/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Har man ingen rettigheder ....
Fra : Whisper01
Vist : 2610 gange
50 point
Dato : 29-08-07 19:32

som handicap hjælper?
Det er nogle gange et utaknemmeligt job og man er desværre underlagt tavshedspligt. Kan det virkelig passe at man skal stå til rådighed udenfor sin arbejdstid. Skal man virkelig finde sig i at besvare sms eller opkald når man ikke er på arbejde? Er der ikke et sted hvor man kan gå hen og få luft for sine frustrationer?

Jeg ignorer bevidst sms modtaget i min fritid, hvis min arbejdsgiver brokker sig må jeg sige, at jeg er ikke ansat 24 timer.....

Jeg har skulle arbejde fra 8 lørdag morgen til kl 8 mandag morgen uden pauser. Bortset fra at sove hvis jeg overhovedet fik natte søvn....Ens arbejdsgiver tror at fordi man har en ansat til 102 kr i timen så er den ansatte ens slave og skal gøre det mærkeligste ting. Feks.vaske tøj i hånden med iskoldt vand fordi det er for dyrt at bruge varmt vand. Kravle rundt på alle fire og samle usynlige krummer op fra gulvet. Tørre usynlig vand væk osv.

Man kan bare sige op, problemet er bare jeg bliver straffet med karantæne hver gang jeg siger op.
Det kan ikke være rigtigt at der ikke findes nogen form for lovgivning på det område!!!!!!!!!!

Nå jeg fik da ihvertfald luft for min sure galde og indestængt vrede.................

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 29-08-07 19:35

Hvem er den "grumme" arbejdsgiver?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-08-07 19:40

Du er via din "arbejdsgiver" ansat gennem kommunen, prøv dog at snakke med dem om problemet, hvis du ikke er den første der er ansat der, har de sikkert hørt om problemet før.

Hvis kommunen ikke kan gøre noget for dig, skal du henvende dig i din fagforening FOA??

Det bliver nok ikke nemt, da du ikke kan bevise dine arbejdsforhold, men gem nogle af dine sms'er så kommune/fagforening, kan se hvorledes du bliver behandlet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-08-07 19:45

Hvad indebærer dit job, udover pasning af din "arbejdsgiver" hvis der ikke står noget om tøjvask

gulvvask mm, i din ansættelseskontrakt, så kan du nægte at udfører det. I det hele taget skal du

sætte dig mere i respekt, det lyder som om du er ansat hos en tyran

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-08-07 20:05

Hvem er din arbejdsgiver !!!!!!

Citat
Det er nogle gange et utaknemmeligt job og man er desværre underlagt tavshedspligt.

Hvis det er kommunen, som har ansat dig som handicaphjælper, så kan du klage der. Der har du har jo ikke tavhedspligt, men oplysningspligt.

Citat
Jeg har skulle arbejde fra 8 lørdag morgen til kl 8 mandag morgen uden pauser.

Hvem sagde det !!!!!

Citat
....Ens arbejdsgiver tror at fordi man har en ansat til 102 kr i timen så er den ansatte ens slave og skal gøre det mærkeligste ting.

Hvis du er ansat af kommunen, så er det din arbejdsgiver og ikke den handicappede.

Citat
Man kan bare sige op, problemet er bare jeg bliver straffet med karantæne hver gang jeg siger op.

Så find dig et job, som også kan tilfredsstille dig

Hvem er det der sender sms til dig uden for arbejdstid !!!! Den handicappede eller kommunen.

PS .... Det er måske et privat job du har søgt !!!!

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 29-08-07 20:06

Ansættelsesforholdene er handicap hjælpere er temmeligt horrible men naturligvis skal du have penge for det hvis du skal stå til rådighed i din fritid.

Jeg synes du bør rette henvendelse til din fagforening. Sådan som forholdene er på arbejdsmarkedet for tiden så er det rimeligt let at finde et andet arbejde indenfor sammen branche så måske du også skulle overveje dette.

VH

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 29-08-07 20:10

du bør nok finde et andet job. og helst i en anden branche. at arbejde for 102 kr i timen er i sig selv horibelt.

