/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
Hjælp med matematik
Fra : Hjælp-mig
Vist : 1199 gange
23 point
Dato : 02-09-07 16:14

Fakta om nordstjernens 600 elever:
*1/3 af eleverne er under 9 år.
*80 af eleverne går i 9. klasse og 10. klasse.
*2 ud af 30 elever bruger briller.
*Hver 12. elev på skolen er venstrehåndet.

Hvor stor en brøkdel af eleverne er over 9 år ?
Hvor mange elever er over 9 år ?
5/8 af eleverne i 9. og 10. klasse har fritidsjob. Hvor mange elever er det ?
Hvor mange på skolen bruger briller?
Hvor stor en del af alle eleverne er det der bruger briller?
Hvor mange af eleverne er venstrehåndet?

Og hvordan kan man regne dem ud ? for mig giver det ingen mening ?

Kommentar
Fra : tinolarsen

Dato : 02-09-07 16:18

--------------------------------------------------------------------------------
Fakta om nordstjernens 600 elever:
*1/3 af eleverne er under 9 år.
*80 af eleverne går i 9. klasse og 10. klasse.
*2 ud af 30 elever bruger briller.
*Hver 12. elev på skolen er venstrehåndet.

Hvor stor en brøkdel af eleverne er over 9 år ? - 2/3 dele..
Hvor mange elever er over 9 år ? - 400
5/8 af eleverne i 9. og 10. klasse har fritidsjob. Hvor mange elever er det ? - 50
Hvor mange på skolen bruger briller? - 40
Hvor stor en del af alle eleverne er det der bruger briller? - 1/15 del
Hvor mange af eleverne er venstrehåndet? - 50

Skal du bruge udregningerne må du sige til...

Og hvordan kan man regne dem ud ? for mig giver det ingen mening ?

Kommentar
Fra : Hjælp-mig

Dato : 02-09-07 16:30

mange tak men jeg vil godt have udregningerne for jeg VIL lære det altså hvordan man gør

Accepteret svar
Fra : tinolarsen

Modtaget 33 point
Dato : 02-09-07 16:45

Fakta om nordstjernens 600 elever:
*1/3 af eleverne er under 9 år.
*80 af eleverne går i 9. klasse og 10. klasse.
*2 ud af 30 elever bruger briller.
*Hver 12. elev på skolen er venstrehåndet.

Hvor stor en brøkdel af eleverne er over 9 år ? - når 1/3 af eleverne er under 9, må resten 2/3 de jo være over....

Hvor mange elever er over 9 år ? - Der er 600 elever ialt.
Dem dividere du med med de 3 dele der er og ganger med 2...

600/3 = 200 - 200 X 2 = 400 elever

5/8 af eleverne i 9. og 10. klasse har fritidsjob. Hvor mange elever er det ? - 50
Du ved der er 80 elever i 9.-10. klasse... - du dividere de 80 elever med 8, og ganger det med 5...

80/8 = 10 - 10 x 5 = 50

Hvor mange på skolen bruger briller? - der er 2 ud af 30 der bruger briller..

Hvis du dividere de 600 elever med 30 og ganger med 2...

600/30 = 20 - 20 x 2 = 40

Hvor stor en del af alle eleverne er det der bruger briller? - du dividere de 600 elever med de 40 der bruger briller - det giver 15 dvs. 1/15 del

Hvor mange af eleverne er venstrehåndet? - Du dividere de 600 elever med de 12 - og det giver de 50...

Ved ikke om det hjalp lidt???

Kommentar
Fra : myg

Dato : 02-09-07 16:53

Nordstjernen må være en meget speciel skole, da der åbenbart ingen elever er, som er ni år.
Der opgives at 1/3 er under 9 år, o I konkluderer rask væk at så må 2/3 være over ni år !
Hvad så er der slet ingen, der er netop 9 år ?????

Kommentar
Fra : hotmaildude

Dato : 02-09-07 16:58

Præcis mine ord myg.....

Det vil give nemme points hos læreren, hvis du pointere, at de første to spørgsmål umiddelbart ikke kan besvares!

Kommentar
Fra : Hjælp-mig

Dato : 02-09-07 17:06

mange tak det hjalp meget :D

Kommentar
Fra : tinolarsen

Dato : 02-09-07 17:37

I kraft af du er fyldt 9 år er du vel over 9???

Hvis man kan være 9½ kan man vel også være 9 år og et minut....

Kommentar
Fra : tinolarsen

Dato : 02-09-07 17:39

og hvis du siger til din lære det som de to andre skriver - vil læreren vel bare tage dig for en ordkløver...

Kommentar
Fra : myg

Dato : 02-09-07 17:44

=> tinolarsen

Hvis det du siger skal gælde, må vi have angivet definitionsmængden for aldersangivelsen.

Normalt vil man betragte alderen som et naturligt tal incl. 0 (det er vist kun teen-agere, der præciserer alder i halve år), men retter vi os efter din antagelse, så skal aldersangivelsen defineres som et rationelt tal.
Da dette ikke er angivet, må vi antage, at det drejer sig om No.

Kommentar
Fra : Fissan-Poulsen

Dato : 02-09-07 18:14

Jeg vil give tinolarsen ret i det han siger. Spørgsmålet giver jo sig selv, menmindre man som han også skriver er ordkløver.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 02-09-07 18:25

Alle har selvfølgelig ret til deres mening om ordkløveri.

Jeg trækker mig derfor stille og roligt ud af debatten ihukommende det gamle ordsprog: "Man kan trække hesten til krybben men ikke tvinge den til at drikke!"

Godkendelse af svar
Fra : Hjælp-mig

Dato : 03-09-07 11:13

Tak for svaret tinolarsen.