kølemontør.

En ny kondensator/køler kan købes for FTZ eller her hos Danmarks største autoklima forhandler.

www.waeco.dk

Fijala
autoriseret kølemontør.

Kommentar
Fra : kimzz


Dato : 15-09-07 08:55

Hej og tak for svar
Min kondensator/køler er fra 2005 og ser godt ud, bortset fra at der er et tryk ,hvor man kan have mistanke om at der er et utæthed ,og køleren er ikke monteret endnu .
Der er ingen olierester ved mærket , men det er nok lavet ved afmontagen , eller bilen den har sat i har været i et trafikuheld.
Men kan et airconservice værksted trykprøve en afmonteret kondensator
lodning med Durafix tror jeg ikke jeg har mod på selv


Mvh. KimH

Kommentar
Fra : Fijala


Dato : 15-09-07 09:27

Hvis det bare er ribberne der er trykket er der sikkert ikke hul i den. Ribberne er der for at der skal blive større overflade på den men er ikke en del af rørsystemet. Du kan selv trykprøve den hvis du er lidt snild. Bare lave en overgang der passer til den ene ende og afprop den anden. På den overgang du laver skal der monteres en luftkobling. Så trykker du den bare op med trykluft. Pyt med at enderne ikke er helt tætte for det kan sagtens afsløre om der er en lækage ved det beskadigede sted. Vær opmærksom på at når du bruger trykluft kommer der en smule fugt med ind i kondensatoren og det skal efterfølgende suges ud med en vaccumpumpe fordi et kølesystem altid skal være helt tørt indvendigt. Men det er noget kølemanden der skal fylde på systemet gør.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 20 point
Dato : 15-09-07 09:33

Og tjek stedet med sæbevand som jeg tidligere henviste til.

Hvis ikke der er andre der vil/kan kan du jo komme en tur til Frederikshavn, så har jeg en hel flok kompetente medarbejdere der kan lave det hele for dig. Vi kan samtidig fremskaffe alle former for reservedele til ac/klima anlæg til biler bla.

Vi har forøvrigt lige fornyligt lavet AC i de PMV (pansrede mandskabsvogne) forsvaret lige er sendt til Afganistan. Disse anlæg er stykket sammen af forskellige standard reservedele bla. en fordamper fra en AUDI A6 og en kompressor med variabel kapacitet. Kæmpe succes.

Godkendelse af svar
Fra : kimzz


Dato : 15-09-07 10:23

Tak for svaret Fijala.
samt alle andre svar men Fijalas var mest brugbar
Jeg har bare nok min. 200 km til Frederikshavn, men jeg kan overveje det.
Ved du hvad en uoriginal kondensator koster til en Polo 9N 1,9 TDI ? hvis det bliver nødvendigt

Mvh. KimH


Kommentar
Fra : Fijala


Dato : 15-09-07 10:53

hvilken årgang

Kommentar
Fra : kimzz


Dato : 15-09-07 20:05

Min polo er en 9N årgang 2002 med 74 kw motor , ved du om der på en Polo 9N fra 2002 er hul forberedt til klimaanlæg , eller om man skal save hul ud

Mvh. Kim H

Kommentar
Fra : Fijala


Dato : 15-09-07 20:09

Jeg kan ikke lige finde ud af det her idag, men jeg tjekker det på mandag så vender jeg tilbage med de oplysninger jeg kan få fat på. Jeg vil faktisk tro den er forberedt til klimaanlæg eller om ikke andet så aircondition. på mange modeller er fordamperfladen allerede monteret fra fabrik men man betaler ikke for den før man bestiller ac/klima. Smart. Den kan til tider være besværlig at komme til uden at skulle skille bilen helt ad.

Kommentar
Fra : kimzz


Dato : 15-09-07 20:29

Ok og tak

KimH

Kommentar
Fra : Fijala


Dato : 17-09-07 14:33

jeg skal lige vide om det er et fabriksmonteret (originalt) eller et uorginalt anlæg du har fået fat i.
Det kan du se forskel på at det orginale er monteret med alurør, mens det andet er med slanger.
Jeg skal også vide om Poloen er en classic eller en 3/5 dørs model.

Der er selvfølgelig flere muligheder.

Kommentar
Fra : kimzz


Dato : 17-09-07 18:57

Hej
Der er tale om et original Climatronic , med Alurør og Min Polo er en 9N den nye model fra 2002 og den er 5 dørs , den har en 1,9 TDI motor med 100 hk. ( ATD )

Mvh. KimH

Kommentar
Fra : Fijala


Dato : 17-09-07 19:15

Nu tjekker jeg lige prisen imorgen. Jeg glemte jo selvfølgelig lige at tage mit password til Waeco med hjem.

Så er der jo tale om et originalt anlæg så er du jo godt kørende.

Har du prøvet det med trykprøvnng med trykluft og sæbevand. ?

Kommentar
Fra : kimzz


Dato : 17-09-07 20:20

Nej jeg har ikke fået den trykprøvet endnu , Jeg må se om jeg kan nå det imorgen , og skal lige have fundet nogle propper jeg kan bruge
Mvh. KimH

Kommentar
Fra : kimzz


Dato : 17-09-07 23:32

Jeg prøvede lige at sætte trykluftpistolen til i den ene indgang og proppede den anden , det ser ikke ud til at der er hul, der var ingen bobler , jeg vil tro jeg havde lige et par bar i kondensatoren, men for at være helt sikker tager jeg til et værksted ,som jeg kan nå på fredag

Mvh. KimH

Kommentar
Fra : Fijala


Dato : 20-09-07 06:58

Hej

Med sæbevand er det faktisk det letteste at finde lækager ved lavt tryk. Hvis der derimod er en meget lille lækage kan det være en fordel at sætte højt tryk på i en lille stykke tid og så derefter sænke det igen og bruge sæbevand er en dog ide.

En ny kondensator koster -1661 + moms og er vel nok lagervare vil jeg tro.

Kommentar
Fra : kimzz


Dato : 24-09-07 00:00

Jeg fik trykprøvet kondensatoren i fredags med 10 atm. og den blev sænket ned i et vandkar og det ser ud til at den er tæt , for der kom ingen bobler :)
Jeg har nogle andre spørgsmål ang. montering af Climatronic men tror lige det er bedst at oprette nyt Spørgsmål
Igen tak for svar

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 173638
Tips : 31664
Nyheder : 719565
Indlæg : 6383631
Brugere : 218258

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste