/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Havebelysning
Fra : velgjort
Vist : 1507 gange
20 point
Dato : 01-09-07 11:08

Jeg har en længere adgangsti til mit hus og ønsker derfor at montere en række ”standlamper” (lodret i jord) langs stien. Helst vil jeg selv stå for montering af lamperne, nedgravning samt nedlæggelse af installationen i jorden og så overlade tilslutningen til elektrikeren …! Mit spørgsmål er - Kan installationen udføres med flex-rør, eksempelvis 40 cm nedgravet, skal de røde rør tillige afmærkes med markeringsbånd, og hvordan gennemføres udtaget til de enkelte lamper undervejs i parallelinstallationen? Helst ville jeg føre en dobbelt ledning i flex-røret, således at jeg tillige har en stikkontakt ved p-pladsen i starten af stien – kan den trækkes i samme kabel eller er rigtigst og bedst at føre den ved siden af strømforsyningen til lamperne? På forhånd tak –Velgjort!

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 30 point
Dato : 01-09-07 11:19

Spørg elektrikeren
Spøg tilside--brug jordkabel, det er både hurtigere, billigere og nemmere, samt lovligt.
Til stikkontakten køber du jo bare kablet med en ekstra leder.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-09-07 11:25

Hvis kke du spørger nogen om lov får du heller ikke afslag. Det ser meget rigtigt ud den måde du vil gøre det på. Så bare i jorden med spaden. Pas på med at trække for mange lamper på samme kabel da der ikke må være (efter loven) mere end tre lamper på hver kabel. Mner jeg.

Du kunne evt købe solcellelamper istedet. De fåes nu med 2 eller flere pærer og lyser ikke så dårligt op efterhånden. Bare vælg dem med den blå pære istedet for den med den gule. Det er dog et noget mere koldt lys at se på, men styrken er væendntlig bedre. Sådan har jeg gjort den (nok mest pga. dovenskab) og der er vi meget glade for.

Du kan dog så ikke få din stikkontakt.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-09-07 11:47

et nedgravet kabel skal altid markeres. det er nok med en strimmel markeringsbånd der fortæller at her ligger et stærkstrømskabel.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 01-09-07 11:58

Glemte lige---du kører kablet fra pæl til pæl og laver samlingen i lamperne, altså 2 kabler op i hver lampe.
Den ekstra leder, der skal igennem til stikkontakten, samles i lamperne med samlemuffe.
Mvh
dabj

Godkendelse af svar
Fra : velgjort

Dato : 01-09-07 12:44

Tak for svaret dabj.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 02-09-07 18:19

Hej velgjort,

Husk så lige følgende, hvis du vil have en lovlig installation, det er jo ærgeligt, hvis elektrikeren der skal monterer det for dig, underkender instalaltionen, så du skal grave dette om,

1. Kablet skal være min. 35 cm under færdigt terræn.
2. Kablet skal være godkendt til nedgravning, spørg sælgeren og bedst få det på skrift´.
3. Der skal udlægges mekanisk beskyttelse over kablet, (det er ikke lovligt at bruge markeringsbånd)det skal være plastrør eller kabelplad eller lign.
4. Kabelpladen skal lægges ca. 0,1 m over kablet.
5. Ved opføring af kablet fra jord, skal dette beskyttes af stålrør, kabeldækjern eller lignende.

Held og lykke med projektet,
Selvgjort eller velgjort indenfor lovens rammer

Med venlig hilsen
Aut. El-installatør
Michael Holm

Husk lige, at det til enhver tid er ejeren selv, der har det fulde ansvar for at, el-installationerne lever op til lovens krav!

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 21-09-09 23:42

der ikke noget max antal lamper på et kabel, det er belastningen og spændingsfaldet der afgøre det.