/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
beregning af max flow...
Fra : Brydegaard
Vist : 6160 gange
20 point
Dato : 20-08-07 12:22

Hej....

Jeg aner intet om fysik...(jeg er bare tekniker)... men jeg skal finde ud af det maximale flow gennem et hul i bunden af en tank.

altså: jeg har en tank med et 3/4 tomme hul i bunden umiddelbart herefter går vi så op i rørdiameter, og videre til en membranpumpe ovs ovs....
og så vil jeg finde ud af hvor meget jeg max kan trække ud gennem dette hul, uden at der kommer "rivning" eller "turbolens" i strømningen.

Så er det jeg har læst noget om en gut der hedder Reynold som har opfundet et tal.... som helst skal være under 500 (dimentionsløst?) eller sådan noget for at det er godt......

Så har jeg fundet denne her ligning på nettet:

Re= (C * d)/v

Re= reynold
C= (strømningshastigheden m/s)
d= rørrets indvendige dieameter i......(mm?)
v= Væskens kinematiske viskositet (aner ikke hvad det er....noget med hvor tyk den er?) i m^2/sek

så isoleres C:
C=(Re*v)/d og tallene sættes ind C=(500 * (1,3*10^-6)) / 19,9 mm

Og det får jeg til at blive C= 0,0326 m/s

er det rigtigt? for det er godt nok ikke særligt meget!!!!!!!!!!!!!!!!
og hvordan får jeg det lavet om til m^3/h (kubikmeter i timen)????? Det er jo det jeg bruge til til at finde den rigtige pumpe.....

Håber I kan hjælpe og at I forstår det jeg har skrevet...

HeP
Christian (nybegynder tekniker)

Accepteret svar
Fra : SimonGjer

Modtaget 30 point
Dato : 20-08-07 13:10

Hej Brydegaard

Jeg har ikke så meget forstand på rør og har ikke før hørt om Reynold, men jeg tør alligevel godt vove pelsen.

Såfremt ligningen er korrekt er konstanten Re dimentionløs.

Du skriver rørdiameteren opgivet i mm, men når du sætter den ind i formlen skal den omregnes til meter - hvilket du også har gjort.

Volumen som der løber ud af tanken kan beregnes på følgende måde:

Kode
Tværsnitsarealet af hullet i bunden af tanken:

A = r^2 * pi = (d / 2)^2 * pi = (0,0199m / 2)^2 * pi = 3,11 * 10^-4

Det volumen i kubikmeter der løber ud af tanken på en time:

V = A * C * t = (d / 2)^2 * pi * (Re * v)/d * t
= d * Re * v * pi * t / 4
= 0,0199m * 500 * 1,3*10^-6 m^2/s * pi * 3600 h/s
= 0,0366 m^3/h

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 20-08-07 13:37

Hej Brydegaard

Jeg glemte at skrive "/ 4" efter "3600 h/s", men jeg havde husket det på lommeregneren så resultatet bliver det samme.

Jeg fandt følgende hjemmesider
http://www.engineeringtoolbox.com/reynolds-number-d_237.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Reynolds_number
Her skriver de at Re skal være under 2300 og ikke 500!

Så istedet for 0,0366 m^3/h får jeg 0,168 m^3/h. Egentlig bør resultatet vist ikke vises med mere end 2 betydende cifre. Så det korrekte svar må være, at pumpens kapacitet maximalt må være 0,17 m^3/h.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : Brydegaard

Dato : 20-08-07 14:27

Hej Simon (super fysiker)

skide godt med den der reynolds side, og godt set at taller skal ligge under 2300... det giver jo ligepludslig mulighed for at bruge en lidt større pumpe (den skal nemlig så bare kunne give en konstant og præcist flow på omkring 170 L/h)

og tak for det hurtige svar...

ses makker

H.
Brydegaard

Godkendelse af svar
Fra : Brydegaard

Dato : 20-08-07 19:35

Tak for svaret SimonGjer.