/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Bolius el anden byggesagkyndig
Fra : vixen
Vist : 3173 gange
400 point
Dato : 30-08-07 12:04

Er der nogle der har brugt eller kender til Bolius.dk?

Jeg har søgt på nettet men kan ikke rigtigt finde noget om dem. Kun ting som de selv har skrevet gennem 3iede part osv!!

Jeg tænker på at bruge dem, men er meget i tvivl.

Er der nogle som kender en anden god byggesagkyndig på sjælland?

På forhånd tak.

Vixen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-08-07 12:13

Hvad skal du bruge dem til.....

Det er jo bare en forretning (investering) som så mange andre (selvom de har 36 milliarder at lege med )

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-08-07 12:23
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-08-07 12:23
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-08-07 12:26
Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 30-08-07 13:16

Kommer an på hvad det er du skal bruge en byggesagkyndig til

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 30-08-07 14:33

Bolius er vel landsdækkende, men hvis du sører en anden, er det lidt vigtgt at kende noget til geografi og opgavetype...

Jeg kender f.eks. en som har udgangspunkt i ry eller brædstrup.

men der kan være andre der kender nogen lokalt der hvor de bor...

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 30-08-07 18:39

Hej, det kommer helt an på hvad du skal havde lavet.
Der er adskellige byggesagkyndige der er selvstendige, du kan også henvende dig til ethvert arkitektfirma...

Hilsen arkitekten

Kommentar
Fra : Bertlov

Dato : 30-08-07 19:19

Hej vixen
Som tidligere set i tråden.
Hvad skal du bruge ham/ hende til??
Det er ikke nemt at guide hvis du ikke beskriver dit mål..
Skal du ha' bygget til;
bygget om;
set på nyt/gammelt hus;
drømme om ændringer;
tegnet forslag;
tjekket opgaveløsning osv.??

Hvorfor BOLIUS??
På grund af tv-programmerne????
Hvis du ikke allerede har fået dine svar, så giv lidt mere oplysning!!!

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 31-08-07 08:15

Kære VIXEN du har hævet pointene, men svarer ikke på vores spørgsmål?
Hvis du vil kan du skrive privat til mig og så kan jeg måske hjælpe. Som skrevet er jeg uddannet indenfor området . Min søster brugte engang bolius med ekstremt dårligt resutalt (de måtte betale for at få det gjort om et andet sted).

Kommentar
Fra : vixen

Dato : 31-08-07 11:53

OK, jamen Bolius var dem jeg lige kunne finde på nettet, og de lyder som det jeg skal bruge, de er jo gode til at reklamere!!!.
Jeg har ikke set dem på tv. Hvilket program? Det lyder da meget interessant!!

Jeg skal have bygget et hus (hjælp) og har brug for en byggesagkyndig til at "holde mig i hånden" igennem hele forløbet.

Jeg ved godt at "enhver" arkitekt osv kunne hjælpe mig, jeg tænkte bare at hvis der var nogle der havde nogle gode erfaringer med en person ville det være et bedre udgangs punkt fordi jeg kender ikke til nogen selv. Måske er jeg bare usikker??

Som sagt kan han komme fra hele sjælland for min skyld, men ellers vestsjælland (omkring Kalundborg) for at komme det nærmere.

Vixen

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 31-08-07 13:38

Av fik svaret på dit private indlæg før jeg så dette - vender lige tilbage med mere konkret hjælp senere.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 01-09-07 13:02

Nå, men det er en vigtig forskel om du allerede har tegnet et hus, om du har nogle ideer i hovedet, eller om du skal havde tegnet et projekt fra bunden?

En byggesagkyndig er normalt den person man kontakter for at få gennemgået en bolig i forbindelse med fx en tilstandsrapport. Du kan måske bruge en sådan til at få forklaret hvad materialer du skal bruge.

nu prøver jeg lidt firkantet at forklare forskellen.

En bygningskonstruktør vil nok være det rigtige hvis du har tegnet dit eget hus og skal havde lavet beregning, tegninger og fundet materialer. Det kan også være den lidt dyrere bygnings ingeniør - men grænserne er meget flydende og normalt vil det være en ingeniør der skal foretage beregninger på bærende konstruktioner og ligende.

En arkitekt er den rigtige hvis du går med nogle halvuddeffinerede drømme om et hus, da det er arkitekten der er kunstneren og den der lever sig ind i behov osv. En arkitekt kan som regel også de andre ting, eller har ansat folk til det. En del arkitekter arbejder nærmest udelukkende som konstruktører, men det er ikke det vi er uddnnet til oprindeligt. Arkitekt er ikke en beskyttet titel og du skal holde øje med MAA værdigheden.

Et firma som bolius har alle faggrupper ansat, men det går afsindigt stærkt når de arbejder og jeg vil klart anbefale dig endten et anerkendt arkitektfirma PAR (obs denne titel) eller et mindre firma hvor du får mere personlig betjening. Bolius tilbyder dig et besøg og en skitse i A3 for knapt 8000kr. Det kan en arkitekt arbejde i 10 timer for +/- via et firma. Jeg vil tro bolius ofrer besøget og en time eller to på sagen ud fra hvad jeg oplevede min søster fik.

Så vidt jeg kan se tilbyder dette firma http://www.arkitekthjaelpen.dk/ det same som bolius - bare lige et par tusinde kr billigere, men jeg kan ikke anbefale dem heller.

Du kan også henvende dig til den entreprenør du gerne vil havde til at stå for opførelsen af huset - det lyder ikke somom du selv vil bygge?! De har som regel samarbejdsaftaler eller ligefrem de rette ansat (fx de store NCC og MT Højgaard).

Hvis ikke du bare er blevet mere forvirret nu, så skriv endnu mere præcist hvad du ønsker.
Kh Ane

Accepteret svar
Fra : jomfruane

Modtaget 400 point
Dato : 01-09-07 13:10

Fik ikke det hele med. I prisen hos bolius får du den omtalte A3 skitse - en skitse er ikke det samme som et projekt. Det er heller ikke sikkert den er realiserbar, det skal alverdens analyser bagefter afgøre. det er faktisk heller ikke sikkert du bryder dig om ideen - men det betyder ikke at de laver den om.

Jeg tror det første du skal gøre er at lægge et budget. Hvor meget er der til planlægning og udformning af projektet? fremlæg dette for det firma du vælger og få skrevet en præcis kontrakt hvori det fremgår hvad du skal have for pengene og hvornår.

Kommentar
Fra : Bertlov

Dato : 01-09-07 21:37

en rådgiver fra Bolius indgår i programmet "hjem bedre hjem".

Godkendelse af svar
Fra : vixen

Dato : 03-09-07 13:21

Hej Ane tak for dit fyldig svar. Jeg har accepteret dit svar selvom du misforstod mig lidt, da jeg sagde at jeg skulle have "bygget" et hus tidligere, mente jeg bogstavligtalt "bygget et hus": alså at jeg har tegningerne osv. Men jeg skulle nok have været tydligere i min redegørelse.

Men tak for svaret alligevel, du har nogle gode pointer.

Vixen

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 03-09-07 13:55

held og lykke med projektet.