/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Trådløs til Kabel?
Fra : rkl
Vist : 3306 gange
75 point
Dato : 06-09-07 00:16

Jeg har en glimrende laser/farve printer fra OKI. Den printer fantastisk, men fylder jo som en mindre campingvogn. Jeg er ikke glad for kabler og har et godt trådløst signal i huset. Desværre står hverken router eller trådløst accesspoint der, hvor jeg gerne vil have printeren. Det er ikke muligt, hverken at trække kabler til kontoret, hvor printeren skal stå, eller at flytte router eller accesspoint dertil.

- Jeg har vist læst et sted at det er muligt at koble endnu et accesspoint/router til mit eksisterende trådløse netværk. Så kunne jeg jo koble printeren til en af dennes LAN-porte og ville slippe for kablerne..

Men hvordan gøres dette vi praksis og ikke mindst billigst, da det jo "trods alt blot" drejer sig om at kunne printe trådløst ?

Håber I kan hjælpe...

vh Rasmus

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 06-09-07 07:01

Hvis der er signal nok i kontoret hvor printeren skal stå, kan du bruge en "trådløs printerboks". Jeg kan ikke huske hvad dimsen hedder, men det er en trådløs enhed med USB-tilslutning der bruges til at få din printer til at være en trådløs netværksprinter. Jeg har set ooduktet fra D-Link, og jeg ved at SMC og flere andre også har lignende.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-09-07 09:03

Hvad er det for en printer..... ???

Kan den overhovedet bruges som netværksprinter ????

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 06-09-07 09:04

Det klarer den boks, jeg ikke kan huske hvad hedder, fandt løsningen da jeg troede at jeg skulle flytte min fotoprinter.

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 06-09-07 10:31

Det er en OKI C5400 og den har indbygget printserver. Sidder pt den trådløse router (RJ45-LAN). Så der er ikke behov for ekstra udstyr mht. printserver. - Havde nok håbet at det var muligt at koble et billigt og helt almindeligt accesspoint/router til.
Jeg har nu en D-LINK DI-524 og det kunne jo være smart hvis jeg kunne bruge den som "modtageren" (til printer) og så købe en lidt bedre trådløs router til at koble med ADSL routeren og altså forbinde disse trådløst..

Men måske ikke...?

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 06-09-07 10:59

Den dér dims jeg taler om, koster ca. det samme som et alm accesspoint, så der er ikke noget problem dér.

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 06-09-07 16:14

Jeg kan altså under ingen omstændigheder bruge min D-Link DI-524, som den enhed der fanger det trådløse signal og derefter bruge dens ene lan-port til printeren?
Og hvis ikke må du meget gerne poste et link hvis du støder på den der du omtaler..

vh Rasmus

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 75 point
Dato : 07-09-07 20:20

Hvis du vælger en trådløs printerserver, så skulle det kunne klare det.
Men hvis du vælger et accesspoint eller en router med AP, skal du sikre dig at den kan køre "Bridge" fra dit egentlige trådløse netværk.
Uanset hvilken måde du vælger, så er det nok et spørgsmål om hvad denne enhed koster, så her må du ud og se lidt på priserne.

Når en router køre Bridge mode, så er det en passiv forbindelse, som lader sig styre af din egentlige router, med hensyn til tildeling af IP-adresser.

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 14-09-07 18:27

Mange tak. Fulgte dit forslag og købte en trådløs bridge, SMCWEBT-G. Den kan sættes som enten access point, repeater eller ethernet client. Har prøvet mig lidt frem og den kører nu som ethernet client. Min printer er tilsluttet og det kører som det skal. Dog er der stadig et problem. Mit trådløse netværk ser sådan ud. En Zyxel router fra Cybercity (10.0.0.1) - D-Link DI-524, som trådløs AP (10.0.0.2) - Den nye bridge, SMCWEBT-G (10.0.0.3) - med tilkoblet netværksprinter (10.0.0.4).
Jeg kan ikke nå bridgen (SMCWEBT-G) via browseren (http://10.0.0.3) og kan altså ikke konfigurere den via det trådløse netværk- kun via kabel. Mens jeg stadig kan nå printerens web-konfiguration på http://10.0.0.4. Det er jo ikke det største problem, men undrer mig alligevel, da bridgen ifølge manualen skulle kunne nåes via det trrådløse ?

-PFT
Vh Rasmus

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-09-07 20:01

Det kan have noget med indstillingen af den printer bridge, hvor du må ind og se hvad der er af muligheder.
Måske skal du gennem adgangskode og password, før der er adgang. Trådløse enheder er mere sårbare, da de kan tilgås fra fremmed side, og derfor må have større sikkerhed.

Godkendelse af svar
Fra : rkl

Dato : 14-09-07 23:23

Jeg takker endnu engang. Rart med en rigtig netværksekspert...

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 15-09-07 12:37

Lige et tillægsspørgsmål.. Kan det ikke skabe "signal-forstyrrelse" at der sendes trådløst signal fra to AP's. Kan mit netkort finde ud af det og hvis ikke kan man i så fald isolere signalerne?

vh Rasmus

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-09-07 17:42

Nej ikke i dette tilfælde da det hele styres i et hiraki fra den routers AP som er den der er den aktive del.
Den passive (bridge) vil kun kommunikere på opfordring fra den aktive AP og få forbindelse med tilladelse fra samme aktive (general) der leder slagets gang!