/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
Campingvogn, placering af seng
Fra : bigfool
Vist : 2027 gange
200 point
Dato : 15-08-07 16:20

Overvejer at købe campingvogn (lidt egoistagtig type), med bl.a. langsgående dobbeltseng.
De fleste fabrikater tilbyder sengen enten i enden eller i fronten (nærmest træktøjet), og så er indgangsdøren placeret derefter, men hvilke fordele/ulemper er der, alt efter hvilken ende sengemiljøet er i?

Håber på et par gode svar fra nogle erfarende campister

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-08-07 16:24

Nu må jeg lige være så fræk og spørge om jeres alder??

Er i 50+, skal i kraftigt overveje om det nu er mest praktisk med en dobb.seng.

Hvis i skal op om natten er det mest praktisk at have enkeltsenge, så man ikke skal kravle over hinanden om natte. Når det så er sagt, syntes vi det er mest praktisk at have rundsiddegruppe lige inden for døren, så man kan lukke af for sengeafsnittet, og når rundsiddegruppen er f.eks til venstre når man kommer ind, kan man bedre sidde og nyde udsigten hvis man ikke skal spænde vognen fra.

Dette lød måske lidt rodet, men bare spørg

Du vil elske campinglivet, fri som fuglen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-08-07 16:31

Bortset fra at kunne nyde udsigten fra rundsiddegruppen, uden at skulle kikke udover biltaget, kan jeg ikke se der er nogen forskel om rundsiddegruppen er i den ene eller anden ende af vognen

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 15-08-07 16:33

@Nordsted1

Jo, det må du da godt: Den ene er +50 og den anden lige i underkanten

Rundsiddegruppen vil vel altid være lige ved døren, uanset om den er i fronten eller i enden, men din forklaring med udsigten, uden at skulle spænde vognen fra, synes jeg er et godt argument!

Vi er skam "gamle" campister i forvejen sammen med vores Camp-let Royal fra 1990, og er derfor godt bekendte med det frie liv

Takker for dit indlæg!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-08-07 16:37

Der er sådan set ikke noget der kan kaldes fordele/ulemper de to indretningsløsninger imellem.

jeg har haft en vogn hvor der kunne laves soveafdeling i begge ender, sådan at den ene ende kunne fungere som opholdsstue, og omdannes til dobbeltseng og den anden ende var der en skydevæg så man ku' vælge at lade sengen være opredt der ( på tværs i front af vognen) hvis ikke der var brug for siddepladserne om dagen, men det kræver så en vis størrelse på vognen at kunne have den løsning.

Ellers er det mest et tilvænningsspørgmål...indretningen ligner jo meget hinanden i de vogne, måske bare spejlvendt eller endevendt, alt afhængigt af hvor døren er placeret.

Men nu skriver du langsgående dobbeltseng, der skal du op i en noget stor og bred vogn før der findes den løsning, da det jo tager meget plads at have en fast dobbeltseng + der skal være plads ved siden af den....det er meget upraktisk at skulle gå i seng hvis man kun kan gøre det ved at kravle op fra fodenden.

mvh dova.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-08-07 16:39

Nogle har rundsiddegruppen i midten af vognen, det er noget hø, for så er der næsten ingen plads når "en" står i køkkenet

Nå men en gammel campingrotte, skal jeg da ikke belærer og det var jo heller ikke det du spurgte om

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-08-07 16:39

Citat
Rundsiddegruppen vil vel altid være lige ved døren

Nej

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-08-07 16:44

Man kan sagtens komme ind i en dobbelseng fra siden på en alm. standardstørrelse vogn på 2.30,

De fleste vogne er indrettet så lidt af fodenden og hele siden er fri

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 15-08-07 16:52

Omkring rundsiddegruppen og dens placering, var det ment ud fra en vognstørrelse på ca. 470 til 520 og dér har jeg endu ikke set en placeret i midten...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-08-07 16:58

Jeg prøve lige at søge, bare for sjov, det er nu heller ikke denne indretning du tænker på, men jo på en 520 kan man også finde en rundsiddegruppe i midten.

