/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Hvilken antivirus er god?
Fra : Ysseven
Vist : 1688 gange
100 point
Dato : 04-09-07 19:11

Hej.

Jeg har stigende problemer med at kunne sende mails (...@mail.dk) med min gamle netbasis-pakke fra TDC. I starten var det via modem, men nu er det gennem bebyggelsens bredbånd hos ATZnet.

Efter mange forsøg fik jeg "hjælp" fra TDC-support, som gik ud på, at serveren nu hedder asmtp.mail.dk og ikke smtp.atznet.dk og flueben sat til "kræver godkendelse".

Han også sagde, at det var min E-trust Antivirus, som skabte bøvlet, og at jeg skulle afinstallere skidtet. Det har jeg gjort og genstartet maskinen - men forskellen er lige nøjagtig heeeelt og aldeles ens...!

Pis.

Nu skal jeg - uanset hvad - have installeret ny antivirus, men ved ikke, hvad jeg skal vælge...

Og mens jeg venter på brilliante svar herfra, så trækker jeg for 128. gang et nummer til TDC Hotline og bøvser i deres ører!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-09-07 19:22

http://www.atznet.dk/

Du skal lige på "support" "mailafsendelse"......

Hvad vil du med TDC - de er da ligeglade når du er kunde et andet sted.....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-09-07 19:25

tdc bruger altid enten firewall eller antivirus som undskyldning for ikke at kunne yde den support de burde

kig ind her http://www.malwarecheck.dk/forum/viewtopic.php?t=156

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-09-07 19:26

Med hensyn til antivirus får du nok bedre råd hs www.malwarecheck.dk eller www.spywarefri.dk

Her vil du sikkert også få et utal af forslag +er og -er , men de bygger nok mest på EGNE erfaringer....

Men mit skal du da have www.prevx.com

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 04-09-07 19:28

AVG

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 04-09-07 19:29
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-09-07 19:31
Kommentar
Fra : WarBitch

Dato : 04-09-07 19:33

Nu ved jeg ikke om du er ude efter gratis antivirus.. Hvis det ikke er nødvendigt, vil jeg da gerne bruge denne anledning til at anbefale McAfee SecurityCenter, som er firewall, antivirus, spamkiller m.m. Jeg har selv købt en PC gennem Dell og fik dette i 36 mdr. gratis, og har udelukkende gode erfaringer med det.. www.mcafee.com , vil jeg tro er deres hjemmeside, men da mit internet gang på gang lukker ned, vil jeg ikke lige bruge tiden på at tjekke.. Tjek selv på google, hvis det skulle være.. :)
WB

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-09-07 19:33

Hvad har TDC med problemet at gøre

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 04-09-07 20:00

Kan tilslutte mig anbefalingen af AVG, og også McAfee. Min erfaring siger at McAfeen ikke finder flere vira end AVG, så hvorfor betale?
Det vigtigste er at du under INGEN omstændigheder så meget som bare tænker på at anskaffe Norton. Bare tanken kan være nok til at dit system går i sort!
Og nu har jeg skrevet ordet. Pis. Nu må jeg køre System Mechanic igen.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 04-09-07 20:20

Tak alle...

Jeg har været inde hos atznet og kigge - og også hos TDC. Lige til jeg blev tør i øjnene!

Grunden til, at jeg tror, at bøvlet ligger hos TDC, er de fejlbeskeder, som jeg får. De snakker om SPF og
Citat
----- Transcript of session follows -----
554 permanent problems with the remote server fpo.mail.dk
, altså bøvl med "pfo.mail.dk".
Aner ikke, hvad det er, men fælles fejlkode er 554. Eller også har de 554 fejl.

Nu har jeg lavet forskellige forsøg med at ændre indstillingen tilbage til det gamle fra før TDC lokkede mig i uføre! Og nu har jeg (jfr. atznet's hjemmeside) 2 muligheder, som skal testes. Kan nemlig ikke huske, hvad den hed før...

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 04-09-07 20:21

Nogen erfaringer med Panda...?

Accepteret svar
Fra : stl_s

Modtaget 100 point
Dato : 04-09-07 20:30

Jeg mener at Mcafee er ringe, og AVG meget elendigt. At noget er poulært, er bestemt ikke nogen garanti for kvalitet.

Avast er gratis, på dansk, og det DUER http://www.malwarecheck.dk/forum/viewtopic.php?t=55

Især sammen med resten af pakken http://www.malwarecheck.dk/forum/viewtopic.php?t=156

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 04-09-07 20:32

Og nu kan jeg i det mindste sende mailene - de kommer bare ikke frem hos dem, som har TDC bredbånd...!

