/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Billede på skrivebord
Fra : BjornJ
Vist : 681 gange
100 point
Dato : 16-08-07 22:57

Kan man når man lægger et billede som baggrund på skrivebordet ændre det så man undgår at det bliver fortegnet.
Det er især slemt hvis jeg lægger et billede i højformat på skriveboret.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-08-07 23:09

NEJ !

Du skal altid sørge for at billedet er tilpasset din aktuelle skærmopløsningen = UMULIGT !

( Da denne kan ændres efter behov )

Medmindre du dimensionere billedet så det passer præcis med din skærmopløsning:

640 X 320 pixels
800 X 600 pixels
1024 X 768 pixels
1152 X 884 pixels

osv.

Et trick som også hjemmesidekonstruktører kæmper med:

1.) http://www.cssplay.co.uk/layouts/background
2.) http://www.webdesign101.dk/showcase/bill/index.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-08-07 23:10

Ja - det er fordi du har bedt den om at strække billedet.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-08-07 23:12

Det skal kun være centreret....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-08-07 23:13

Citat
Du skal altid sørge for at billedet er tilpasset din aktuelle skærmopløsningen = UMULIGT !

Sludder molo.....

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 16-08-07 23:18

Til Molokyle

1.) http://www.cssplay.co.uk/layouts/background
2.) http://www.webdesign101.dk/showcase/bill/index.html
1) forstår jeg ikke, så langt rækker mit engelske ikke.
2) skal jeg nok lige læse et par gange, så måske kan jeg forstå det.

Bjørn

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-08-07 23:20

Gør nu bare som jeg siger - du behøver ikke læse alt det der.....

Bare sørg for det KUN er centreret....

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 16-08-07 23:30

Til refi

Hvornår får jeg muligheden for at centrerer?
Jeg lægger billedet på skrivebordet således:
H.klikker på billedet og V. klikker på "Anvend som baggrund på skrivebord"

Bjørn

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 16-08-07 23:35

Du højreklikker på dit skrivebord...

Egenskaber
Fanen skrivebord
Vælger billede - vælger baggrundsfarve - vælger placering (alt på samme skærmbillede)

Du kan endda samtidig se hvordan det kommer til at se ud...

HUSK placering skal være centreret....

Godkendelse af svar
Fra : BjornJ

Dato : 17-08-07 00:05

Tak for svaret refi.

Så fes det ind, men kan jeg beskære billedet så der kommer det med jeg vil have?
Jeg måtte skifte billedet ud med et andet end det jeg havde tænkt mig.
Det var en sejbåd, men kun noget af masten kom med. Skroget og toppen af masten var der ikke plads til.

Bjørn

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-08-07 00:14

Ja....

Men det skal du køre i et billedprogram...

F.eks. paint.... - eller hvad du nu ellers har....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-08-07 00:17

Citat
Skroget og toppen af masten var der ikke plads til.

Det er så fordi billedet er højere end din skærm....

Så må du enten klippe af forneden eller foroven - eller ændre størrelsen på det originale billede....

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-08-07 00:59

Citat
..kun noget af masten kom med. Skroget og toppen af masten var der ikke plads til.

Forklaringen er:

Citat
Du skal altid sørge for at billedet er tilpasset din aktuelle skærmopløsningen = UMULIGT !

( Da denne kan ændres efter behov )

Medmindre du dimensionere billedet så det passer præcis med din skærmopløsning:

640 X 320 pixels
800 X 600 pixels
1024 X 768 pixels
1152 X 884 pixels

osv.

Dette må du rette til i et billedbehandlingsprogram som PhotoShop, Paint Shop Pro, PhotoFiltre el. lign.

Hvis du ændrer billeddimensioner 'den ene vej', men bibeholder dimensionen 'den anden', så 'forvrænges' billedet. Sådan er det bare

Du kan kun gøre det større eller mindre i et billedbehandlingsprogram ..uden 'forvrængning', ved at vælge: "Constrain Porportions" (= bibehold dimensioner), når du ændre størrelsen af billedet.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-08-07 03:58

Det er noget vrøvl molo.....

Det er muligt det gælder websider, men ikke Win....

Jeg har lige prøvet med flere forskellige billeder i 10x10 og det er de altså også når jeg lægger dem på skærmen....

Men hvis det originale billede er 40 cm højt - så er det logisk det går udover skærmen....

Prøv selv med f.eks. dit Kandubillede eller et andet der er MINDRE end din skærm... Det lægger sig ligeså nydeligt i CENTRUM....

Om så alt udenom skal være lyserødt eller blåt bestemmer du jo selv.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-08-07 04:17
Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-08-07 04:44

Citat
Hvis du ændrer billeddimensioner 'den ene vej', men bibeholder dimensionen 'den anden', så 'forvrænges' billedet. Sådan er det bare

Hvem snakker også om det