/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Normalisering af lydfiler MP3
Fra : CLAN
Vist : 2269 gange
200 point
Dato : 15-08-07 14:36

Hejsa
Sidder der nogen "out there" med kendskab til et program, som kan normalisere lyd-filer (MP3)?
Bedst hvis programmet kan batch konvertere, altså tage hele biblioteker.
Med "normalisere" menes at lydstyrken udjævnes på lydfilerne, således afspilningsstyrken er lige høj (eller tilnærmelsesvis lige høj).
Jeg ved godt, at dette kan gøres i Nero, når man brænder MP3 filer til lyd CD, men jeg er ude efter et program, som kan ordne alle mine MP3 filer i en ombæring.
Unødvendigt at nævne, at hvis programmet er gratis, eller freeware/shareware ja så har det størst interesse.
Links modtages helst, sammen med en lille beskrivelse (egne erfaringer)

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-08-07 15:18

Ha'... lidt søgen på nettet hjalp - dovenskab betaler sig ikke
Lader lige spørgsmålet stå åben, hvis andre skulle have interesse... eller et bedre forslag - se:
http://www.bresso.com/normalize-mp3-making-song-volume-equal.shtml

What is the best way to normalize mp3 files?
The best way to normalize your mp3s is to use a free software called MP3Gain. MP3Gain automatically adjusts mp3s so that they all have the same volume.

But MP3Gain does not decode and re-encode the mp3 to change its volume (this is good). You can change the volume as many times as you want, and the mp3 will sound just as good (or just as bad!) as it did before you started. Mp3Gain uses a special algorithm to calculate how loud the file actually sounds to a human's ears and writes a tag corresponding to the decibel value in the mp3.

That tag will be read by any mp3 player that you play the file with. Let Mp3Gain analyze your whole mp3 library and all your songs will sound the same volume! But if for some reason, you want the volume back to its original value, Mp3Gain can remove the tag for you and the volume will be just as before.

Recommend decibel value to use is 89 decibels (default value).

Hent og læs mere om MP3Gain på http://mp3gain.sourceforge.net/

Accepteret svar
Fra : IPM

Modtaget 200 point
Dato : 15-08-07 15:57

Hej
Den har jeg også anbefalet her på Kandu for lang tid siden, det er et rigtig godt program, så det kan du roligt bruge

IPM

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-08-07 17:03

3.834 MP3 filer... tager godt nok sin tid. Startede 15:30 og der er stadig "lidt" tilbage, så jeg afventer resultatet med spænding

Godkendelse af svar
Fra : CLAN

Dato : 15-08-07 20:36

Tak for svaret IPM... så lykkedes det endelig, men jeg syntes nu der er en smule forskel - måske bare indbildning

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 28-09-07 17:12

Hej må jeg lige være med her. Jeg har mp3 gain og bruger det flittigt, da jeg underviser i seniordans og bruger komputeren som lydkilde. Jeg vælger de melodier jeg vil bruge den pågældende dag, lægger dem i en mappe med dato på og "gainer" så den. Ved nogen om det er muligt at ensrette alle mine mp3-filer på PC'en, så det gemmes og kan hentes fra musikbiblioteket til mappen med dato uden igen at skulle bruge prog. på mappen, og kan man kopiere fra en stationær til en bærbar og bibeholde lydstyrken?

Hilsen Sonja