Der har uden tvivl noget at gøre med spam-filtre m.v.

Via TDConline kan jeg læse, at serveren til min udgående mail hedder asmtp og har port 567 (ca.). Og det kan jeg ikke ændre selv. Men i Outlook express hedder den smtp.atznet.dk/mail.atznet.dk og har port 26.

Og det er nok dér, at den hænger, for hvis modtagens program tjekker min påståede afsenderadresse med den faktiske, så hænger det jo ikke sammen. Og det vil/kan TDC ikke ændre.

Noget af bøvlet er, om jeg er den, som jeg påstår. Hvis ja, så:

Citat
mail.dk should have given you a way to send mail through an authorized server.
If you are using a mail program as opposed to web-mail, you may need to update the "SMTP server" configuration setting according to your ISP's instructions. You may also need to turn on authentication, and enter your username and password in your mail program's options. Please contact your ISP for assistance.
If you run your own MTA, you may have to set a "smarthost" or "relayhost". If you are mailing from outside your ISP's network, you may also have to make your MTA use authenticated SMTP. Ideally your server should listen on port 587 as well as port 25.
If your mail was correctly sent, but was rejected because it passed through a forwarding service, as an interim solution you can mail the final destination address directly (it should be shown in the bounce message). See the forwarding best practices (or refer the recipient there) for the discussion of a proper solution.
If you need further help, see our support section for free support and professional consulting services.
If you are confident that your message did go through an authorized server:
The administrator of the domain mail.dk may have incorrectly configured its SPF record. This is a common cause of mistakes.
Here's what you can do: Contact the mail.dk postmaster and tell them that they need to change mail.dk's SPF record so that it authorizes mail.atznet.dk. For example, they could change the record to something like
v=spf1 ptr:mail.dk ptr:tele.dk ptr:mailoption.dk a:mail.atznet.dk -all
If you refer your postmaster to this web page, they should be able to solve the problem.

Hjælper det videre?

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 04-09-07 20:37

Jeg tror at TDC godt KAN. Prøv at sende det der til TDC. Så hvis de ikke kan, så kan de måske lære det

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-09-07 20:45

Hvis atznet blot "lejer" sig ind hos TDC er det jo egentlig deres opgave at sørge for det fungerer.....

Uanset dette vil jeg da sige at det er atznet´s opsætning du skal følge så må det være TDC´s opgave at sørge for den også giver adgang til deres mailserver....

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 04-09-07 20:53

Jeg tror ikke, at atznet lejer sig ind hos TDC... Det er jo bare udbyder, som så mange andre. Eller har jeg misforstået noget?

Men jeg mener også, at det er TDC's manglende vilje, fordi jeg ikke er TDC net-kunde (mere). Men jeg bruger jo heller ikke modem mere! Og her i bebyggelsen har vi jo ikke TDC.

Nu har jeg slået mit eget spamfilter fra, og vil spørge en af modtagerne om at gøre det samme for testens skyld.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 04-09-07 21:11

Nu har jeg sendt link, forklaringer mv. til TDC - og venter på svar, hvis ikke jeg løser det selv inden da.

Kan der i mellemtiden opnås enighed/flertal omkring valg af antivirus...?

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 04-09-07 21:19

Citat
Kan der i mellemtiden opnås enighed/flertal omkring valg af antivirus...?

Det sker ALDRIG

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-09-07 21:41

Citat
Her vil du sikkert også få et utal af forslag +er og -er

Du var advaret

Kommentar
Fra : briseogstorm

Dato : 04-09-07 21:43

Spywaredoctor med antivirus kostede mig 165 kr for et år, men nu sover jeg roligt PC Tools
Mvh B&S

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 04-09-07 22:06

Avast eller AVG to produkter der altid klarer sig i top i test og er gratis. Firewall der kører min sygate problemfrit.

Men det er efter min bedste vurdering et rimeligt religiøst område, det er i hvertfald ikke muligt at finde to nørderder er enige. Så min anbefaling til dig er at du skal prøve dig frem og se hvilken af de gratis du synes er mest praktisk at bruge.

VH

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 04-09-07 22:36

Nu har jeg hentet Avast - og den har opdateret sig...

Nu mangler jeg bare, at min post kommer frem til modtagerne!

