/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Katolicismens oprindelse
Fra : xForcax
Vist : 5948 gange
50 point
Dato : 29-08-07 12:04

Hej.

Er der en der kan fortælle mig hvornår katolicismen startede og hvem der startede den?

Kommentar
Fra : paperboy

Dato : 29-08-07 12:19
Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 29-08-07 12:21

Du kan evt. også finde nogle oplysninger her:
http://www.aerenlund.dk/religion/katolicisme.html
http://www.religion.dk/artikel/196284

mvh
Ivan

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 29-08-07 12:29

Hej Paperboy, udemærkede link's du indsætter,
men din kommentar:

Citat
Ja det startede i det 17. århundrede, du kan læse mere om emnet her

Er noget fejlbehæftet - i det 17. århundrede var det at der katolicismen var bandlyst i Danmark.

Citat
1683 Christian V's Danske Lov, som har dødsstraf for katolske præster i Danmark, mens almindelige katolikker "kun" gøres arveløse og landsforvises.

jf. http://www.aerenlund.dk/religion/katolicisme.html

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 29-08-07 12:43

Du skal helt tilbage til omkring år 1000 for at kunne finde oprindelsen

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 29-08-07 12:58

Apostelen Peter var den første Pave, ifølge min børnelærdom, Jeg ved ikke om han kaldte det katolicisme Men jeg ved da at Danmark forlod den katolske tro ved reformationen - omkring 1460, Så katolisismen er da betydeligt ældre end fra der 17 århundredde.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 29-08-07 13:05

Reformationen anvendes almindeligvis som betegnelse for de kirkeligt-teologiske og politisk-sociale omvæltninger, som fandt sted i store dele af Europa - men først og fremmest i det tyske rige - i løbet af 1500 tallets første halvdel.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 29-08-07 13:47

Apostelen peter var "Guds statholder på jorden" det har paverne kaldt sig siden, Så vi kan godt betragte ham son katolicismens fader, og han levede som bekendt fra ca år 0 til ca år 64

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 29-08-07 13:58

Her har du så navnet på den rigtige stifter:

Pavedømmet er innstiftet av Jesus Kristus selv. Vi finner det i Bibelen - i Matteusevangeliets 16. kapittel fra vers 13. Her finner vi beskrivelsen av hvordan apostelen Peter bekjenner sin tro på hvem Kristus er. Peter sier til Jesus: "Du er Messias - den levende Guds sønn". Etter Peters bekjennelse sier Jesus til ham: "Og det sier jeg deg: Du er Peter (Peter betyr klippe); og på denne klippe vil jeg bygge min kirke, og dødsrikets porter skal ikke få makt over den. Jeg vil gi deg himmelrikets nøkler; det du binder på jorden, skal være bundet i himmelen, og det du løser på jorden, skal være løst i himmelen."

Kort tid etter Jesu død og oppstandelse står Peter frem som leder (biskop) for den kristne menigheten i Roma. Siden den gang finner vi en sammenhengende rekke av biskoper i Roma helt frem til vår tid. Allerede i kristendommens tidligste tider ble det en tradisjon at Romas biskop var hele den kristne kirkes øverste leder. Etterhvert ble Romas biskop kalt pave som kort og godt betyr far. Man sier gjerne at den til enhver tid regjerende pave sitter på "Peters stol".

Det faktum av paven innehar kirkens øverste læreembete og at hans

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 29-08-07 14:01
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-08-07 19:46

Lidt udenfor emnet, men her er et link til et katolsk mini leksion

http://www.katolsk.dk/fileadmin/user_upload/mini_lex/index.html

Håber du kan bruge noget af det

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 29-08-07 20:10

Det var Paulus's rejser og breve der danner det vigtigste grundlag for kristendommen, og dermed katalicismen. Reformisterne og andre udspringer af katolicismen.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 29-08-07 20:24

gfha - Læs mathæusevangeliet kap. 16 fra vers13 og mit citat derfra + den norske artikkel jeg gav et link til.
var Paulus katolik?

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 29-08-07 21:36

Valde> hvad kom først hønen eller ægget

Han arbejde blev katolicismen.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 29-08-07 21:39

Valde> udtrykt serkulært. Paulus var årsag til, at der kom kunder i butikken.

