/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Til Middelhavet uden motorvej?
Fra : BjornJ
Vist : 2233 gange
100 point
Dato : 19-08-07 19:44

Jeg går og pusler med en tur til Middelhavet uden at bruge motorvej! Kan det lade sig gøre?
Jeg tænker især på Schwéiz, som jeg gerne vil igennem.
Kan man komme igenem Schweiz uden at betale motorvejsafgift?
Den rute jeg har tænkt mig at køre er:
Hamburg- Hanover- Kassel- Stuttgart- Basel.
Og så igenne Schweiz uden at bruge motorvej. Det gør ikke noget at jeg kommer til Italien.
Så skal jeg til Monaco og på hjemvejen vil jeg gerne køre en vestlig rute, men stadig uden at komme på motorvej.

Er der nogen steder på nettet hvor jeg kan finde en sådan rute?

Bjørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 19-08-07 19:47

Hov jeg glemte at sige at de byer jeg har nævnt er ikke nogen jeg vil besøge, jeg har kun nævnt dem for at beskrive den rute jeg vil køre.
Jeg vil overnatte i mindre byer.

Bjørn

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-08-07 19:50

Du kan prøve med map24
http://www.dk.map24.com/

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 19-08-07 19:56

Eller køb en god GPS, som kan stilles til det ønskede u/motorveje u/betalingsveje

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 19-08-07 20:00

Til brokke44

Jeg her en GPS, men jeg er ikke i stand til hjemmefra at se alle mulighederne.

Bjørn

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 19-08-07 20:26

Lidt planlægning skal der jo til - det giver også forventningens glæde.

Sæt GPS'en som før omtalt og vælg så via den og den by og stil så GPS'en til også at vise hoteller, campingpladser osv.

Brug så en timestid eller mere til at køre demoturen.

Det lyder da som en fin ferie - ud i det blå.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 19-08-07 20:27

PS. Hvis du har overblikket kan du jo bruge GoogleEarth

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 19-08-07 20:37

GoogleEarth
Hvad er det?

Bjørn

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 19-08-07 20:57

Det er en sjov sag:

www.earth.google.dk

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 19-08-07 21:01

Til Ysseven

Er linket rigtigt? Jeg kan ikke åbne!

Bjørn

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 19-08-07 21:05

www.earth.google.com - du skal downloade programmet

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 19-08-07 21:06

Er det her bedre?

http://earth.google.com/

Ellers skriv google earth i Google...

Jeg har det selv liggende på maskinen og hygger mig jævnligt med det.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 19-08-07 21:09

ups...

.com / .dk ...

Når du ser på kortet, så vil nogle områder være brune - og det er dem, der bliver tydeligst, når du zoomer ind.

Kvaliteten af kort-områderne kan være meget forskellig, afhængig af satellit-fotoet. Men du kan vælge hoteller, seværdigheder mv fra og til - og det kan være smart for dig!

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 19-08-07 21:17

Tak til Ysseven og brokke44

jeg vil se nærmere på earth. Google senere!
Det vigtigste spørgsmål at få besvaret er om jeg kan komme igennem Schweiz på små veje?
Det gør ikke noget at de er meget små, bare de ikke er lukket af sne.
Jeg regner med at køre sidst i denne måned eller først i september.

Bjørn

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 19-08-07 21:21

Selvfølgelig kan du det...! Ingen lande består af udelukkende motorveje.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 19-08-07 22:23

Du kan ikke undgå at betale motorvejsafgift i schweiz.

