/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
45 scooter
Fra : refi
Vist : 2368 gange
100 point
Dato : 08-09-07 14:39

En trafiksituation fangede min opmærksomhed.....

SKAL en 45 scooter køre på vejen selvom der er cykelsti...
MÅ en 45 scooter køre på cykelstien
MÅ en 45 scooter køre hvor cykler IKKE er tilladt (viadukter o. lign.)

Altså er der frit valg......

Forsøgte at kigge lidt i færdselsloven men kan ikke rigtig finde noget der omhandler emnet.....

Findes der overhovedet noget - eller er det "blot" et fortolkningsspørgsmål......

Da jeg af og til selv snupper vores egen skulle man jo nødig komme i klemme

Kommentar
Fra : me67

Dato : 08-09-07 14:45

Citat
SKAL en 45 scooter køre på vejen selvom der er cykelsti...
Ja
Citat
MÅ en 45 scooter køre på cykelstien
Nej
Citat
MÅ en 45 scooter køre hvor cykler IKKE er tilladt (viadukter o. lign.)
Ja
Citat
Altså er der frit valg......
Nej
En Scooter 45 kører efter de samme regler som biler og motorcykler gør.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-09-07 14:48

Kan du finde det sort på hvidt nogen steder ????

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-09-07 15:01

Det er bestemt ikke et fortolkningsspørgsmål

En scooter/knallert 45 er et registreringspligtigt knallert/ motorkøretøj hvortil der kræves kørekort, og for sådanne gælder, at

SKAL en 45 scooter køre på vejen selvom der er cykelsti... JA, det skal den
MÅ en 45 scooter køre på cykelstien.....NEJ, det må den ikke
MÅ en 45 scooter køre hvor cykler IKKE er tilladt (viadukter o. lign.)........Nej det må den ikke

Forskellen på en scooter 45 og en 30er knallert (og hvor de må køre,) er at der gælder samme regler for en 45er m.h.t. hvor de må køre, som for andre køretøjer hvortil der kræves kørekort .

I modsætning til en 30er knallert, som SKAL køre på cykelsti....men som heller ikke må køre hvor cykler er forbudt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-09-07 15:05

Jamen hov ??????

Hvorfor må den så ikke køre f.eks. i viadukter hvor biler kører..... Det er jo IKKE en cykel.....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-09-07 15:07

Citat
En knallert-45, må højest køre 45 km/t og skal føres på på vejen selvom der er cykelsti, hvor en knallert-30 skal køre. Den må kun køres af personer med kørekort til minimum Bil eller Motorcykel. En knallert 45 skal følge de almene færdselsregler.

http://da.wikipedia.org/wiki/Scooter

http://www.arkiv.nja.dk/diverse/dagsord/tek_mil/2001/tm010515.html#4

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-09-07 15:09

Citat
Hvorfor må den så ikke køre f.eks. i viadukter hvor biler kører..... Det er jo IKKE en cykel.....

Nu ved jeg så ikke lige hvordan du fortolker "viadukter"....jeg tænkte på sådan nogen som er ved sti-anlæg m.m.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-09-07 15:13

De eneste undtagelser som fraviger reglerne om hvor 45ere må køre som andre indregistrerede motorkøretøjer er på motorvej og motortrafikvej.....(hvor cykler heller ikke er tilladt

Citat
Hvorfor må en knallert 45 ikke køre på motorvej, når der er en minimumshastighed for køretøjer på 40 km i timen på motorveje?

Vicepolitiinspektør Peder Pedersen fra færdselspolitiet svarer:

En knallert 45 er - selv om den indregistreres og må køre 45 km i timen - ikke i lovens forstand et motorkøretøj men netop en knallert.

Og motorveje - og motortrafikveje - er forbeholdt motorkøretøjer. Derfor må knallert 45 ikke køre på disse veje.

Citat
Må en indregisteret knallert 45 køre på en motortrafikvej?

Chefpolitiinspektør Mogens Wilbert fra færdselspolitiet svarer:

Uanset om det er en knallert 45 eller 30 må de ikke køre hverken på motortrafikvej eller motorvej.

