/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
ledninger korrekt hvordan???
Fra : return
Vist : 868 gange
200 point
Dato : 10-09-07 13:50

har en alm enkelt stik kontakt samt en dobbelt afbryder til lys , men da jeg er ved at lave idt om og vil ha dem indbygget i væggen glemte man jo lige at huske hvordan de stakkels ledninger sad
problemet er at nu husker jeg ikke hvordan de var forbundet

så er der nogen der kan hjælpe så de kan blve forbundet korrekt igen

der er en blå ledning den sad i den stikkontakt hvor man f.eks sætter støvsugeren til

så er der tre sorte ledninger og en sort "lus ledning" som forbandt både stikkontakten same afbryderen til lys

nogen der kan hjælpe

Accepteret svar
Fra : joeson

Modtaget 210 point
Dato : 10-09-07 14:39

Du må igang med en polsøger . Den blå er typisk nul, og skal i stikkontakten, af de sorte er der nok 1 fase ( der er strøm på den ), den sætter du i den anden side i stilkontakten samt den ene ende af lusen, som du monterer i faseenden i dobbeltafbryderen, de 2 sidste sorte er så til hver sin afbryder, ellers hedder det en elektriker . Godt råd er at skrive ned hvordan de var monteret og mærke den.

Mvh
joeson

Kommentar
Fra : return

Dato : 10-09-07 19:17

takker for hjælpen godt gået mht hjælpen for nu virker alt som det skal igen

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 10-09-07 19:18

Tak for svaret joeson.
takker for hjælpen godt gået mht hjælpen for nu virker alt som det skal igen