Kommentar
Fra : Bertlov

Dato : 29-08-07 20:10

Du skal gå til din fagforening eller kommunen, hvis det er dem der har ansat dig.
Du er nødt til at få fortalt om tingenes tilstand, men skal selvfølgelig overholde din tavshedspligt!
Det kan sagtens lade sig gøre at ha' et godt forhold til sin arbejdsgiver som handicaphjælper og selv om vedkommende gav dig 500 kr. i timen skal du ikke finde dig i hvad som helst!!

Har du ikke en jobbeskrivelse??
Ellers må du ha' lavet én!
Godt at du fik "luftet ud", men det er nødvendigt at du gør mere ellers ender du snart her på Kandu som indleder til daglige brokkerier!!
Held med det!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-08-07 21:03

Her er nogen der sikkert forstår dig.
http://www.hfd.dk/

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 29-08-07 21:08

Citat
Fakta

Handicaphjælpere ansættes reelt af den handicappede,

men får refusion fra kommunen. Den handicappede bliver dermed reelt arbejdsgiver

for hjælperen

Herfra:http://www.3f.dk/mariager-fjord/Nyheder/Handicaphj%C3%A6lpere.aspx

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 29-08-07 21:20

Citat
man er desværre underlagt tavshedspligt.

Nej - kun om din patient (fx må du ikke fortælle hvis han/hun er vådligger). Du må gerne fortælle om dine ansættelsesforhold.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-08-07 21:27

Hvis kommunen er indblandet i ansættelsesforholdet, så har Whisper01 ikke tavhedspligt overfor kommunen.

Desuden har Whisper01 jo også oplysningspligt til kommunen hvis han/hun kan se at det ikke "går" for den handicappede på den måde det på nuværende tidspunkt fungerer på.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 29-08-07 21:35

Hvorfor vil du så gerne indvi alle i at din parient er vådligger!?
Du skriver at du får karantæne hver gang du siger op. Er alle handucappede da så vanskelige?
24 timer i døgnet kan vedkokmmende vel ikke holde hverken dig eller sig selv vågen?

Kommentar
Fra : vith

Dato : 29-08-07 21:39

Selvfølgelig skal du da ikke håndvaske tøj i koldt vand! Tilbyd i stedet at tage på vaskeri med tøjet. Du skal da heller ikke ligge på alle fire og samle usynlige krummer op - fortæl at der ingen krummer er! Og sms i din fritid er uacceptabelt!

Sæt grænser! Hvad er det værste, der kan ske? At du bliver fyret? Så slipper du da i det mindste for karantæne!

Kommentar
Fra : Whisper01

Dato : 29-08-07 22:33

Her er nogen der sikkert forstår dig.
http://www.hfd.dk/

Hej BjarneD der har jeg henvendt mig pr. telefon og via email dog uden at modtage repons. Derfor er jeg her.

Jeg har også henvendt mig til kommunen hvor jeg fik dette svar: du er ansat af ........og ikke af os og endvidere du har tavshedspligt!!!!!!!!!!!!!!!

Job beskrivelse *ggg* det dækker vist ret bredt under husligt arbejde og personlig pleje

At jeg skulle arbejde fra 8 lørdag til 8 mandag, det stod der altså som min arbejdstid!!!!!!!! der er nogen der arbejder på andre tidspunkter end 8-16 *s*

At jeg ikke fik min nattesøvn var nok fordi jeg skulle sove med et spædebarn som ikke sov så var det nok svært at skulle sove 8 timer når man udover den handicappede også passer et spædebarn. Under normale forhold ville jeg kunne få min søvn på et andet tidspunkt*s*

Nej alle handicappede er ikke så vansklige, jeg har ikke prøvet ansættelse hos dem alle, jeg har bare været uheldig at få arbejde hos et par stykker af dem. Heldigvis ha jeg sagt op hos den ene men måtte kæmpe bravt for at slippe for karantæne.

At være hjælper er et job som alt andet, der er bare ikke så mange der synes det er så attraktivt og nogen har ikke forstålese for at det ikke er så lige let. Tingene er ikke sort hvid ,der er ikke udpenslet i jobbeskrivelse hvad arbejdsgiveren må tillade sig eller ikke tillade sig......................

som jeg iøvrigt skrev jeg havde brug for et sted hvor jeg kunne henvende mig når kravene fra arbejdsgiveren bliver lidt for "sjove"
Men tak alligevel for de mange gode råd og opbakning*s*

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-08-07 22:49

Jeg er ked af, at du ikke kunne få hjælp hos HFD, men det er nu nok også begrænset hvor meget hjælp du kan få i det hele taget.

