/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Comp. Armada M700 starter ikke
Fra : Poulchr7
Vist : 748 gange
265 point
Dato : 07-09-07 00:06

Jeg har lige købt en brugt Compaq Armada M700 efter at have været uden computer i det meste af en måned. Den har fungeret godt, men én ting har irriteret mig, og det er, at maskinen kun har 256 MB ram. Jeg har derfor forsøgt at købe mere hukommelse, men har indtil videre ikke haft heldet med mig. Jeg læste så, at jeg kunne få 512 MB ram i én blok til 900 kr., men for, at det kunne fungere, skulle jeg opdatere min bios. Jeg downloadede så en opdatering fra HP/Compaqs hjemmeside, men kunne ikke få den til at virke. http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareIndex.jsp?lang=en&cc=us&prodNameId=96721&prodTypeId=321957&prodSeriesId=96235&swLang=8&taskId=135&swEnvOID=181
I forbindelse med opdateringen, skulle man lave en diskette, der skulle sættes i før opstart. Det virkede som sagt ikke, og jeg kom desuden ved en fejl til at sætte en Windows ME Boot-diskette i drevet, hvilket ikke var så smart, da jeg bruger Windows 2000 Professional. Hvorom alting er, pludselig gik min computer i stå under opstart. Der skete simpelthen det, at cursoren stod og blinkede - intet andet. Jeg forsøgte mig med en Windows 2000 Emergency Repair Disk, Windows Boot Disk og alle de muligheder for at rette fejl og geninstallere filer, man har med installations-cd-en til Windows 2000. Intet hjalp og til sidst skete der endda det, at skærmen blev forvandlet til et virvar af mærkelige farver og tegn og nægtede at lukke ned. Heldigvis så skærmbilledet normalt ud, da jeg startede op igen en halv time senere, men den oprindelige fejl er der stadig. Det lykkedes mig dog at blive næsten færdig med at geninstallere Windows 2000, men da computeren skulle genstarte, begyndte cursoren igen at stå og blinke. Jeg aner ikke, hvori fejlen består, eller hvad jeg kan gøre for at udbedre den, men jeg er meget desperat, for jeg har har haft uendelig mange problemer med mine computere den sidste måned.

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 07-09-07 08:29

Har du undersøgt hvor mange ram hver slot er beregnet til?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-09-07 08:34

Du har tilsyneladende købt noget "bras"......

Notebooks skal IKKE købes brugte..... (og slet ikke så gamle)

Prøv at installere en Win98.....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-09-07 10:07

Gamle Compaq bærbare er nu gode nok. (jeg har 3 af dem og de virker med win2000 /XP)

Men de er lidt sarte med hensyn til RAM størrelser og typer. (du ska sikkert bruge SODIM )
Hvis du har lagt en forkert opdatering af bios - skal du lægge den rigtige i før du går videre.
Hvis den ikke accepterer skal det lille bitte batteri evt. tages ud, så den vender tilbage til fabriksindstillinger.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 07-09-07 10:12

du siger geninstallere - prøv med en ny installation af win 2000 hvor du først formatere det hele (ikke hurtigt formatering - for så retter den ikke fejl på disken)du kan evt vælge at dele harddiske i 2 eller flere dele.måske er det fordi den ikke kan li` den gamle installation eller de startdisk o.a du har forsøgt dig med.

Kommentar
Fra : Poulchr7

Dato : 07-09-07 10:59

Problemet har ikke noget med ram at gøre, for det er stadig de oprindelige blokke, der sidder i computeren.
Desuden er netop denne model ikke noget "bras", for jeg havde en magen til i 2 1/2 år, og jeg var meget glad for den.
Jeg har ved geninstallationen formatteret harddisken igen, og det hele fungerer fint, indtil Windows 2000 Professional vil genstarte. Det er meningen, den selv skal starte op, men det eneste, der sker er, at der står "press any key to boot from cd". Gør jeg det, starter installationen forfra, og det er jo ikke lige det, der er meningen.
Jeg vil nu prøve at tage batteriet ud for at se, om det hjælper.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-09-07 11:17

Citat
indtil Windows 2000 Professional vil genstarte. Det er meningen, den selv skal starte op, men det eneste, der sker er, at der står "press any key to boot from cd". Gør jeg det, starter installationen forfra, og det er jo ikke lige det, der er meningen.