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 50 point
Dato : 29-08-07 21:51

gifha - du løste ikke hverken det ene eller det andet der står:
--------------------------------------------------------------------------------

Pavedømmet er innstiftet av Jesus Kristus selv. Vi finner det i Bibelen - i Matteusevangeliets 16. kapittel fra vers 13. Her finner vi beskrivelsen av hvordan apostelen Peter bekjenner sin tro på hvem Kristus er. Peter sier til Jesus: "Du er Messias - den levende Guds sønn". Etter Peters bekjennelse sier Jesus til ham: "Og det sier jeg deg: Du er Peter (Peter betyr klippe); og på denne klippe vil jeg bygge min kirke,

Nej jeg ved ikkke hvad der kom først hønen eller ægget. Men jeg ved hven der kom først Jesus eller Paulus - Jeg ved også hvem der er størst.
Jeg kan ikke se nogen steder at Paulus var Katolik.
Men i matæusevangeliet står som citeret at den katolske kirke er indstiftet af Jesus Kristus selv. Det kan Pauls s breve og rejser ikke lave om på, ejheheller dine hønseøg.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 29-08-07 22:04

ja hvis ikke du tror på det der står i bibelen så kan det da ikke diskuteres. Kunder i butikken? er det de 12 præster der ikke vil give hånd til kvinldelige præster?
Jeg ved godt at en hel masse sekter går meget op i Paulus s lære . men den består jo ikke af ren kristendom.
Spørgsmålet her drejer sig om hvem der stiftede katolicismen og hvornår. Det besvarer bibelen helt præcist det gjorde Jesus Kristus selv.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 30-08-07 01:16

"Den Katolske Kirke" betyder "Den Almindelige Kirke" og ser sig selv som vokset ud af den urmenighed Jesus "Kristus" eller "Mesias" = "Den Salvede" grundlagde med udvælgelsen af apostlene.
Som enhver anden forening må også Den Katolske Kirke dateres ud fra sine egne "vedtægter" i dette tilfælde "Det Nye Testamente", der er en del af Bibelen.
Dette betyder, at Valde har ret

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 30-08-07 01:28

qfha
Svaret på spørgsmålet om hønen og æget afslører kræver kun viden om evolution og mutationer.
En mutation er ændring af arveanlæg. Altså må æget komme først, idet ændringen af hunfuglens eller hanfuglens forplantningsceller ikke ændrer hun- og hanfuglen, men først kan slå igennem i æget, og derfor først afslører sig når ungen kommer ud.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 30-08-07 18:05

hjkofoed>Joh, men hvem lagde ægget, hvori mutationen er forekommet
Det kunne selvfølgelig være en øgle

Nå, men jeg forsøgte nu at bruge det som billedsprog.

For ganskevist er Gud førstemanden i kristendommen, og Jesus hans førsteassistent, men havde det ikke været for Pauluses rejser og breve var der ikke kommet noget udaf den historie.

Gud er eksisterende i de fleste andre religioner, hvor Jesu tilstedeværelse knytter kun sig til kristendommen, og dermed katolicismen, som var den førsteudgave af kristendommen.

Og jo,jo Valde jeg har læst det norske. Det passer også til det jeg siger, men jeg sætter det blot i en større historisk sammenhæng.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 30-08-07 20:41

jamen der er ikke noget historisk sammenhæng i det - når du spørger hvem kom først= Det gjorde altså apostelen Peter og jesus. Paulus er langt senere, og har ingenting at lave i et spørgsmål om hven der startede katolisismen,

Kristendommen er vi vel enige om hvem der gav navn til`
Hvad paulus så har givet navn til kan jeg ikke se nogen steder, Så det kan ikke være så betydnisfuldt som hverken kristendom eller katolicismen, Hans rejser foregik i Grækenland og Lilleasien. medens apostelen Peter var pave eller biskop i rom,
Jeg er ikke helt sikker på om Jesus og paulus nogensinde har truffet hinanden, men jeg ved at paulus er fra ca år 10, og levede mange år i Jerusalem. Jesus døde ca år 30 og de har ihvertfald ikke opholdt sig konstant samme sted på samme tid.
Vhttp://www.aschehougsleksikon.dk/ns/default.htm

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 30-08-07 22:47

Tja.....

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 31-08-07 12:44

"Tja"? Kan man sige det ,til dokumenterede kendsgerninger?

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 31-08-07 23:35

"hjkofoed>Joh, men hvem lagde ægget, hvori mutationen er forekommet
Det kunne selvfølgelig være en øgle"

Det er nok ikke så sansynligt, da så voldsomme mutationer ikke (så vidt jeg har læst) er observeret som sucsesfulde, men en fugl, der ikke ville blive rubriceret som en høne. På den anden side, kan du have ret, idet det er en anerkendt teori, at fuglene har udviklet sig fra øglerne, så hvorfor ikke.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-09-07 19:51

ok tak

Kommentar
Fra : Kharo

Dato : 17-12-07 17:49

Hej...

Tror måske du kan bruge lidt af dette.. har selv en opgave for om katolicismen i skolen, og har fået en masse oplysninger her fra www.katolsk.dk

håber du kan bruge det

mvh
Kharo