/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excel. Uge nr. i celle
Fra : Quark1
Vist : 2761 gange
200 point
Dato : 12-09-07 13:19

Kan man med en formel, gøre så man feks. hver mandag når man åbner et ark, så skrives aktuel uge nr. i cellen. Selvfølgelig skal det også virke hvis man først åbner arket om tirsdagen.

Kommentar
Fra : zakia1964

Dato : 12-09-07 14:33

Først skal du lige have installeret de tilføjelsesprogrammer der er tilgængelige. Klik på Funktioner i menulinjen og vælg Tilføjelsesprogrammer. Marker de forskellige og installer.

Sørg for at formlen =IDAG() står i en celle i arket (f.eks. celle A1)

Skriv nu formlen =UGE.NR(A1;2) for at få det aktuelle ugenummer. Formlen gælder hvis du ønsker at ugen skal starte på en mandag. Hvis du mener en uge skal starte om søndagen skal du skrive 1 istedet for 2 i formlen.

Kommentar
Fra : zakia1964

Dato : 12-09-07 14:42

Det er vist kun nødvendigt at installere de 2 Analysis toolpak's i tilføjelsesprogrammer har jeg fundet ud af.

Kommentar
Fra : Quark1

Dato : 12-09-07 14:50

Jeg instalerede det hele!

Har prøvet det du skriver, og kan ikke helt få det til at virke.
For at være sikker på jeg har forstået dig rigtig. Uge formelen skal stå i sin egen celle?
Når jeg gør det, skriver cellen #NAVN?

Kommentar
Fra : zakia1964

Dato : 12-09-07 15:42

Har du husket at skrive formlen =IDAG() i en celle(f.eks. A1)? og husket at formatere den i Dato-format (Formater, Celler...) - på den måde kan du tjekke om den skriver datoen korrekt - for formateringen er egentlig ikke nødvendig.

Dernæst skal du skrive formlen =UGE.NR(A1;2) i en anden celle, hvor A1 henviser til den celle hvor formlen =IDAG() står i og 2-tallet viser at ugen starter en mandag.

Accepteret svar
Fra : zakia1964

Modtaget 200 point
Dato : 12-09-07 15:46

Når Excel skriver#NAVN? så har du lavet en fejlindtastning. Hvis du har skrevet =UGE:NR(A1;2) så skriver den nemlig den fejl. Formlen er =UGE.NR(A1;2) med et punktum mellem uge og nr og et semikolon mellem A1 og 2.

Kommentar
Fra : Quark1

Dato : 12-09-07 16:30

Sidder nu på hjemme pc og der kan jeg godt få det til at virke. Så du har sikkert ret, jeg må have lavet en tastefejl. Tusind tak

Godkendelse af svar
Fra : Quark1

Dato : 12-09-07 16:32

Tak for svaret zakia1964.

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 12-09-07 16:40

Hvis du skal være sikker på et korrekt ugenr kan denne anbefales.

Kode
=HVIS(A1="";"";AFKORT((A1-UGEDAG(A1;2)-DATO(ÅR(A1+4-UGEDAG(A1;2));1;-10))/7))

I stedet for

UGE.NR(A1;2)

Prøv at teste begge med 31.12.2007 som er uge 1

Kommentar
Fra : zakia1964

Dato : 12-09-07 18:17

Du har i princippet ret Rosco40. Men! Den sidste dag i et år kan aldrig være uge 1. Den 31. dec. 2007 er en mandag og er i følge diverse kalendere en dag i uge 1. Men rent matematisk er den 31. dec. 2007 i uge 53. Så snart du skriver 1. januar 2008 så skriver excel uge 1.

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 12-09-07 19:59

Citat
Du har i princippet ret Rosco40. Men! Den sidste dag i et år kan aldrig være uge 1.

Det er Torsdag der afgøre hvilket uge du er ved årsskiftet hvis den 1 Januar er en torsdag så er mandag i den gamle år starten på uge 1

fx år skift 2007 - 08 er den 31 starten på uge 1

Kommentar
Fra : zakia1964

Dato : 12-09-07 20:50

Hej Ocorner!

Ifølge en ISO standard (ISO-8601) har du ret:
"Hvis en uge begynder i december og slutter i januar, henregnes den til det kalenderår hvori flest af ugens dage ligger. Dét er det samme som at sige at en uge henregnes til det kalenderår hvori ugens torsdag ligger"

Men Excel arbejder matematisk og rent matematisk kan årets sidste dag ikke tilhøre uge 1 - og så er det muligt at en dansk standard siger noget andet. Men selvfølgelig er standarder til for at vi gør tingene på samme måde - så ja den formel Excel har for at gengive ugenumre er faktisk fejlbehæftet (Håber Bill Gates læser det her)

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 12-09-07 21:07

Hej zakia1964

Det må han da have fundet ud af, min Outlook 2003 kan finde ud af det.

Men det er jo Microsoft, ting skal ikke være let for alle.

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 12-09-07 21:14

Så nåede mit indlæg afligevel med.
Microsoft har tydeligvis tænkt matematisk og ikke i kalendere da de lavede Excel og ugenr. formlen.
Men som vist kan det heldigvis omgås (at tænke praktisk er ikke Microsofts stærke side).

Kommentar
Fra : zakia1964

Dato : 13-09-07 08:51

Ja vores svar er sådan set lige rigtige rosco40 - mit er rigtigt i forhold til excels måde at fortolke på og din er rigtig i forhold til kalender standarden. Jeg synes vi burde dele de point jeg fik. Så jeg opretter lige en ny tråd!