Jeg ville vælge en vej gennem luxemburg og ned gennem Frankrig. Her løber hovedvejen oftest parallelt med motorvejen. Et gult michelinkort er fuldt tilstrækkeligt til at begå sig i frankrig. Det kan købes på alle tankstationer i Frankrig eller hos en velassorteret boghandel herhjemme. Eller kigges på nettet.

http://www.viamichelin.com/viamichelin/gbr/dyn/controller/Maps-uk#

At køre gennem CH ad de små veje vil helt sikker medføre megen tidsrøvende bjergkørsel. Det vil jeg personligt synes der skulle en særdeles god grund til at gøre.

mvh

qfha

Accepteret svar
Fra : Thomas.Haugaard

Modtaget 100 point
Dato : 19-08-07 22:44

Hej

På det her link : http://www.krak.dk/INC/EuroRoute/default.asp kan du lave en rute hele vejen og du har også mulighed for at fravælge motorvej og lave diverse via punkter

VH

Thomas

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 19-08-07 22:54

Til qtha
Vejen gennem Luxemburg kender jeg udmærket, den er god og man kan få billig disel.
Men jeg denne gang vil jeg gerne igennem Schweiz.
Jeg ved godt at bjergkørsel, og små veje, er tidsrøvende, men for mig gælder det ikke, at komme fra pukt A til B så hurtigt som muligt og jeg elsker bjergkørsel.

Bjørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 19-08-07 23:00

Til Ysseven
Det er da rigtigt at der i alle lande er små veje, men spørgsmålet er om der er grænseovergange der ikke er motorveje.
Ved du om der i Schweiz er overgange til Italien eller Frankrig der ikker er motorveje?
Jeg sidder med et kort, men kan ikke finde nogen. Har du nogle navne?
Bjørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 19-08-07 23:26

Til Thomas Haugaard

Foreløbig tak. Det ser ud til at det er noget jeg kan bruge. Jeg lader spørgsmålet stå lidt endnu, måske er der nogen der kommer med navne på grænseovergange.
I krak kortet mangler jeg tydelige markeringer af grænser, men det kan være at jeg kan provokere det frem.

Bjørn

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 19-08-07 23:40

Ja jeg har prøvet men jeg har ikke kunne få det til at vise navnene på grænseovergangene men på den anden side så er du jo også nedlagt mellem eu landene men Schweiz er jo netop ikke medlem

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 20-08-07 02:30

Citat
www.earth.google.com - du skal downloade programmet

Der findes en rent browserbaseret version der ikke kræver download: http://maps.google.com

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 20-08-07 11:10

Til Thomas

Jeg tror jeg har fundet en grænseovergang ved Brig.
Vej 19 i Schweiz og vej 9/E62 i Italien.
Nu vil jeg prøve at trække et kort frem, enten når jeg får min udlånte navigator tilbage, eller på nettet.

Bjørn

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 20-08-07 16:12

Ok, jeg forstår du gerne vil køre på de små veje, men du kommer ikke til at slippe for motorvejsafgiften i CH.

Jeg har flere gange selv kørt ind i ch ved små overkørsler, og der er aldrig lykkedes mig at slippe for afgiften.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 20-08-07 20:40

Til qhvfa
Hvis det er rigtigt lyder det som om at det er en turistafgift og ikke en motorvejsafgift.
Her vil prøve at finde et Schweizisk turistkontor hvis det findes.

Bjørn

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 21-08-07 15:41

BjornJ >Du ved frækhed belønnes Jeg ser det også som en turistafgift.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 21-08-07 16:24

Jeg har forhørt mig hos det Schweiziske turistkontor, og de siger at alle skal købe en vinet.
Men jeg har også talt med nogen der har kørt i Schweiz uden, så jeg vil lade det komme an på en prøve. Man har jo lov til at spille dum, og det er ikke engang svært!

Jeg har fundet vej igennem uden at køre på motorvej og benytter nok en overgang, til Italien, der hedder Gondo, den ligger lidt syd Brig.

Nu får Thomas point.
Også tak til de andre bidragydere.

Bjørn

Godkendelse af svar
Fra : BjornJ

Dato : 21-08-07 16:26

Tak for svaret Thomas.Haugaard.

Det bliver dig der får point, for det var dit link jeg havde mest glæde af.

Bjørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 24-09-07 18:54

Nu er jeg hjemme igen, og jeg vil lige fortælle at uanset hvad reglerne siger om gennekørsel af Schweiz, så kan det lade sig gøre, uden at betale!
Jeg kørte ind i Italien over Grand Sant Barnard. Først store by var Aosta.

Bjørn