Her må kun køre motorkøretøjer- det er biler og motorcykler.

http://www.dr.dk/trafiksporg/includes/fslov.aframe#

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-09-07 15:15

Næ næ.....

Jeg ved bl.a. i Odense er en vejunderføring under et stort kryds ved banegården...... (dog stadig byzone 50 km/t)

Der er cykler og knallerter IKKE tilladt - de skal via krydset.....
Men en 45er mener du så godt må.....
(erindrer nemlig der var diskussion om det på et tidspunkt - men husker ikke resultatet)

At de ikke må køre på motorvej har jo andre årsager

Hvad med motortrafikvej ???

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-09-07 15:15

Citat
(viadukter o. lign.)

Hvis det er en viadukt, hvor cykler ikke må køre, så vil jeg mene at det kun er gående færdsel, der er tilladt.

Men men men, der er jo mange forskellige viadukter, så det må du uddybe nærmere.

Samt hvad lign. står for.

En tign er sikkert, en 45'er må ikke køre et sted, hvor mindstehastigheden er 70 km/timen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-09-07 15:18

Nå den med motortrafikvej var du så hurtigere til....

Citat
En knallert 45 er - selv om den indregistreres og må køre 45 km i timen - ikke i lovens forstand et motorkøretøj men netop en knallert.

Citat
er at der gælder samme regler for en 45er m.h.t. hvor de må køre, som for andre køretøjer hvortil der kræves kørekort .

Det hænger jo ikke sammen....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-09-07 15:23

Så det må kunne fastslåes:

En 45er er i "lovens forstand" en knallert....

Knallerter SKAL køre på cykelstien

Findes der virkelig ikke noget skrevet i lovgivningen.....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-09-07 15:23

Citat
45-knallerter er i færdselsloven defineret som "motordrevne køretøjer", og disse må ikke køre på motor- og motortrafikveje, som kun er for motorkøretøjer, dvs. biler og MC.

http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=82373

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-09-07 15:26

Tja....

Det var så 2 påstande fra "kompetente" folk hvad en 45er er....

Dimentrale modsætninger.....

Hvad er så rigtigt... ???????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-09-07 15:28

Nå ja - motordrevne køretøjer og knallerter er vel egentlig ikke så langt fra hinanden......

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-09-07 15:32

Citat
Det hænger jo ikke sammen

Næ, men det var jo det med undtagelsen (motor- motortrafikvej).....du ved, ingen regel uden undtagelse

Citat
Jeg ved bl.a. i Odense er en vejunderføring under et stort kryds ved banegården...... (dog stadig byzone 50 km/t)

Der er cykler og knallerter IKKE tilladt - de skal via krydset.....
Men en 45er mener du så godt må.....

Umiddelbart vil jeg mene, at 45 knallerten godt må køre gennem vejunderføringen, da der ikke er nævnt andre undtagelser end dem ang. motor/motortrafikvej.....og hvis ikke , mangler der en tilføjelse i lovens forskrifter om at der kan forekomme andre undtagelser som vil være angivet ved skiltning på det lokale sted.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-09-07 15:38

Citat
og hvis ikke , mangler der en tilføjelse i lovens forskrifter om at der kan forekomme andre undtagelser som vil være angivet ved skiltning på det lokale sted.

Nemlig - fortolkning af reglerne.....

Med hensyn til motor- og motortrafikvej kan der vist ikke være uenighed.....

Men disse trafiksteder hvor cykler/gående/knallerter IKKE må færdes findes der garanteret flere af end lige den jeg nævner i Odense....

Og hvad så ?????

Men igen - findes der ikke nogen læsbar lovgivning vedr. 45er - eller er det stadig et uskrevet blad hvor den enkelte betjent (og i sidste ende en dommer) bestemmer

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-09-07 15:38

Refi

Kendte du ikke reglerne, før du stillede spørgsmålet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-09-07 15:41

Jo/nej.....

IKKE for 45er - udover lige færdselsloven - og der er jo ikke noget.... DERFOR.....

