/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
et lille nemt spørgsmål!!!!!
Fra : willlliam
Vist : 5278 gange
300 point
Dato : 01-09-07 18:09

Alle os i 50'erne læste Kylle-Rylle i dansktimerne i skolen. Men hvad var det lige som skete for Kylle-Rylle ( ud over at kyllingen fik en nød i hovedet og alt derfra eskalerede ).
Er der nogen som kan finde eller genkalde sig teksten til historien/rimet hører jeg gerne.
Kan ikke lige finde den på Google

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-09-07 18:36

det fille det falle i min hovedskalle

og så kan jeg ikke huske mere

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 160 point
Dato : 01-09-07 18:39

Så løb gåsen til gasen og sagde:
"Å, Gassebasse! Skoven vil falde." -
"Hvem har sagt dig det, Gåsetåse?" -
"Det har Andepande." -
"Hvem har sagt dig det, Andepande?" -
"Det har Hanefane." -
"Hvem har sagt dig det, Hanefane?"
- "Det har Hønebøne."
- "Hvem har sagt dig det, Hønebøne?" -
"Det har Kyllerylle." -
"Hvem har sagt dig det, lille Kyllerylle?" -
"Å, det fille, det falle i min hovedskalle", sagde kyllingen.
"Så lad os løbe!" sagde gasen

Her er så lidt mere af teksten som jeg fandt her:
http://www.eventyranalyse.dk/Eventyr%20Sproglige%20virkemidler.php

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-09-07 18:39

Et lille nemt spørgsmål

Jeg tror du må en tur på biblioteket, for at få hele historien/rimet, men nostalgi, det er det

Citat
Så løb gåsen til gasen og sagde: "Å, Gassebasse! Skoven vil falde." - "Hvem har sagt dig det, Gåsetåse?" - "Det har Andepande." - "Hvem har sagt dig det, Andepande?" - "Det har Hanefane." -"Hvem har sagt dig det, Hanefane?" - "Det har Hønebøne." - "Hvem har sagt dig det, Hønebøne?" - "Det har Kyllerylle." - "Hvem har sagt dig det, lille Kyllerylle?" - "Å, det fille, det falle i min hovedskalle", sagde kyllingen. "Så lad os løbe!" sagde gasen".

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-09-07 19:14

Hele teksten findes i en bog der hedder "Krudtugler & englebasser" af Christel Amundsen

Godkendelse af svar
Fra : willlliam

Dato : 02-09-07 12:59

Tak for svaret dova.
Det ville have været dejligt med hele teksten, men jeg må forbi biblioteket