Nogen elsker deres job som handicaphjælper og føler, at de gør en forskel (jeg har ikke mødt dem), men der er flere der klager over løn og behandling. Jeg kender bl.a. en der har været udsat for vold fra den handicappedes side ud over de psykiske ydmygelser der ellers tildeles. Undskyldningen skulle være, at den handicappede er bitter over sin situation og at den psykiske tilstand samt bivirkninger ved medicin skulle være årsag til den dårlige behandling.

Derudover er der ikke megen hjælp at hente da der hverken findes overenskomster eller ordnede forhold netop fordi det offentlige system lader de handicappede være arbejdsgivere, sikkert fordi det er en billig måde og ganske ansvarsfrit.

Der burde nok stilles krav om at handicaphjælperne ansættes af en organisation der kan tage ansvar så der kan laves en overenskomst med en rimelig løn og regulerede arbejdsforhold.
Held og lykke med at finde et job hvor du har rettigheder for det har man åbenbart ikke som handicaphjælper, der åbenbart skal betragtes som et kald.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-08-07 23:01

Sådan lidt ved siden af spørgsmålet, meen jeg syntes der er noget der halter... du er både handicappasser og babypasser?? det lyder som sådan logisk nok, men når du ikke får din nattesøvn er det noget værre møj, ingen kan arbejde fuldt forsvarligt i døgndrift over længere tid.

Du bliver nød til at slå bremserne i, og genforhandle din ansættelseskontrakt med din arbejdsgiver, dette holder ikke.

Pøj pøj

Fjerner lige fluebenet

Kommentar
Fra : Bertlov

Dato : 30-08-07 00:32

Er meget enig med Nordsted1..
Se at få snakket om dine arbejdsforhold.
Det lyder ikke rimeligt det du har været ude i!

Det kan godt være at det skal være et kald at være handicaphjælper, men derfor skal man alligevel ha' ordnede forhold.
Hvis du fortæller din arbejdsgiver (altså den handicappede) hvordan du har det, burde der kunne ske noget!!
Om ikke andet, så bliver du fyret!!
Men så nemt er det heller ikke at få en ny hjælper, så hvis hun/han kan li' dig og "bare" har været urimelig, så......

Klø bare på...
Held med det!!
Og brok dig bare en anden gang!

Kommentar
Fra : alka

Dato : 30-08-07 07:15

Jeg kan alt for godt bekræfte Whisper01 problemstillinger. Min svigerdatter arbejder som handikaphjælper. Hun har været hos tre "arbejdsgivere" indtil nu, og regnes ikke for det skidt man træder på! De "handkappede" tror simpelt han, at de har fået en slave i huset. Fagforeningen kan ikke hjælpe, og kommunen har forståelse for situationen, man kan ikke gøre noget, da det godt nok er dem sum udbetaler løn på den handikappedes vegne, men de er IKKE arbejdsgiveren.

Her er virkelig tale om en arbejdsopgave, som ingen har styr på. Når man læser annoncer om at en handkappet søger en hjælper, er det som oftest de samme der søger igen og igen. Min svigerdatter har endda været ude for, at hendes "arbejdsgiver" søgte en ny hjælper - mens min svigerdatter var ansat!

De er ubegribeligt, at ingen faglige organisationer tager hånd om denne porblemstilling!

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 30-08-07 07:39

Min stedsøn har haft job som handicap-hjælper. Det fungerede IKKE som om kommunen udbetalte ham løn - det gjorde den handicappede selv (i dette tilfælde hans forældre som værger). Forældrene fik et beløb der ganske vist lød som om det var tilpasset 'sort' timeløn. Herudover var der intet problematisk. Forældrene var søde og imødekommende. Den handikappede (en spastiker) var begejstret for 'forholdet' og det var en glæde for alle. Også for os når de kom på besøg. Hans humør var smittende.

.. bare for at fortælle, at det kan også fungere godt.

Kommentar
Fra : Whisper01

Dato : 30-08-07 08:09

henrikkrebs :jeg ved da godt at det også kan fungere godt. Men det udelukker ikke at der er et problem, om hvad man skal finde sig i af dårlige arbejdsforhold ok? For de findes altså.........