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 08-09-07 15:51

Færdselslovens definition:

Citat
. Knallert:

to- eller trehjulet køretøj med en forbrændingsmotor med et slagvolumen på ikke over 50 cm3 eller med elmotor og med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på højst 45 km i timen. Knallerter inddeles i stor knallert med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på over 30 km i timen og lille knallert med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på højst 30 km i timen.

Altså i lovens forstand en knallert......men så hører ligheden også op, for i trafikken gælder ikke samme regler som for lille/30 knallert:

Citat
§14.
Stk. 2. Lille knallert skal føres på cykelsti, medmindre andet er tilkendegivet ved afmærkning. Hastigheden skal på cykelsti afpasses således, at der ikke fremkaldes fare eller ulempe for den øvrige færdsel på denne. Cyklist og fører af lille knallert må kun anvende cykelsti i højre side af vejen i færdselsretningen, medmindre andet er tilkendegivet ved afmærkning.

Stk. 3. Cykel eller lille knallert må ikke føres på cykelsti, såfremt køretøjet på grund af dets bredde i belæsset eller ubelæsset stand kan være til væsentlig ulempe for andre kørende på cykelstien.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-09-07 16:06

Er det ikke kun ved "viadukter" du er i tvivl !!!!

Der er jo forskel på viadukter, du har givet et eksempel i Odense (kender ikke det pågældende sted)

Men hvordan kommer man i viadukten og hvordan afsluttes den.

Er det for at komme på en motortrafikvej, for at undgå trafikken i centrum eller !!!!

I København er der også viadukter, men der må knallerter ikke køre, knallertkørende har mulighed for at køre på en "sidevej"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-09-07 16:13

Derved har vi fået den defineret som STOR KNALLERT - men den er så ikke nævnt et eneste sted i færdselsloven....

Så det må være udfra devisen - er lille nævnt gælder det IKKE for store

Eller hvad.......

Det er sgu da en vag formulering.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-09-07 16:35

Citat
Er det ikke kun ved "viadukter" du er i tvivl !!!!

Nej - det var kun fordi jeg erindrer problemet i Odense....

Det var nu MEST møntet på cykelstier.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-09-07 16:37

Citat
I København er der også viadukter, men der må knallerter ikke køre, knallertkørende har mulighed for at køre på en "sidevej"

Og det er så forhåbentlig IKKE en cykelsti.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-09-07 08:36

Nå...

Vi kommer nok ikke "cykelstien" nærmere.....

Snakkede med et par betjente.....

De er heller ikke enige.....

Der findes "stiregler" for 30ere - men 45ere er et "gråt" punkt.....

Der står ingen steder det er forbudt, men heller ingen steder det er tilladt....

Den ene betjent ville selv køre på cykelsti "hvis forholdene" var til det....

F.eks. landområder hvor der alligevel er cykelsti (men nok med lidt nedsat fart )

Så det er nok lidt et fortolkningsspørgsmål indtil den første cyklist bliver kørt ned af en 45er

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-09-07 08:45

Citat
Det indstilles, at der ikke søges gennemført forsøg med tilladt færdsel med 45-knallert på cykelstier langs landeveje i åbent land.

Det virker så til gengæld besynderligt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-09-07 08:46

Er betjentene ikke godt nok informeret ???????

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-09-07 18:36

Citat
Er betjentene ikke godt nok informeret

Man bør ALDRIG umiddelbart acceptere hvad en "gadebetjent" mener man har lavet af overtrædelser i trafikken......medmindre det altså eks. drejer sig om noget der ikke er den mindste smule tvivl om...som eks. at blive snuppet på fersk gerning for at køre over for rødt lys.

For de kender desværre ikke alle reglerne (eller fortolker dem i hvert fald ikke ens)....og især ikke dem som ligger lidt i "gråzone" som eksemplet i spørgsmålet her........et andet sted der ofte er tvivl om reglerne er m.h.t. påhængskøretøjer og fortolkninger af reglerne omkring disse.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-09-07 18:48

Det var nu to fra Rigspolitiets Færdelsafd.

Men som sagt var de heller ikke enige (hver for sig, for ellers havde de nok været det)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-09-07 19:41

Citat
Rigspolitiets Færdelsafd

Det er også det samme

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 18-09-07 20:36

Tak for svaret dova.