/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
harddisk backup - løbende?
Fra : rkl
Vist : 737 gange
50 point
Dato : 04-09-07 21:59

Jeg har to stationere pc'er hvor der på den ene ligger et regnskab jeg løbende opdatere. Der er efterhånden en del data, som ville være svær at undvære. Kan I komme i tanke om en billig løsning til backup. Evt. sådan at data når den skrives på den ene computer også skrives på den anden computer/harddisk.

vh Rasmus

NB. jeg er med på at man kan lave en en delt mappe og dele den mellem computerne, men det må gerne være lidt mere "fuldautomatisk"

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-09-07 22:51

Regnskab fylder normalt ikke noget særligt, og gemmes nemmest over på en USB-stick, som koster ca 200kr for en 2 GB i Bilka eller Aldi, der kan nemt være flere tusinde word eller excel filer.
Du kan gemme manuelt eller automatisk, feks. med Microsoft backup:
http://www.wintip.dk/xp/tools/ntbackup.htm
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-09-07 07:57

Hvad er det for et regnskabsprogram ?????

Eller er det bare excell.......

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-09-07 08:28

Her er et simpelt backup program,du sætter mappen ind som der skal laves backup fra(vis,med under mapper)
og så sætter du mappen hvor bakup skal være(andet drev vis du vil(mappe),det kan sættes til kun nyere filer eller
alt,når du så har lavet noget nyt starter du programmet og
markere omtalte(der kan være mange backup mapper,vis man vil)og klikker Backup now,ret simpelt,manuelt,jeg
bruger det til at lave backup af alle mine hjemmeside
filer,i/fra 8 mapper,vis man har flue ben i alle mapperne så tager den backup af dem alle når man klikker
backup now,jeg har sat det kun nyeste.
http://theabsolute.net/sware/#solplainbackup

http://www.theabsolute.net/sware/images/solplainbackup.jpg
Men det er manuelt,gratis.
Manse9933

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 05-09-07 10:25

Det er excel og et par databaser, samt et par andre ting der skal laves backup af løbende. Ja et USB kan klare ærterne... Havde som nævnt forestillet mig noget lidt mere fuldautomatisk. Noget ala Raid, men som software-løsning.. Altså jeg laver mit regnskab etc. og lukker computeren. Nu vil jeg gerne kunne åbne den anden pc og have adgang til de filer jeg opdaterede tidligere. Det kan klares hvis jeg konsekvent gemmer på et usb stik, men så ligger filerne jo stadig kun et enkelt sted. Filerne skal altså gemmes to steder samtidig. Har selv overvejet noget med et batch-script som tager en kopi af filer ved logoff - til en ekstern harddisk. Harddisken skal jo så være knyttet til begge computere... Der findes nok en smartere løsning??

vh Rasmus

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-09-07 10:49

Citat
Det kan klares hvis jeg konsekvent gemmer på et usb stik, men så ligger filerne jo stadig kun et enkelt sted. Filerne skal altså gemmes to steder samtidig

Det bliver de da også hvis de ligger på komputeren og på et USB stick.....

Ellers har du dem 3 gange - hvad er formålet med det ??????

Det kan kun have betydning for banker og den slags - da ikke til privat brug....

At begge skulle svigta samtidig er MEGET usansynligt....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-09-07 10:50

Du kan jo begrave dig selv så meget i sikkerhed at det bliver mere vigtigt end arbejdet i sig selv.....

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-09-07 10:52

Netværk(MIMO Router),netværks harddisk,begge pc'er tilsluttet,backup program,er det sådan noget du tænker på?

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-09-07 10:54

Der er også online storages/backup hvor du har det hele på nettet,f.eks. google .

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-09-07 10:56
Kommentar
Fra : rkl

Dato : 05-09-07 11:25

Til Refi. Nu bad jeg ikke om en vurdering af, hvorvidt backup er godt eller skidt.., men derimod om en backup-løsning, hvor jeg ved med et klik (gem) kunne gemme filen to steder. Optimalt at denne fil blev tilgængelig på begge mine computere. Det kan lade sig gøre ved at gemme i een delt mappe, men det kræver jo at begge pc'er er tændte.

Til Manse. Ja har også tænkt på en sådan løsning. Evt. med en NAS-server, men havde håbet at jeg kunne bruge min eksterne USB-HD.

vh Rasmus

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 50 point
Dato : 05-09-07 11:32

Så skal du have fat i en USB Switch bos f.eks>

http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=240511
og så et backup program,det skal nok være et købe program vis det
skal virke optimalt.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-09-07 11:33

box,boks

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-09-07 11:34

man kan få repeater usb kabler af ca fem meter længde som
man kan sætte sammen op til fem af slaksen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-09-07 11:36

http://www.iogear.com/main.php?loc=product&Item=GUB201

Der findes mange forskellige mærker/priser.

Godkendelse af svar
Fra : rkl

Dato : 05-09-07 21:30

Tak for svaret Manse9933.