Jeg ved også godt at der findes FORFÆRDLIGE hjælpere som lyver og stjæler fra deres arbejdsgivere...... Men dem der er tålmodige, rare, tolerante og passer deres job har ret til en ordenlig behandling ikk???

Men pointet var kan det virkelig være rigtigt at man skal finde sig i at blive behandlet som LORT uden der kan gøres noget ved det???????

alka: Det er netop det der er ingen faglige organisationer der gøre noget ved det. Hvem skal så passe de handicappede når der ikke er andre der vil??? For 12 år siden vovede jeg at tage mit første job som hjælper ved siden af mine studier uden at vide hvad jeg gik ind til. Jeg blev udsat for verbale ydmygelser på det groveste jeg vovede at sige fra og blev fyret promte hvor hele hans familien var tilstede......jeg henvendte mig til kommunen som sagde de ikke kunne gøre noget de var godt klar over der var et problem for han havde haft 80 forskelleige ansat i løbet af 3 mdr!!!!! fagforeningen kunne kun oprette arbejdsgiveren på en "blackliste" for at advare nye ansøgere.......

Det er altså ikke forkert at man som arbejdstager har ret til værdig arbejdsforhold....? eller hvad

Jeg kan sagtens få andet arbejde, at jeg er hjælper er kun midlertidigt har ikke tænkt mig at være det til jeg bliver pensionist. Jeg er ansat 3 steder og det fungere rigtig godt ved de 2, men nummer 3 skal lige acceptere at jeg gerne vil have fri når jeg har fri............

Man har lov til at håbe på at dårlige forhold kan ændres hvis ikke ville vi stadige være i et feudalsamfund.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 30-08-07 09:12

Prøv at henvende dig til et lokalt plejehjem - men din erfaring burde du kunne få job under bedre vilkår med vagtplan.
Jeg orker ikke læse hele tråden igennem, men det at man gav den handicappede frihed til at være arbejdsgiver - og dermed den der bestemmer, gjorde at de vandt noget selvrespekt. At det gik ud over handicaphjælperne var en uhensigtsmæssig bonus. Du er ansat under vilkår som du beskriver - det er nemlig op til den handicappede. Så mit bedst råd er, at finde dig et bedre job.

Jeg var selv engang ved at tage et job som handicaphjælper - er uddannet indenfor pleje, men da jeg opdagede at arbejdsmiljø og tider er fuldstendig ude i hampen, sagde jeg nej...

Accepteret svar
Fra : Malik

Modtaget 50 point
Dato : 08-09-07 12:09

Kære Whisper01

Selvfølgelig har du rettigheder. Der findes så mange love og fortolkninger.

Problemet som at have en handicappet som arbejdsgiver er måske til tider lidt svært, især hvis I ikke er enige om ansættelsesforløbet/ forholdet etc.

Du kan evt. kontakte http://www.kbh-nord.dk eller søg dokumenter på serveren http://ft.dk/ (søg på "Handikaphjælperes løn- og ansættelsesforhold", men det er også dig og din Fagforening (Du er forhåbentlig i Fagforening evt. FOA eller lign. med evt. Overenskomst på området, som normalt er den samme som hjemmehjælpere), der sammen måske kan udrette mirakler her. Kontakt evt. i denne forbindelse din egen læge, da det også kan tyde på at du er underlagt psykisk pression og chikane, hvis du ikke tydeligt har givet tilladelse til at du kontaktes udenfor arbejdstid. Jeg har jo ikke set din kontrakt. Hvis det drejer sik om grov chikane, pression o.lign. er der ihht. Dagpengeloven i særlige tilfælde mulighed for dispensation, da det IKKE er dig der bryder din evt. kontrakt.

Med venlig hilsen
Malik

Godkendelse af svar
Fra : Whisper01

Dato : 09-09-07 10:40

Tak for svaret Malik.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 09-09-07 10:48

Svaret er nu ikke særligt fyldestgørende.
For det første kan du ikke bruge linket til folketinget til noget - der står nogle lovforslag ved søgningen.

En ting som gjorde jeg ikke ville tage jobbet, var at fx arbejdsstillinger var skadelige for hjælperen - de var tilrettelagt for den handicappede. Tag et andet job...

En god ven arbejder en del som handicaphjælper, men sorterer kraftigt i hvem han vil arbejde for. Det må være rådet, hvis det skal være jobbet.