Jeg lader tråden stå lidt endnu.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-09-07 02:24

Jeg har lige smidt et betalings antivirus på porten og har installeret Avast, den tror jeg du bliver glad for, når du har TDC som udbyder så hent og installer Net Support, den reparerer dine internet forbindelse og kan også reparere din mailkonto: http://privat.tdc.dk/publish.php?id=6430&dogtag=f5_p_int_nows

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 05-09-07 07:17

--> o.v.n.

Jeg har netop ikke længere TDC, men atznet.... derfor problemet.

Har godt set muligheden, men ikke brugt den, fordi jeg ikke troede, at jeg kunne. Kigger på den igen i aften, og ser om det kan bruges.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-09-07 12:34

Flovt jeg fik ikke læst dit spørgsmål grundig nok men jeg tror ikke på at serveren skal hedde asmtp.mail.dk, serveren til at sende post skal altid være udbyderens i dit tilfælde atznet, jeg har selv en mailkonto fra min forrige udbyder, der bruger jeg den oprindelige mail adresse og POP3 server, brugernavn og kode skal også være den gamle, men udgående post skal være din nuværende ubbyders smtp, i min gamle konto er der markering ved Denne server kræver godkendelse men det er der ikke i kontoen fra min nuværende udbyder TDC
Du kan ikke bruge Net Support hvis du ikke er kunde hos TDC
Et forslag: Slet din konto og sæt en ny op, brug din gamle mail adresse, POP3 server (pop3.mail.dk), brugernavn og adgangskode, men brug din nuværende udbyders smtp som afsender, måske kan det hjælpe at starte forfra, hvis du har rettet mange gange i denne konto, det er altid nemt at give antivirus eller firewall skylden, det er et svar fra en ikke kompetent supporter, det er ikke særlig sandsynlig at det skulle være grunden

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-09-07 12:43

Citat
serveren til at sende post skal altid være udbyderens i dit tilfælde atznet

Ja - det var det første svar i tråden.....

Men enten hjælper det ikke eller også har spørger ikke læst det...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-09-07 13:01

Gentagelse fremmer forståelsen, så nu ser vi hvad Ysseven finder på

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 05-09-07 18:20

Hej refi, o.v.n. - og I andre...

Jo, jeg har skam læst hvert et indlæg i tråden. Og min opsætning har også virket i flere år, uden at der er pillet ved den.

Men der er åbenbart et spamfilet eller lign, som bliver mere og mere udbredt - især hos TDC-kunder. Og det filter tjekker så, om min påståede afsender matcher udgående server. Hvilket den jo ikke gør...

Jeg har derfor efter mine mange opkald valg at skrive til TDC-hotline for at få dem til at foretage den lille ændring, der tilsyneladende skal til, hvis eller man skal tro et af de "retursvar", som jeg har fået.

Det første svar fra TDC var: Ring til hotline. Det gjorde jeg ikke - men skar skidtet ud i pap. Så kom et svar mere (fra én, der lød som om han havde fange problemet). Ham har jeg så svaret og venter nu på nyt fra TDC-fronten.

Jeg tror ikke på, at det vil hjælpe at slette kontoen og sætte den op igen, for jeg kan se, at den er sat op til noget "afvigende" hos TDC.

Suk.

Bakser lidt videre og vender tilbage!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-09-07 18:25

Kan du ikke lige forklare HVORFOR du vil i kontakt med TDC....

Dem har du da ikke noget med at gøre - så hvad de bruger af programmer er da dig uvedkommende

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 05-09-07 18:31

Fordi de "skal give tilladelse" til at jeg må bruge atznet, så det ikke kommer i konflikt med et kontroltjek hos modtageren...

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 05-09-07 19:41

Jeg fik jo denne besked:

Contact the mail.dk postmaster and tell them that they need to change mail.dk's SPF record so that it authorizes mail.atznet.dk. For example, they could change the record to something like
v=spf1 ptr:mail.dk ptr:tele.dk ptr:mailoption.dk a:mail.atznet.dk -all

Og min mail.dk postmaster er TDC...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-09-07 02:43

Hvis du mener at en spamfilter hos TDC kan forhindre dig i at sende post fra atznet, så gå ind på TDC mail serveren og slå spam filter fra, din TDC mail modtager du fra en TDC server og det du gerne vil sende. sender du fra en atznet server, hvor har du ideen fra, at den ene vil kontrolere den anden , hvis du vil sende fra TDC så skal du sende fra mail serveren (webmail), det er gentaget flere gange, du kan ikke sende fra TDC kontoen, men godt modtage, kun fra atznet kontoen kan du sende i Outlook eller Outlook Express, for at komme på TDC webmail, skal du logge ind med brugernavn og adgangskode fra din TDC mail konto, er du først inde, kan du ændre navn og kode: http://mail.tdconline.dk/?ngURL=tdconline.dk%2Fmail