Og du har fjernet CDen inden du genstarter - ellers er det jo logisk den starter på CDen....

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-09-07 11:25

prøv at sætte den til at boote fra HDD i stedet for Cd rom drevet,ændre boot rækkefølge i bios.

Kommentar
Fra : Poulchr7

Dato : 07-09-07 11:26

Jeg har installeret Windows 2000 mange gange. Da installationen ikke er fuldført på det givne tidspunkt, skal cd-en blive i drevet, hvorefter den selv fuldfører processen.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 07-09-07 11:26

prøv at sætte den til at starte fra harddisken i bios

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-09-07 11:29

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-09-07 11:54

Altså
bootrækkefølge:
A:
CD
HD
Du skal bare lade være med at trykke på en tast - så hopper den selv uden om CD og starter på harddisken.

Kommentar
Fra : Poulchr7

Dato : 07-09-07 16:14

Jeg har prøvet de fleste ting, men problemet består. Når jeg starter computeren op, kommer Compaq-logoet og bagefter Intel Boot Agent 2.6. Derefter kommer den blinkende cursor, og så sker der ikke mere.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-09-07 17:15

Er det måske muligt at starte i fejlsikret tilstand, ved at trykke på enten F5 el. F8.under opstart lige efter hd, cd/dvd drev olign er indlæst

Kommentar
Fra : xou

Dato : 07-09-07 18:38

hej måske fungere dette ikke......
du kan ændre i Intel Boot Agent 2.6
sådan her:
hav filen BACONFIG.EXE på en diskette boot i dos
vejledning her:
ou can use the BACONFIG.EXE program to configure and update the Boot
Agent software in a DOS environment as follows:

Note: BACONFIG.EXE will not work with emm386.exe.

1. Boot your computer to a DOS prompt.

2. Insert a CD-ROM or floppy diskette containing the BACONFIG.EXE
utility.

3. Make the directory containing BACONFIG.EXE the current directory.

4. Enter the following command to invoke the BACONFIG utility:

   Baconfig
mere om det her:
http://www6.fh-eberswalde.de/intern/docs/IntelNIC/boot/config.htm
normalt er boot rækkefølgen i Intel Boot Agent 2.6
"Use BIOS Setup Boot Order” som det første
mådke kan du komme ind i den ved at trykke Ctrl+S

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-09-07 18:51

Nu er det jo i realiteten fløjtende ligegyldigt med bootrækkefølgen.....

Hvis der KUN er harddisk og ingen andre medier, når den jo dertil før eller siden

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-09-07 18:54

Derudover har jeg da den egenerfaring at alt andet end HDD som første boot giver problemer for mange....

Der er utrolig mange der lader cder/dvder sidde i notebooken med det resultat at den ikke kan starte op før de har fjernet mediet

Kommentar
Fra : Poulchr7

Dato : 07-09-07 20:53

xou, tak for tippet, men det vil jeg ikke pille ved, det er for risikabelt.

Kommentar
Fra : Poulchr7

Dato : 07-09-07 23:22

Nu er det faktisk lykkedes mig at installere Windows 2000. En startdiskette indeholdende filerne ntdetect.com, ntldr og Boot.ini gjorde det muligt at fuldføre installationen af styresystemet, og jeg kan stadig starte op ved hjælp af den. Kan man lægge filerne ind på c-drevet og måske få Windows 2000 til at starte op helt af sig selv?

