/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Ejerskifteforsikring
Fra : morten84
Vist : 2928 gange
67 point
Dato : 06-09-07 13:30

Hej.
Har købt et hus til 2.200.000 kr. Er i tvivl om hvor vi skal tegne ejerskifteforsikring. Der er stor prisforskel. Alka er meget billig, men vi kan ikke se hvad de dækker. Bauta (som er vores nuværende forsikringsselskab) er ret dyrt.
Vi har hørt at det er bedst at tegne ejerskifte og husforsikring samme sted, men Alka`s husforsikring dækker ikke vores behov.
Er der nogen som har erfaring med dette?

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 06-09-07 13:58

Det er i al fald dumt ikke at tegne den...

Prøv at se efter, om den dækker i 5 eller 10 år. Måske forklarer det en del af prisforskellen?

Kommentar
Fra : morten84

Dato : 06-09-07 14:13

De har begge 10 årig dækningsperiode, og selvrisikoen er lavere hos Alka...

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 06-09-07 15:28

Vil råde dig til at spørge din rådgiver. For du handler da vel ikke for 2.2 mill uden at have en professionel rådgiver vel ?

Dumme 6000 at spare efter min mening

VH

Kommentar
Fra : alka

Dato : 06-09-07 16:36

ALKA ejerskifteforsikring dækker:

Citat
Ejerskifteforsikring
DækkerRevnedannelse, ødelæggelse, svækkelse, brud, lækage eller andre fysiske forhold i bygningen, der nedsætter bygningernes værdi eller brugbarhed nævneværdigt.
Fysiske forhold ved bygningen som erfaringsmæssigt vil udvikle sig til en skade.
Hårde hvidevarer, der er en del af bygningen.
Følgeudgifter i forbindelse med en dækningsberettiget skade til redning og bevaring, oprydning og evt. flytning i det omfang bolig ikke kan anvendes.

Dækker ikkeForsikringen kan udvides til at dække manglende funktion eller lovlighed ved VVS- og el-installationer (Tegn tillægsforsikring og bliv også dækket ind på dette område).
Forsikringen kan udvides til at dække værditab pga. bygningernes ulovlighed, hvis dispensation fra myndighederne ikke kan opnås (Tegn tillægsforsikring og bliv også dækket ind på dette område).
Fejl og mangler som er anført i tilstandsrapporten eller som køber i øvrigt er gjort bekendt med.
Udendørs svømmebassin, markiser og antenner.
Slid, ælde og manglende vedligeholdelse.

Gældende forsikringsbetingelser: EF-02

Citat
Ejerskifteforsikringen
Hvorfor tegne en ejerskifteforsikring?Det er sælgeren af et hus som har ansvaret for de ukendte fejl og mangler der kan være ved huset, når det bliver solgt. Men sælger har en mulighed for at frigøre sig fra sit ansvar, hvis han:

får udarbejdet en tilstandsrapport, der beskriver de fejl og mangler en sagkundig observerer,
får et tilbud på en ejerskifteforsikring, som dækker de ukendte fejl og mangler,
forpligter sig til at betale 50% af præmien for en ejerskifteforsikring (grunddækning).

Opfylder sælger disse betingelser er han fri for sit ansvar. Køber har nu muligheden for at sikre sig ved at tegne en ejerskifteforsikring.

Hvilke skader dækker forsikringen?Ejerskifteforsikringen dækker skjulte fejl og mangler ved bygningen som er tilstede når køber overtager ejendommen f.eks.:

Revnedannelse, ødelæggelse, svækkelse, brud, lækage eller andre fysiske forhold ved bygningen, der nedsætter dens værdi eller brugbarhed nævneværdigt.
Fysiske forhold ved bygningen som erfaringsmæssigt vil udvikle sig til en skade.
Hårde hvidevarer, der er en del af bygningen.
Følgeudgifter i forbindelse med en dækningsberettiget skade til redning og bevaring, oprydning og evt. flytning i det omfang boligen ikke kan anvendes.
Forsikringen kan udvides til at dække manglende funktion eller lovlighed ved VVS- og el-installationer (kræver udvidet dækning).
Forsikringen kan udvides til at dække værditab pga. bygningens ulovlighed, hvis en dispensation fra myndighederne ikke kan opnås (kræver udvidet dækning).
En ejerskifteforsikring kan ikke klare alle de problemer der kan opstå. Vær opmærksom på undtagelserne:

Fejl og mangler som er anført i tilstandsrapporten eller som køber i øvrigt er gjort bekendt med.
Udendørs svømmebassin, markiser og antenner.
Slid, ælde og manglende vedligeholdelse.

