/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
holdbarhed røget ål?
Fra : nicka
Vist : 18798 gange
100 point
Dato : 06-09-07 07:19

Har købt en helt nyrøget ål direkte fra røgeriet d. 19.8. Den blev indpakket i folie og frysepose og røg direkte i køleskabet.

Den blev desværre så glemt i ferien og spørgsmålet er nu - er det stadig tilrådeligt at spise den?

Er den blevet dårlig eller er det smagen det går ud over?

Så skal den i skraldespanden eller skal vi ha ål i aften?

mvh Nicka

Accepteret svar
Fra : BarkeBillen

Modtaget 110 point
Dato : 06-09-07 07:51

max ca 3 dage i køleskab,og ca 3 mrd i fryseren....mere vil jeg ikke anbefale,man skal være forsigtig med fisk

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 06-09-07 07:57

Du behøver ikke være forsigtig. Den blir aldrig dårlig, så du blir syg af den, når den er i fryseren. Men den kommer til at smage grimt, hvilket skyldes at den blir forharsket.

Jo federe en madvare er, jo kortere tid holder den smagen. Så på det punkt har BarkeBillen ret. 3 mdr. er den tid man normalt gir fede varer i fryseren.

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 06-09-07 08:00

Her får du den tekniske forklaring fra Wikipedia

Citat
Harskning
Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
Gå til: navigation, søg
Harskning er en kemisk process der foregår i fødevarer som indeholder fedt. Processen forekommer i flerumættet fedt, og er den peroxidering af dobbeltbindingerne i de flerumættede fedtsyrer. Fødevarer, som f.eks. smør, der harsker, får en meget bitter smag.

[redigér] Peroxidering
Peroxideringsreaktionen er en kædereaktion, som starter ved at der bliver dannet en fri radikal, som f.eks. O2- eller OH•. Det kan ske på forskellige måde, f.eks. ved høj varme eller ved belysning med UV-stråling. Det fri radikal reagerer med den flerumættede fedtsyre ved at fjerne et brintatom tæt ved en dobbeltbinding. Fedtsyren er nu en radikal som kan reagere med ilt og danne en ny radikal som reagerer med en ny fedtsyre. Således fortsætter reaktionen, der kaldes en kædereaktion, fordi der hele tiden dannes en ny radikal ved brug af en gammel. Den eneste måde en radikalreaktion kan stoppes er ved en reaktion mellem to radikaler, hvorved der dannes en ikke-radikal forbindelse.

[redigér] Antioxidanter
Harskning kan forhindres, eller i hvert fald mindskes væsentligt, ved at tilsætte antioxidanter til fødevarerne. Antioxidanterne reagerer med de frie radikaler og neutraliserer dem. Eksempler på antioxidanter er askorbinsyre, vitamin E og karotener

Kommentar
Fra : nicka

Dato : 06-09-07 08:13

Den har jo så kun været i køleskab - men kan det virkelig være rigtigt at den kun kan holde sig 3 dage der som BarkeBillen skriver?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 06-09-07 08:37

Hvis du har mulighed for det, så ring til det røgeri hvor du købte den - så får du det rigtige svar.

Personligt ville jeg ikke vove at sætte tænderne i den.

//bentjuul

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 06-09-07 08:43

Det er desværre rigtigt. 3 dage i køleskab (5 hvis man er MEGET heldig) og slut!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-09-07 08:59

Røgede varer kan faktisk holde sig i kortere tid end ferske, medmindre det røgede samtidigt er tørret og opbevares luftigt og tørt, altså ikke køleskab eller fryser.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-09-07 09:05

3 uger i køleskab = skraldespand

Godkendelse af svar
Fra : nicka

Dato : 06-09-07 09:13

Tak for svarene, BarkeBillen får point for at svare først.

Tjah så må vi jo finde på noget andet i aften - ålen ryger i skraldespanden ØV altså.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 06-09-07 09:38

Ikke for at træde i det, men du kan desværre også læse det her:

http://www.gugge.dk/madvarer/1-fisk/madvarer1_al_roget.htm

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 06-09-07 10:16

Okay.... Jeg har vist misforstået dig lidt

Som jeg opfattede det, så havde den været 3 dage i køleskab og skulle derefter i fryseren, og du derfor, spurgte hvor længe den kunne holde der.

Du har fået de rigtige svar kan jeg se, så du skal bare have fat i en ny nyrøget ål