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 06-09-07 08:25

Citat
hvor har du ideen fra, at den ene vil kontrolere den anden

Fordi jeg - på grund af de fejlmeddelelser om fpo og spf, som jeg har fået - har googlet bl.a. på "SPF mail" og har fundet f.eks. det her om "Forbedret spambekæmpelse gennem SPF (Sender Policy Framework)":

http://gullestrup.net/page/259/354/354/11-09-2004-forbedretspambekampelsegennemspfsenderpolicyframework.htm

Og om
Citat
SPF - et nyrestød til spammere
http://blog.andersen.nu/2006/11/23/spf-et-nyrest%C3%B8d-til-spammere/

Jeg er forresten ikke den eneste, som kender til problemet: ttp://bryggenet.dk/forum/viewtopic.php?TopicID=2654#15729

Men jeg må have udtrykt mig uklart på en eller anden facon...

Mit spamfilter hos TDC er - p.t. forsøgsvis - slået fra, men den styrer min indbakke, så det gør nok ingen forskel. En af modtagerne har (forsøgsvis) gjort det samme, men forskellen er ens. Den løsning dækker nok kun "overfladen", hvorimod problemet ligger langt dybere i systemet. Og dét vil jeg gerne have rettet hos TDC.

TDC hindrer mig jo heller i at sende via atznet - posten kommer bare ikke frem! Efter ca. 2 dage kommer posten tilbage med beskeden:

Citat
----- The following addresses had permanent fatal errors -----
<xxx@mail.dk>

----- Transcript of session follows -----
554 permanent problems with the remote server fpo.mail.dk

Jeg ved godt, at jeg "bare" kan sende fra mail serveren (webmail), men så bliver det rimelig bøvlet med administration af mine mails i Outlook Express. Og problemet er altså rimelig nyt, men kraftigt tiltagende. Og det gælder samtlige de modtagere, som kører via TDC.

Men jeg venter stadig på svar fra TDC, så...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-09-07 10:36

Vil det sige at atznet ikke kan sende mail til TDC abonnenter fra en konto i Outlook ? Heller ikke fra en konto oprettet med xx@atznet.dk

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 09-09-07 22:03

En konto via atznet ville i teorien godt kunne sende mail til TDC kunder.

Men en oprindelig TDC-mail (xxx@mail.dk) kan ikke sendes til nuværende TDC-kunder med eks. atznet som udbyder, hvis det gøres via Outlook Expres. Sådan er det - fordi TDC har indført en spam-kontrol, som tjekker om påstået afsender er lig med faktisk afsender-server.

Og det er ret gakket, hvis man ikke vil skifte sin mailadresse...!

Men jeg har i dag fået mig en gmail, hvor alt foran @ er som den gamle mailadresse - og det virker forrygende.

Nu takker jeg af i denne tråd, som jo egentlig gik på antivirus. Men når svaret fra TDC foreligger, så smider jeg enten en update eller en ny tråd - afhængig af svaret.

Godkendelse af svar
Fra : Ysseven

Dato : 09-09-07 22:06

Tak for svaret stl_s.

Det ser ud til at virke fint - og den har allerede hentet opdateringer. Nu kommer den også over på den stationære.

Har taget "den skrabede model", for den andet havde jeg i forvejen.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 09-09-07 22:33

Selv tak

Kommentar
Fra : melanderTrut

Dato : 10-09-07 14:18

Har også stigende problemer med fejlmeldinger på mails der ikke kan sendes pga connection fpo.mail is broken...
Har snakket med it nørd der har 'pinget' fpo mail, og fundet ud af at det er en server på tdc der ikke duer lige nu. (nørder kan måske få noget ud af siden http://www.robtex.com/cnet/195.41.46.htm, det fik han i hvert fald...)
Har så ringet til tdc, som prøver at feje problemet væk fra deres skuldre, men som hårdt presset indrømmer at de har nogle problemer med en 'processer' som gør at nogle tdc kunder ikke kan modtage mails....
Så vidt så godt, de kan ikke oplyse hvornår problemet bliver rettet op (det har jo stået på lææænge, mon de overhovedet ved hvad de går og laver???), men forsikrer om at den er fejlmeldt og bliver fixet så hurtigt som muligt!!
Tja...