Der er næsten ingen vogne idag, der er indrettet med bord i begge ender af vognen.

http://www.kocc.dk/salgsafdeling/sidste_nyt_2006_hobby_excelsior.htm

Kommentar
Fra : alka

Dato : 15-08-07 16:58

Om rundsiddegruppen er i for- eller bagenden, har kun en praktisk betydning i forhold til at sidde og kikke ud gennem vinduerne.

Ved vintercamping i fx Sverige, er det meget normalt, at man bakker Campingvognen ind på plads, fx mod en bjergvæg. Dermed kan man se ud ef forenden. Når man bakker ind, har det samtidig den fordel, at når man skal fra pladsen, er det nemmere, at køre lige frem - fx pga. sne/glat.

Hvis man kører rundt til diverse pladser, har det derfor normalt ingen betydning, om rundsiddegruppen er for eller bag.

Vi har i dag vores 7. vogn. Vi har haft med endekøkken og lang-bænke. Siddegrupper i begge ender (ikke rundsiddegruppe) og med rumsiddegruppe i bagenden - men mærkeligt nok, så har vi aldrig haft en vogn med rundsiddegruppe i forenen? Hvorfor - det vej jeg faktisk ikke. Vi har camperet siden 1971.

Rigtige gode Campingture til dig fremover.

Du kunne også prøve på www.dcu.dk Dansk Camping Unions hj-side, at spørge der.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-08-07 17:14
Accepteret svar
Fra : jeb3

Modtaget 200 point
Dato : 15-08-07 19:52

Indretningen er helt og aldeles et smagsspørgsmål, dog det med siddegruppe i midten, der skal man også efter min mening/erfaring tænke sig om. Der er ikke så meget plads til den der laver mad, men omvendt, så er der et ekstra bord at stille ting fra på mens man kokkererer.

I kan også få en vogn med sengen i midten (den er som regel 6 m og derover), men hvor man kan komme ind fra begge sider, og ingen derfor skal kravle over hinanden.

Enkeltsenge... hmmm.. det er skilsmissegrund, både efter min og min mands mening, men sådan er vi jo forskellige.

Mit råd:
Tag ud og se på en masse vogne alle mulige steder. Snak med forhandlerne. De har også brochurer, hvor der er lavet plantegninger af indretningen, så man derhjemme i ro og mag kan snakke om den ene eller anden løsning.
Men vælg ikke ud fra tegning alene. Kig på dem, brug tiden (har aldrig mødt en forhandler, der ikke gav folk tid)
Det er jo en stor investering, og begge parter skal helst være tilfredse.
Min mand og jeg har brugt et halvt år på at finde den HELT rigtige nye vogn, så på fredag skal vi have ny vogn med fast seng.

Her vil jeg også råde jer til fast seng. Dem med løse senge (hvor bordet skal sænkes mm) er for de "unge" uden alderens stivhed i ryggen mm.

God fornøjelse

Hilsen en der har camperet siden hun var ½ år gammel

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 15-08-07 21:08

s om bruger af campingvogn en hobby 540 exclusive ahorn ufe ca 25 week ender på
kræmmermarkeder, kan jeg kun anbefale enkelt senge,særlig når man er nattiser.
man skal tænke på den store afstand der mange gange er til fælles toiletvognene.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-08-07 21:23

Ha ha, vi er da vist ved at komme væk fra emnet, hvad hjertet er fyldt af løber fingrene af med

Jeb3, stort tillykke med din nye c-vogn

Godkendelse af svar
Fra : bigfool

Dato : 17-08-07 06:11

Tak for svaret jeb3 (også nordstedt1) - Rart at høre fra et par garvede campingvognsejere!

Bigfool