/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
opskrift til grisegrydelapper
Fra : Jesperkg
Vist : 4893 gange
35 point
Dato : 07-09-07 17:41

Jeg mangler en hækleopskrift op nogle grydelapper med grisemotiv ligesom dem her:
http://jesper.vivaa.dk/grise.jpg

Det er nogle som min mormor syede til min mor, så det er jo et stykke tid siden.
Jeg fandt dog denne hjemmeside: http://www.denkreativeand.dk/index.php?entry=entry060811-141421 hvor hun skriver at hun fandt dem i Hendes verden nr. 21 fra 1993

Hvis der er en som ligger inde med en lignende opskrift, er jeg meget interesseret

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 35 point
Dato : 08-09-07 10:34

Opskriften her er ikke helt den samme

http://dinhobby.no/index.php?ID=309

Men du kan jo rette henvendelse til Hendes Verden det kan jo være at de har opskriften liggende

http://www.hendesverden-magasinet.dk/index.php?mod=main&top=5&parent=5&id=69

Jeg har læst, at de kun går 2 år tilbage, men det kan jo godt være at de på en eller anden måde kan hjælpe dig.

Jeg har set billedet, som du linker til.

Nu ved jeg ikke om du har hæklet tidligere, men det er jo to runde stykker du skal hækle.
Et "stort" og et mindre, som er trynen. Trynen er blevet syet på det større stykke.
Benene bliver hæklet på når grydelappen har fået den passende runde størrelse.

Du burde kunne hækle grydelapperne uden opskrift.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 08-09-07 11:12

http://dinhobby.no/index.php?ID=309

Her er en norsk opskrift på hæklede grisegrydelapper. De er ikke helt magen til, men de ligner.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-09-07 11:13

vith

Gentagelse fremmer forståelsen

Kommentar
Fra : vith

Dato : 08-09-07 11:22

ans

Du har ret - igen! Jeg går en laaang tur!

Kommentar
Fra : Jesperkg

Dato : 08-09-07 13:32

De ligner rimelig godt ja.
Det er min mor at der skal bruge opskriften. Hun har hæklet lidt før, men sidst hun prøvede at lave dem blev det ikke til en flad cirkel, men nærmest en lille hue.
Så faktisk er det bare en opskrift på en cirkel hun skal bruge, så den bliver rigtig

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-09-07 13:46

Din mor skal bare hækle en maske mere i den tidligere maske (2 ekstra masker i den tidligere), men hun må prøve sig frem, så det ikke bliver bølget.

F.eks 2 ekstra masker i den første maske, kun en maske i den næste o.s.v. men det kommer an på en prøve.

Det tidligere forsøg blev til en "hue" da hun ikke har taget masker ud.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-09-07 14:32

Citat
Hvis du kan hækle, så slå 3-4 luftmasker (lm) op du hæfter dem til en lille ring med en fastmaske (fm). Omkring ringen hækler du et passende antal fastmasker - måske 8-10 stk. Herefter hækler du bare rundt med fm og tager ud, når det passer dig, sådan, at det du hækler vedbliver at være fladt. Når cirklen har nået den størrelse du synes er passende (godt, hvis den er pænt stor), så knækker du garnet og trækker tråden igennem.

Der er det måske bedre beskrevet ... fra denne tråd http://www.kandu.dk/spg31127.aspx

Men nemt nok når man kan uden en opskrift

Kommentar
Fra : Lysemichael

Dato : 22-09-07 03:23

Jeg har semdt til Jesper.

Kommentar
Fra : Jesperkg

Dato : 24-09-07 22:09

Min mor har fået opskriften nu, og hun siger at hun godt kan bruge den
Jeg har valgt at give ans pointene, da det er samme opskrift som du har sendt til mig lysemichael. Men mange tak for hjælpen

Godkendelse af svar
Fra : Jesperkg

Dato : 24-09-07 22:11

Så mange tak for svarene igen

Kommentar
Fra : Lysemichael

Dato : 04-10-07 06:50

Jeg er da glad for at du/I kan bruge opskriften.