/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
græskarper springer op
Fra : kanuttenskrald
Vist : 3956 gange
300 point
Dato : 10-09-07 10:13

Jeg havde fem græskarper i mit havebassin for to år siden, det har jeg ikke mere, nu har jeg kun to!
Jeg har haft dem, fra de var ca. 7-8 cm, og de to, jeg har tilbage, er nu ca. 23-25 cm.
Det startede tidlig forår med, at jeg fandt en af dem død på fliserne, som omkranser bassinet. Et par måneder efter fandt jeg den næste i samme tilstand og på samme sted på fliserne, og som om det ikke var nok, fandt jeg nr. tre kun et par timer senere under de samme omstændigheder.
Så skete der ikke mere før i går, da så jeg nr. fire i samme øjeblik, den sprang ud af vandet og op på fliserne. Den nåede jeg at redde og fik den ud i bassinet igen, mens den stadig var i live.
Og nu går jeg i stadig angst for, hvornår det sker igen.
Bassinet rummer ca. 8 kbm og er på ingen måde "overbefolket". Af fisk går der kun ca. 25 guldfisk (yngel fra i fjor) og de to græskarper i bassinet. Vandspejlet er ca. 10 cm under bassinkanten.
Er der nogen blandt læserne af dette, som kender årsagen og evt. har løsningen på problemet, hører jeg gerne fra jer.
På forhånd tak - Kanuttenskrald.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 310 point
Dato : 10-09-07 10:50

Det er et velkendt problem, at græskarper og koikarper vil hoppe op af vandet.....der er bare forskellige teorier om, hvorfor de gør det.

Nogen mener at have erfaret, at det er fordi græskarperne kræver meget plads....sådan at de når de når en vis størrelse, mener at bassinet er for lille, og at det så er fordi fiskene er stressede.

En anden teori er, at det er hvis der kommer for mange alger eller giftige mikroorganismer i vandet, at de prøver at slippe væk.

og nogen mener, at det er fordi de spiser de "giftige" alger og derfor springer fordi de får ondt i maven af algerne.

Endelig mener nogen, at det kan være fordi fiskene har utøj (parasitter)......fisk prøver at slippe af med noget der irriterer enten ved at gnide sig mod sten o.lign. eller at springe op så parasitterne bliver "slået af" når de rammer vandet igen.

Min egen teori er mest, at det er et hændeligt uheld som til dels hænger noget sammen med bassinets størrelse eller lige hvor tæt på kanten fisken er når den springer......mange fisk springer op af vandet som en helt naturlig adfærd....i naturen kan ørreder eks. ligefrem "danse" et stykke tid over vandet......og hvis bassinet så ikke er tilstrækkeligt stort, er det så det hænder at fiskene rammer ved siden af.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 10-09-07 10:50

Andre har åbenbart samme problem, se her:

http://www.havedammen.dk/module.php?mod=forum&op=topic_show&topicid=59

Den umiddelbare løsning er vel at lægge et net over dammen........??

Godkendelse af svar
Fra : kanuttenskrald

Dato : 10-09-07 15:04

Tak for et godt svar, dova.
Jeg hælder også til din teori med at det er en helt naturlig adfærd, muligvis et udslag af velbefindende og kådhed ! ! ! ! - og så må man vel affinde sig med at miste en fisk ind imellem.

Med venlig hilsen Kanuttenskrald.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 10-09-07 15:23

Ja svaret var da helt fint, men ikke Dova's egen teori, men afskrevet fra Maj_britt's link, Dova havde bare glemt at gengive sin kilde