/ Forside/ Teknologi / Hardware / Server / Spørgsmål
10  Uffe29 470
server/workstation. Forskel?
Fra : Sygate
Vist : 562 gange
126 point
Dato : 17-08-07 21:24

Er der en der kan definere hvad forskellen på en server og en workstation er.
Gerne på let forståeligt dansk

Udover det kunne jeg godt tænke mig at vide om man kan bruge en hvilken som helst computer som server?
Jeg læste nemlig at man kunne købe noget server software et eller andet sted.

Hvad er fordelen ved det?

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 17-08-07 21:27

Forresten.. en sidste ting også. Der er noget der hedder en webserver. Går ud fra at det er noget der kører via webbet hos en udbyder og ikke noget hardware fra egen computer?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-08-07 21:35

En server er en computer som kan være en alm. comp med et serverprogra installeret.
En workstation er en arbejdsstation = alm. computer som du har nu
En server bruges til:
hjemmesider
håndtering af mail
uddeling af lokale IP (lokale adresser) hvis der er flere computere og de ikke styres af en router
mapper som kan nås via FTP

Det er bedst med en server som står for sig selv. Men den behøver ikke at være ret hurtig 4-500 Mb og 2-300 MB ram

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 126 point
Dato : 17-08-07 22:59

Der er ikke nødvendigvis forskel på sw installeret på en server i.f.t. en workstation. Det er anvendelsen der udgør forskellen:
Server (Engelsk: To serve = at tjene/betjene) er en maskine der leverer services til andre - betjener andre. Printserver (ofte slet ikke en PC, men bare en lille sort box der sluttes mellem netværk og printer, disk-server eller en stor central applikationsserver med masser af server-programmer.
En Workstation er en computer der er arbejdsplads for een person.
En 'tynd klient' er en computer der stort set ikke kan andet end håndtere tastatur og skærm og køre simple programmer op mod en server.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 17-08-07 23:18

En 'web-server' kan håndtere forespørgsler i http-protokollen og levere web-sider tilbage.
En ftp-server er en diskserver/filserver der tilgås med ftp-protokollen. En standard-PC kan bruges som filserver uden ændring i konfigurationen
En mailserver kan tjene modtage fx smtp-mails og opbevare dem indtil en 'mailklient' har brug for dem
En DNS-server kan oversætte internetnavne til IP-adresser.
En DHCP-server (normalt indbygget i din router) konfigurerer en klients IP-instillinger - tildeler IP-numre til en computer i under-nettet.
o.s.v. o.s.v.
En applikationsserver må meget gerne have en meget hurtig processor. En fil-server skal nok have en del diske og hurtige I/O-kanaler o.s.v.

Min egen server (en IBM AS/400 eServer) har en kommando der hedder STRSRV, dvs 'Start Server programmer'. Med parameteren *ALL starter den en halv snes serverprogrammer

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 18-08-07 03:54

Mange tak for hjælpen begge to. Så blev jeg lidt klogere.