Kommentar
Fra : tigerlover

Dato : 08-09-07 01:08

har du brøve at lade den likke i a drive mends du indstall win 2000 det kan varer at den mangler de filler eller lav en så kaldt boot diskette og set den i så vil den boot fra den nu kenner jeg ikke så maget til win 2000 men jeg ved med win 98 spår dem om man ville install win 98 fra cd rom og så vageler man den undskyld stavefejl

Accepteret svar
Fra : xou

Modtaget 265 point
Dato : 08-09-07 13:33

tak for det
du skal boote fra din win2000 cd rom når du få tilbuddet om at repereer win2000 ved hjælp af genoprettlese konsul skal du vælge r for det.i genoprettelse konsul skal skrive
kopier fra dit a drev eller cdrom over på harddisken ved at skrive (husk at sætte din start disk i a drevet)
a:
copy ntdetect.com c:
copy NTDLR c:
copy boot.ini c: (hvis den skriver om du vil overskride er det måske bedst at prøve med de 2 første copy og derefter starte op i konsul for at gå vidre hvis den ikke starter op normalt)
måske skal du osse skrive
fixboot
se http://answers.tveasy.co.uk/m.p.w.basics/R-Dual-b.htm

Kommentar
Fra : Poulchr7

Dato : 08-09-07 17:47

Desværre, det lykkedes ikke. Den kan stadig ikke starte på egen hånd.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 08-09-07 19:59

synd
prøv med dette i genoprettelse konsul
bootcfg /rebuild
her følger forklaringen:
Skriv bootcfg /rebuild ved kommandoprompten, og tryk derefter på ENTER. Denne kommando scanner computerens harddiske for Windows XP-, Microsoft Windows 2000- eller Microsoft Windows NT-installationer, og resultaterne vises derefter på skærmen. Følg instruktionerne på skærmen for at tilføje Windows-installationerne til filen Boot.ini. Følg f.eks. nedenstående trin for at tilføje en Windows XP-installation til filen Boot.ini: a. Tryk på Y, når du modtager en meddelelse, der minder om følgende:
Samlet antal identificerede Windows-installationer: 1

[1] C:\Windows
Skal installationen tilføjes til startlisten? (Ja/Nej/Alle)
måske kan der være en fejl på din win2000 cdrom ???

Kommentar
Fra : farmerib2

Dato : 08-09-07 21:28

Desuden er netop denne model ikke noget "bras", for jeg havde en magen til i 2 1/2 år, og jeg var meget glad for den.

Du kan på ingen tidspunkt sammenligne på den måde. Fordi du havde en maskine på daværende tidspunkt er det ikke sikkert du kan købe en magen til 2½ efter og forvente det er den samme kvalitet som før.
Bærbare computere koster ikke alverden idag, så hvis det er for at spare penge, så håber jeg ikke du har givet mere end 150 kr for den du sidder og omtaler her. Hvis du har givet mere er der sikkert en der sidder og gnider sig i hænderne. Det vil jeg have gjort!

Kommentar
Fra : xou

Dato : 08-09-07 21:42

ps prøv i konsulen at skrive
a:
copy *.* c:
så er alt fra din start disk på c drevet
husk at sætte 3½ disk i

Kommentar
Fra : tigerlover

Dato : 09-09-07 01:10

vill det ike hvare nemmer at sende den til en computer man som ved hvad han gør

Kommentar
Fra : Poulchr7

Dato : 09-09-07 12:20

Problemet er nu løst. Det viste sig at være en virus i bootsektoren, Wyx.A, der kommer fra én af de disketter, jeg brugte til at opdatere min computers bios. Jeg burde selvfølgelig have sagt mig selv forlængst, at det måtte være en virus, men bedre sent end aldrig. Tak for hjælpen til alle.

Godkendelse af svar
Fra : Poulchr7

Dato : 09-09-07 12:21

Tak for svaret xou. Det var godt nok ikke løsningen, men jeg takker ikke desto mindre for indsatsen.