/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Antibiotika
Fra : Søsser
Vist : 890 gange
101 point
Dato : 15-08-07 15:54

Min han degu har lige så lige afsluttet sit antibiotika forløb, som han fik da vi frygtede tandinfektioner som afholdt ham fra at spise. Men nu er det værre og han kommer ikke af med afføring, så jeg har sat mig til at studere det antibiotika lidt nærmere og har læst en masse om, at det især kan give små gnavere tarm proøblemer med evt efterfølgende diarre hvor dyret har store chancer for at dø! Er sgu for dårligt at dyrlægen ikke har talt om det og nu sidder jeg med en degu, som er endnu mere syg det bette pus.
Nogen der ved noget nærmere om det og hvordan man kan hjælpe dyret med at få det bedre?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-08-07 16:01

Du må øjeblikkelig få fat i dyrlægen igen.

Dyrlægen kan give dig noget "pasta" på en sprøjte, som du kan få din degu til at sluge, det hjælper på den løse afføring.

Jeg har ikke en degu, men en kanin, og dårlig mave er noget af det værste, så afsted så hurtigt som muligt.

Husk at rengører alt i buret, så den ikke smitter sig selv igen, du kan snakke med dyrlægen om at købe det helt rigtige til at få rengjort med

Rigtig god bedring, jeg føler med dig

Kommentar
Fra : Søsser

Dato : 15-08-07 16:09

Hejsa
Hva mener du med "løs afføring"? Han kommer slet ikke af med noget.

Kommentar
Fra : Søsser

Dato : 15-08-07 16:11

Altså min degu er heldigvis ikke nået til diarre'en, men han har slet ingen afføring og dyrlægen sagde jeg skulle vente et par dage

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-08-07 16:19

Pu ha, troede lige at den var begyndt på den løse afføring.

Når den ikke er det, ville jeg stole på dyrlægen, og ellers holde skarpt øje med deguen, er der den mindste smugle ændring i retning af løs mave, når den begynder igen, så ville jeg snakke med dyrlægen, men lad os da håbe og be' til at den er blevet helt rask

Kommentar
Fra : Søsser

Dato : 15-08-07 16:21

Mange tak :) når jeg læser mit soørgsmål, kan jeg godt se det lød som om den havde diarre, sorry :)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-08-07 16:28

Altså for at berolige dig selv, så ring til dyrlægen igen. Den har vel ikke spist så meget imens den var syg, så der er nok ikke noget den skal af med lige med det samme.

Spiser kræet?? drikker den??? har den feber?? Jeg kan ikke huske hvor meget temperaturen skal være på en kanin, men du kan sikkert slå det op på nettet (altså på den degu)

Skidt pyt med at vi misforstod hinanden, vi fandt jo ud af meningen

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 111 point
Dato : 15-08-07 16:48

Citat
Men nu er det værre og han kommer ikke af med afføring

Spiser han??

Hvis ikke han spiser noget, kommer der jo heller ikke noget ud.

Værre hvis han spiser og der heller ikke kommer noget, for så er han jo forstoppet i tarmsystemet.....og kan ikke overleve i særligt mange dør, så vil den derimod dø under store smerter.

Har dyrlægen tjekket den ordentligt for tandproblemer, altså om dyret kan gnave og tygge normalt??

Mange gnavere får problemer med, at kindtænderne vokser vildt så de irriterer dyret, så det enten ikke kan synke maden eller at tungen bliver klemt så dyret ikke kan spise ordentligt.
Det kan være svært for dyrlægen at komme til at se det, medmindre dyret lægges i narkose.

Det har jeg prøvet med et marsvin.....datterens deguer har der heldigvis aldrig været problemer med.

http://www.baddog.dk/pages/show.asp?ID=54

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-08-07 16:49

Citat
og kan ikke overleve i særligt mange dør, så vil den derimod dø under store smerter

UPS...skal selvfølgelig være "og kan ikke overleve i særligt mange dage "

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 15-08-07 17:27

Antibiotika slår bakterier ihjel - derfor får man diare - tarmbakterierne dør.
At dit dyr ikke har afføring skyldes noget andet, formodentligt som foreslået her - at den ikke har spist ret meget.
Ovenpå sygdom skal der sikkert lidt skånekost til, det skal du nok høre dyrlægen om (Noget let fordøjeligt og nærende)

Kommentar
Fra : Søsser

Dato : 15-08-07 19:58

Ja han spiser og jeg har osse set ham drikke. Tror ikke han har feber da snuden er kølig.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-08-07 20:15

Citat
Ja han spiser og jeg har osse set ham drikke

Så tror jeg også på han har fået det bedre, men som sagt er du den mindste smugle i tvivl så ring til dyrlægen, hellere en gang for meget end en gang for lidt

Kommentar
Fra : Søsser

Dato : 15-08-07 20:17

ja, jeg kontakter dem i morn igen for at fortælle hvordan det går :)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-08-07 23:24

Citat
Tror ikke han har feber da snuden er kølig

Det har overhovedet ikke noget at gøre med om et dyr har feber eller ej hvis snuden er kold eller varm

Kommentar
Fra : stwigs

Dato : 22-08-07 19:32

Hej.
Jeg har lige læst dit indlæg, og hvordan går det? Har han fået det bedre?
Jeg har været samme tur igennem, men min døde desværre :'-( Så jeg ville meget gerne høre noget mere omkring det, hvis han bliver rask.
-Sara

Kommentar
Fra : Søsser

Dato : 22-08-07 19:34

Det går lidt bedre med Chap, men han er stadig meget tynd og tilstanden er for mig stadig kritisk :(

;)

Kommentar
Fra : stwigs

Dato : 22-08-07 19:36

hehe...hej Søsser.. Jeg kender dig vidst
Det er ikke godt at høre... Jeg håber VIRKELIG at han bliver rask snart!!

Godkendelse af svar
Fra : Søsser

Dato : 27-08-07 17:35

Tak for svaret dova.
Efter en hård kamp blev jeg desværre nødt til at aflive det bette pus, som blev 5,5år. Hvor gamle er jeres deguer?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-08-07 18:14

Trist han ikke kunne reddes, men de er jo ret sarte de små dyr og tåler ikke at være syge i længere tid.

Min datters to deguer er tre år nu.

mvh dova

Kommentar
Fra : stwigs

Dato : 27-08-07 21:48

Er der nogen her i Dk som har eller har haft deguer på over 5 år? Jeg har læst at de kan blive mellem 10-15 år...? Det lyder af ret meget.

Kommentar
Fra : Søsser

Dato : 28-08-07 09:20

Altså min blev jo 5,5år, men ville osse gerne høre om nogle har prøvet at deres blev ældre, og ja de er jo skrøbelige de bette små.
Jeg har selv nogle på ½ år, 1 år, 2 år og 3 år nu.