/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
switch
Fra : Gucci1704
Vist : 696 gange
50 point
Dato : 28-08-07 08:36

Vi vil gerne have familie opkobling til vores internet og skal derfor anskaffe forskellige ting, bl. a. en switch - hvad er det? og hvor skal den sættes til? (Har en ide om at den skal bruges i antennestikket)
Vi har stofa bredbånd.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-08-07 08:52

En router en nok mere relevant, den har indbygget switch til 4 pcèr, sådan een: http://ph-computer.dk//product_info.php?cPath=74&products_id=245&osCsid=5f2090aeb110e0b54e7d7831b4e0d844

Kommentar
Fra : mikkelbach

Dato : 28-08-07 08:55

Hvis du har en adsl forbindelse, kan du bruge en switch til at forbinde flere pc-er. Switchen er en fordelerboks der tilsluttes internetforbindelsen, som du derfra kan montere så mange pc-er der er plads til i switchen. Ellers er der jo mulighed for via en trådløs router, at forbinde flere pc-er til netværket. Det kræver at pc-en er udstyret med et trådløst netværkskort. Du slipper så for en masse kabler.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-08-07 09:09

En switch kræver, at man har en ipadresse til hver pc, en router tildeler automatisk en ipadresse. Ekstra ipadresser koster typisk omkring 25 kroner pr. stk. om måneden.

Kommentar
Fra : Gucci1704

Dato : 28-08-07 09:11

jeg har en modem (tror jeg den hedder) hvor "antennestikket" går ind og så videre til computeren.
Er det i den en switch skal sidde?

Lyder lækkert med trådløst men....kan man nøjes med at sende trådløs til den ene pc ( den der skal opkobles) og hvordan indstilles den "gamle" pc til at sende trådløs eller skal de begge have trådløs netkort.

Kommentar
Fra : Gucci1704

Dato : 28-08-07 09:16

til peet49
Jeg har kigget på stofanets sider og de tager 25 kr. i mdr.
Det er dem der skriver man skal bruge en switch, kabler og netkort. Kabler og netkort har jeg, men som skrevet ved jeg ikke helt hvad en switch er og hvor den skal bruges - og hvor man evt. køber den.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-08-07 09:18

Du bestemmer selvfølgelig selv; men jeg ville købe en router, så er du ude af problemet med ipèr, her er en switch: http://ph-computer.dk//product_info.php?cPath=74&products_id=128&osCsid=376b54cff9e4a9a536e0252615930097

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-08-07 09:50

Du bør som peet49 siger, bruge en router.
Så kan du trække kabler rundt til de andre computere.

Vælger du en router med wireless, så skal alle computere have en lille USB adapter siddende. Nyere bærbare comp har indbygget adapter.

En router med wireless kan både bruges trådløst og med kabler.

Her er en Router med wireless:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=67&Parent=4&Sort=&Gallery=&Producent=0&Rating=0&Max=600&Soegeord=&Submit.x=37&Submit.y=13&Direction135=2&Sorted135=&Equal138=&Equal140=&Equal643=&Equal543=

Jeg har selv en Hawking og en Dlink 624 som begge virker godt.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-08-07 11:48

Jeg vil også anbefale en router, så behøver du kun en IP adresse, routeren fordeler selv adresser ud til de tilkoblede computere, hvis du vælger en ud fra e.c listen kan du selv vælge om du vil bruge kabel eller trådløs, de fleste trådløse router har 4 stik til kabel, også min som er på listen: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=230604 den samme uden USB printserver: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=150543 251 kr. det kan du ikke få billigere med en swits og med switsen skal du have en IP adresse til hver computer

Kommentar
Fra : mikkelbach

Dato : 28-08-07 11:55

Jeg vil stadig mene, at en switch er tilstrækkelig. Min erfaring er, at med tre forbundne pc-er, at det fungerede uden problemer. Jer har adsl hos Tele2 så måske de leverer ekstra ip adresser uden merpris, men ok jeg bruger nu også en router da jeg har en bærbar med trådløs forbindelse.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 50 point
Dato : 28-08-07 11:57

Gucci1704 tilkobling af swits eller router er: kabel fra adsl stikket i væggen til modem - kabel fra modem til swits eller router og kabel fra swits/router til computer, har du trådløs netkort på en eller flere computere kan du spare det sidste kabel, den fra router til computer hvis du vælger en trådløs router

Godkendelse af svar
Fra : Gucci1704

Dato : 28-08-07 15:36

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-08-07 00:52

Selv tak hvad vælger du swits eller router ?