/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Differentialregning
Fra : Malfoy
Vist : 5514 gange
274 point
Dato : 25-08-07 19:18

Hej Folkens!
Er der nogle der kunne hjælpe mig med følgende spørgsmål jeg har siddende i hovedet?

1.   Hvordan kan begreberne grænseværdi, kontinuitet og asymptote defineres rent sprogligt?

2.   Forskellen på differenskvotient og differentialkvotient?

På forhånd mange tak,
Malfoy

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-08-07 19:28
Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-08-07 19:32

Citat
Eleverne skal være fortrolige med begreberne differenskvotient og differentialkvotient, som udtryk for henholdsvis sekant- og tangenthældning

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-08-07 20:14

ad. 2) Differenskvotienten er selve regneudtrykket. Differentialkvotienten er resultatet

Eks. Differenskvotientenen til F(X) = X^2

F(X2) - F(X1) / (X2 - X1)

..og den resulterende differentialkvotient = 2X ( ..gældende for X1 -> X2 (= værdien af X1 tilnærmende værdien af X2) )

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 137 point
Dato : 25-08-07 22:51

grænseværdi er den værdi en funktion får, når du lader den uafhængige variable gå mod enten nul eller uendelig.
Kontinuitet er den egenskab, at en en funktion kan tegnes som én ubrudt streg (det er nok ikke hvad de store matematikhjerner ville sige, men det passer godt og modtages med tak af mine studerende, som ofte har hørt noget højtravende).
Differentialkvotienten er den lokale hældning af en funktion, dy/dx, mens differenskvotienten, som før beskrevet er hældningen af en sekant (delta y)/(Delta x)
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-08-07 22:53

-Og til husholdningsbrug (i praksis) er det ofte ret ligegyldigt, om du bruger differenskvotienten eller differentialkvotienten. Mine studerende skal alligevel regne med, at de dimser, der skal bruge, har en tolerance på +- 5 eller 10 %

Godkendelse af svar
Fra : Malfoy

Dato : 25-08-07 23:09

Tak for svaret pbp_et.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-08-07 23:49

Øv... men jeg fik altså også kun et 8 tal for ikke, at kunne skelne mellem differenskvotient og differentialkvotient

</MOLOKYLE>