/ Forside/ Teknologi / Hardware / Lydkort / Spørgsmål
10  Sunowich 657
Mine højtallere summer
Fra : Steffansteffan
Vist : 779 gange
50 point
Dato : 31-01-03 15:10

i Stedet for computer højtaller har jeg koblet en 5*80Watt forskærker til mit lydkort. Mit problem er så at jeg hele tiden skal høre på den summen der i lyden fra højtallerne. Det er kun når jeg har skrudet volumen højt op og problemet er der ikke når jeg afspiller dvd-film fra tv til forstærker. Det er kun når min forstærker står på CDR/TAPE

F.eks. når at en mp3-fil er færdig med at afspille så kan man virkelig høre mine højtaller summe, men de summer ikke når jeg åbner en mappe ligge i de 0,5 sek. som computeren arbejder, summer den ikke. Kan det være fordi at spæningen er for stor, og hvis det er hvordan kan man ændre på det eller er jeg helt galdt på den med dette gæt

Min forstærker: Pioneer vsx-409RDS
Mine højtallere: Eltax 200 Watt

p.s kunne ikke finde en bedre kategori til dette emne

/Steffan

Kommentar
Fra : gandalf

Dato : 31-01-03 15:24

Hej Steffan

Jeg har haft samme problem, men dette skyldes, at de stod for tæt på min skærm. Hvis din skærm og højtaler ikke er isoleret godt nok, kan de påvirke hinanden.

Aner ikke om dette kan løse dit problem, men det kunne være du var heldig.

Gandalf

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-01-03 15:26

Lyder som støj der indstråles enten i kabel eller direkte i lydkortet. Du husker at bruge en line-out fra lydkortet og ikke bare koble på udgangen til højttalerne. Har du gjort det, kan det være bøvl med impendansen.

Først - prøv at bytte kabel.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-01-03 15:29

Yes Gandalf, men dette er normalt kun problem med lavimpendante indgange (der kan det også være grusomt stygt). Prøv at nærme dig en skærm eller et tv med en el-guitar (der er sat til) og så skal du bare høre.

Kommentar
Fra : Steffansteffan

Dato : 31-01-03 15:31

den højtaler som er længste væk (3 meter) summer lige så meget om den der er 70 cm væk fra skærmen.

Jeg har også prøvet at tage strømmen fra skærmen men det hjalp ikke

ellers tak for det gode bud.

/Steffan

Kommentar
Fra : Steffansteffan

Dato : 31-01-03 15:36

hej 3773

på mit lydkort er der tre udgange hvilken en skal jeg bruge. en grøn, blå og lilla. I øjeblikket bruger en den grøne. Er det forkert?

/Steffan

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 60 point
Dato : 31-01-03 15:42

Det er heller ikke højttaleren der er problemet, men kabel mellem PC og forstærker - alternativt pc'ens lydkort. Prøv at skifte signalkabel, alternativt prøv at flytte lydkortet hvis du kan.

Du svarede ikke om hvilken udgang du brugte. Hvilket kort har du?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-01-03 15:45

Du bliver nødt til at finde en manual. Almindeligvis har lydkort følgende tilslutninger: Mic (indgang) højtt /speaker (den skal du ikke bruge) og forhåbentlig LINE OUT (den skal du bruge) derudover er nogle forsynet med digitale ud/indgange, men det kræver en konverter i forstærkeren og det har den vist ikke. Disse ud/indgange kan være optiske.

Kommentar
Fra : Steffansteffan

Dato : 31-01-03 15:45

er grøn en line-out udgang?

Kommentar
Fra : Steffansteffan

Dato : 31-01-03 15:47

hvordan skifter jeg signalkabelet? Jeg har ikke ret meget forstand på lydkort kan i godt høre

/Steffan

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-01-03 15:49

Vides ikke - der er derfor du skal finde en manual eller et eller andet på kortet. Er det forresten stereo mini jack tilslutning. Der er ikke noget med standard farver på sådan noget skrammel. På mit kort er det printet i skinnen stikkene sidde i (meget lille skrift - meget svært at se).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-01-03 15:54

Nu er det vel ikke noget med et fastmonteret kabel du har cuttet og sat i forstærkeren for så er svaret der. Ledningen mellem pc og amp skal være et skærmet kabel, antagelig med stereo mini jack i den ene ende og to gange phono til forstærkeren i den anden ende. Er det noget fastmonteret noget og et onboard kort er du i klemme. Der må man eksperimentere sig frem. Det kan da også lade sig gøre med lidt modstand og sån't.