Pris godt 10.000 incl. forsikring af ulovligheder - fra ALKA's hjemmeside.
God fornøjelse fra alka

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 06-09-07 16:51

vi har topdanmark og vi er meget tidfreds med den og den er ikke så dyret.
Du kan læse mere her

www.topdanmark.dk

mvh

pk2dk99

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 06-09-07 17:12

det er fuldstændig ligemeget om du har dine forsikringer samlet eller delt på flere selskaber. hvis der er en skade der er dækningsberettiget, skal du have pengene uanset om du har dine andre forsikringer der også. det er kun noget selskaberne bilder folk ind for at få så mange indtægter fra dig som muligt. ren salgsgas.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 06-09-07 17:27

Selv om den koster eks. 10.000, så får du jo halvdelen af sælgers tilbud (nok 4-5.000 = ca. 2.500) refunderet over refusionen.

Og det er dumt at spare det forkerte sted.

Men måske skulle I skifte forsikringsselskab...?

Kommentar
Fra : vith

Dato : 07-09-07 20:06

Vær lige opmærksom på selvrisikoen!

Da vi for nylig købte hus, viste det sig at der var 30.000 kr i selvrisiko. Og da vi selv kan lave temmelig meget for 30.000 kr fravalgte vi ejerskifteforsikringen.

Accepteret svar
Fra : Palmen

Modtaget 67 point
Dato : 10-09-07 11:14

Da jeg handlede hus rådede min advokat mig til at have ejerskifteforsikringen og husforsikringen i samme selskab. Dette skyldes, at det var hans erfaring, at ved afgørelser om det nu var den ene eller den anden forsikring der skulle dække, så kunne forsikringsselskaberne begynde at slås om skaden hørte under ejerskifteforsikringen eller husforsikringen.

Jeg tegnede faktisk min ejerskifteforsikring gennem Alka.

Jeg vil råde dig til at bede om betingelserne for de ejerskifteforsikringer du overvejer at tegne, og så simpelthen læse dem grundigt igennem og se om der er forskelle, og så vurder de forskelle der er.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 10-09-07 16:54

Jeg savner lidt et svar på, hvorvidt I har advokat på eller ej....

Hvis ja (hvad man må håbe!), så ville det nok være det klogeste, at forelægge advokaten dette spørgsmål - og dermed få det, som I alligevel skal betale for.

Kommentar
Fra : morten84

Dato : 11-09-07 10:38

Jo vi har en advokat. Vi prøver at spørge ham...
Tak for svar allesammen.

Kommentar
Fra : Yoop

Dato : 19-09-07 08:41

Lige en kommentar til vith:

Selvrisikoen er måske umiddelbart høj, når den er på 30.000 kr, men det er særdeles vigtigt at være opmærksom på at der typisk er tale om en samlet selvrisiko i hele forsikringens levetid.

Det betyder at hvis du melder en skade efter 6 måneder, der løber op i fx 25.000 kr. har du altså kun en selvrisiko på 5.000 kr. tilbage i de resterende 4½ eller 9½ år ejerskifteforsikringen lever.

Princippet er derfor anderledes end traditionelle forsikringer.

Fravælgelse af ejerskifteforsikringen med begrundelse i selvrisikoen er efter min mening en meget farlig anbefaling at give videre. Der er jo netop tale om en forsikring der skal sikre at køber ikke oplever økonomisk ruin, hvis der efter handlens gennemførelse viser sig at være alvorlige fejl ved huset.
Prisen på 10.000 kr. er en engangsbetaling - så reelt er forsikringen væsentligt billigere end den almindelige husforsikring!

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 19-09-07 09:35

Og nu vi så er her igen alligevel - og før tråden lukkes af spørgeren:

Hvad endte historien med...?

Kommentar
Fra : vith

Dato : 19-09-07 10:10

Jeg vil gerne lige understrege, at jeg ikke anbefaler andre at fravælge ejerskifteforsikring, men udelukkende oplyser hvad jeg selv har valgt.

Og så skal det måske lige tilføjes, at det hus vi købte, er af nyere dato samt at vi stort set kan lave alt håndværksmæssigt selv.

Kommentar
Fra : morten84

Dato : 21-09-07 10:06

Vi har aftalt et møde med en forsikringsrådgiver i næste uge, som kan hjælpe os med at gennemskue de forskellige tilbud vi har indhentet.
Vi har også talt med forsikringsoplysningen som har konkretiseret hvad det er vi skal være særligt opmærksomme på, når vi vælger forsikring.

Godkendelse af svar
Fra : morten84

Dato : 21-09-07 10:08

Tak for svaret Palmen.