/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Isterning-temperatur
Fra : Bluenotes
Vist : 4003 gange
20 point
Dato : 29-08-07 20:15

Hejsa!

Vand fryser som bekendt ved 0 grader. Men er det ens betydende med, at temperaturen uden på en isterning er 0 grader, når temperaturen i fryseren er -18 grader?

Bliver isterningen lige så kold som fryserens temperatur, eller hvad sker der egentlig?

Tak!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-08-07 20:19

0 gr. har du kun i vand med isterninger (i bevægelse)
Isterningen har den temperatur som fryserummet er nede på.

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 30 point
Dato : 29-08-07 20:31

0 grader er også smeltende is. Isterningen bliver lige så kold som fryseren. Og når omgivelserne bliver varmere så bliver isterningen også efterhånden varmere. Dog - bliver omgivelserne varmere end 0 så giver isen sig til at smelte og denne smeltningsproces bruger en masse energi (varme), så is-overfladen holder sig på nul. Først når der ikke er mere is der skal smelte, så stiger temperaturen.

Godkendelse af svar
Fra : Bluenotes

Dato : 29-08-07 21:17

Tak for svarene til jer begge. :)

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 29-08-07 21:20

Det er alt sammen rigtigt. Hvis man vil afprøve sit termometers nøjagtighed, bruger men smeltende is, hvis termometeret ikke viser 0 grader celcius, så er det termometeret der er galt på den.
Forresten er vand da noget mærkeligt noget, det er tungest ved + 4 grader C. Alle andre stoffer er tungest, netop ved smeltepunktet. Men der er vi svineheldige, hvis vand var tungest ved 0 C så ville søer og have fryse til fra bunden af og ikke fra overfladen. I så fald ville det vel ikke nå at smelte igen i løbet af sommerem

men korekt is har omgivelsernes temperatur, så længe den er under 0

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 30-08-07 10:54

Mht andre sære fænomener, så kan vand faktisk underafkøles. Dvs du kan godt få temperaturen under 0° i flydende form. Kendes fra isslag. Har du grødis med omrøring i, kan temperaturen også komme under 0, selvom skidtet er flydende.