Kommentar
Fra : Steffansteffan

Dato : 31-01-03 16:10

fastmonteret kabel?

Jeg kan godt tage mit kable ud af lyd-kortet hvis det er det du mener

/Steffan

Kommentar
Fra : Steffansteffan

Dato : 31-01-03 16:12

Nu har jeg fundet ud af at den grøne er Out-line. og det er også den er bruger.

/Steffan

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-01-03 16:35

Pkt 1 Øg styrken på kortets udgang - altså skru op på pc og ned på forstærker - hjælper det? Hvis det er sådan at forstærkeren skal skrues vildt op for at sige noget, har du for lidt knald på kortets udgang.

Pkt 2 Prøv at skifte kablet ud (se ovenfor hvad du skal købe/låne). Kablet kan være defekt

Pkt 3 Hvis kortet er tilsluttet bundkortet med kabler - prøv at ændre kortets placering i forhold til bundkortet.

Kommentar
Fra : Steffansteffan

Dato : 31-01-03 17:14

Hej igen

1. Ja det hjælper, men jeg er jo nød til at forhøje styken når jeg skal spille højt.

2. Du skriver at kablet kan være defekt, men problemet her hele tiden været der, og kablet er næsten helt nyt.

3. Det kan jeg desværer ikke komme til

p.s og ja der er alt for lift knald på kortets udgang, kan det kun ændres ved at skrue op på pc'en eller hvad.

/Steffan

Kommentar
Fra : dr_scooter

Dato : 31-01-03 23:20

Jeg tror at det er kablet... (pc til forstærker)

Mvh dr_scooter

ps. det var det ved mig...

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 01-02-03 15:51

Noget kan bedres ved kabler og kabelføring, men ofte ligger det i at udgangssignalet fra lydkortet ikke er højt nok til en standard forstærker.
Desuden skal der være skruet helt op fra pc'siden - både program-mæssigt og til udgangen på dit lydkort (højtaler-iconet). Jo lavere dine indstillinger står fra pc-siden jo mere skal din forstærker forstærke signalet med den dertil hørende støj. Støj/signal-forholdet er ikke det bedste på mange lydkort
Jeg spiller selv kun musik via mp3 fra computeren, og jeg løste problemet med en ekstra for-forstærker (en gammel Luxman 350).
Ved at tilslutte udgangen fra lydkortet til Tape1-IN og "udgang til effektforstærker" til forstærker i stuen, kan jeg indstille lyden både fra for-forstærker og stue-forstærkeren så der ikke dannes støj. Samtidigt opnår man den gevinst at pc-højtalerne kan gå fra Tape2-OUT, og man dermed kan bestemme hvilke steder man vil have lyden. Det er drønirritende at høre pc-højtalerne i baggrunden - og mine sidder så de ikke er nemme at slukke.
Jeg har et standard 10 meter phono-to-phono-kabel fra for-forstærker til stue-forstærker og oplever ikke noget nævneværdigt støj på grund af det.

Det kan virke noget bøvlet at lave det på denne måde, men jeg laver også lyd-indspilninger fra kassettebånd, lp'er og videobånd til cd'ere, og ville stadigt gerne have en ordentlig lyd i stuen.... - så denne løsning var optimal for mig

En anden gevinst er at lidt ældre for-forstærkere har mekanisk omskiftning mellem Tape1 og Tape2, så når jeg sidder ved pc'en og ikke hører musik i stuen - så kan for-forstærkeren være slukket.

Men alt i alt skal du overveje en løsning hvor du forstærker signalet fra dit lydkort, inden det når din slut-forstærker. Brinck elektronik har flere løsninger på http://www.brinck.dk - hvis du ikke vil ud og investere i meget dyrt lydkort.

**hva' sjov er der ved musik hvis det ikke kan spilles højt**

Mvh

Kommentar
Fra : Steffansteffan

Dato : 01-02-03 17:14

hej kanjegik:

Vil du ikke lige give mit et svar på hvilket kabel jeg skal købe fra http://www.brinck.dk/

/Steffan

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-02-03 08:33

Du kan handle alle steder. Det behøver ikke være Brinck. Jeg svarede tidligere, men her igen. Stereo mini jack i ene ende to stk phono stik i anden ende - det er kablet. Taler vi forstærkere - så spørg i butikken.

Godkendelse af svar
Fra : Steffansteffan