/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
æblegele
Fra : maxhankat
Vist : 11957 gange
100 point
Dato : 14-08-07 21:57

Goddag!

Er der evt. en venlig sjæl, der kan sige mig, om der findes en metode som kan bruges når ens
rønnebær / æblegele ikke vil blive stiv?
Jeg mener, jeg har gjorte det helt rigtigt og fulgt opskriften, der er bag på gul Melatins poser.

Jeg lavede 1 liter saft og brugte dertil en pose gul Melatin og 1 kilo sukker.

Der står på posen at man skal blande Melatinen med et par skefulkde sukker og blande i den kolde saft og lade det koge op og derefter hælde resten af sukkeret i.
Det har jeg fulgt meget nøje, men geleen er ikke stivnet er nu, hvor den er kold.

Mon der er håb om, at den stivner efter længere tid?

mvh
Joan /

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-08-07 22:17

Hvis ikke, så må du igang med et par blade husblas

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-08-07 22:19

Husk at hælde saften i den opløste husblas under omrøring. Så får du ikke de ulækre tråde i geleen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-08-07 22:22

Hmmmm Jeg har lige læst, at man skal blande melatinen i FØR sukkeret. Kan det være derfor den ikke vil stive??

Citat
Gul Melatin er specielt velegnet til fremstilling af gele eller marmelade af frosne frugter.

Vigtigt! - Gul Melatin skal altid tilsættes før sukkeret.
Geleringsmiddel til gelé

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 14-08-07 22:23

du skal blande geleringsmidlet med en lille smule af den kolde saft, ellers klumper det og hælde i den varme saft og derefter afkøle.....jeg lavede en masse æblegele sidste år uden det mindste problem med at det stivnede. det skal i den varme saft.......som så hældes på godt atamonskyllede rene glas og bindes strax til.
god fornøjelse...ikke noget med husblas....du må koge det op igen og putte lidt mere geleringsmiddel i, men det skal være i den varme saft....
ciao miss.j.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-08-07 22:23
Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-08-07 22:25

Hold nu din kæft din hæslige madamme (klogskider).

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 14-08-07 22:32

der er nok en der er skide misundelig på, at der findes nogen herinde der ved noget bedre om visse ting end en vis anden ......jeg har altså lavet gle i mange herrens år...hvor mange år har du....?din hæslige .....hvor står der hene at jeg ikke må gi råd...fortæl mig lige det....kloge hoved...kan di fortælle mig hvor det står henne....NÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆHHHHHHHHHH...for det står ingen steder...du er kun skide misundelig.......alle her ha rlov at sige noget..ikke KUN du.....
jeg lærte for 45 år siden at lave gele.....så kom ikke her og fortæl mig noget det...så hold selv kæft.....og bland dig i noget du har forstand på.....og det vist ikke meget vel....ellers ville du ikke resgere på den måde vel......opmærksomhed......åhhhhhh........
ciaooooooooooo og sov nu godt grumme...
misssssssssssssssssssssssssssss...z....j

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 14-08-07 22:34

Mange tak for alle svar.

Jeg tror helst ikke, jeg vil anvende husblas.

Missjosephine!

Jeg har faktisk også lavet vellykket gele mange gange før.
Jeg kom den gule Melatin i den kolde saft blandet med 2 spiseksef. sukker og en lille smule saft. Det står der bag på posen, at man skal.

Tror du, at jeg evt. bare kan komme endnu et brev gul Melatin i den kolde tynde "gele" og så regne med, at det bliver stift efter et opkog?

mvh
joan/

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-08-07 22:34

http://www.altverdensmad.dk/am/produkter/?opskriftaction=readmore&product=9462 nederst

Citat
Det er vigtigt, at Gul Melatin tilsættes før sukkeret, idet pektin kun er virksomt i et surt miljø.
BLA BLA BLA BLA

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-08-07 22:36

I flg. Tørsleff kan du ikke bruge melatinen hvis du har puttet sukker i.

Husblas..... glem det. Var bare en nødløsning. Hvordan vil du få sukkeret ud inden du tilfører mere gelatine. Nå men det ved hende der har lavet gele i 45 år alt om LOOOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-08-07 22:42

Rettelse: Ikke gelatine, men Melatin Sorry

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 14-08-07 22:51

Klumme,
det bliver nok vanskeligt at hive sukkeret ud - hm, men jeg tænkte på om jeg evt. kunne gøre den tynde gele mere sur med f.eks. et brev vinsyre - ?
det er for ærgerligt bare at kassere den mislykkede gele.
Det jeg ikke kan forstå er, at der jo står på posen, at man skal blande et brev gul Melatin med at par skefulde sukker og så komme det i den kolde saft.
Det er ret forbavsende, at det skulle kunne ødelægge geleen. Jeg tænker . . . . . . . . .

P.S.
Kære venner på denne tråd, lad nu ikke mit spørgsmål skabe ufred iblandt Jer!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-08-07 22:55

He he.. Tjaeee det vil jeg ikke afvise.... altså at du kan tynde den op med vinsyre så "miljøet" blir mere syrligt og så evt. lidt mere sukker mår melatinen er blandet i. Smide det væk ville være synd, så Joan prøv dog, og lykkes det ikke, så kan du ty til husblas hvis du vil

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-08-07 22:57

Og det er da rigtigt, at det er underligt, at der står sådan på posen, når de på deres hjemmeside skriver det anderledes ?????

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-08-07 23:01

Jeg forstår godt din aversion mod husblas. Det virker heller ikke lækkert at bruge indkogte døde grise som fortykningsmiddel, når man fra Pektinen i Melatinen kan få frugtens naturlige fortykningsmiddel.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-08-07 23:03

Nå nu har jeg truet mig selv med at gå i seng i en time, ku være jeg skulle lystre LOOL

God nat Joan. Held og lykke med din æblegele.... Det er så lækkert. Kan huske min mor lavede den på de små Paradisæbler Uhmmmmmm

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 14-08-07 23:08

ok, foreløbig tak for i aften, jeg er også snydesøvnig, så dynerne kalder.

Jeg vender tilbage i morgen.

Ok, tak nok engang for alle svar. jeg er også snydesøvnig og dynerne kalder.

Jeg vender tilbage i morgen. Det er spændende om geleen stivner - jeg tror det ikke - suk.

Godnat.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 15-08-07 08:13

Grundet til at det ikke gelerer når det er tilsat efter at der er kommet sukker i er at dit tørstof er blevet for højt.

Når man anvender en "lav ester pektin" (som bruges til frugt gele) skal man sikre sig et lavt tørstof eller vil pektinen ikke blive opløst, og har derfor ikke nogen virkning.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-08-07 08:20

God morgen Thulin.

Tror du så det er muligt at sænke Ph værdien med vinsyre så meget, at man kan gelere en gang til, og få det til at virke.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 15-08-07 10:49

Desværre ikke.
Din pH værdi er sikkert god nok (pH3.2 er optimalt for pektin)

Men du har aldrig fået opløst pectinen. Så den ligger bare uvirksom i din gel.

En måde du kan anvende dit "gamle" produkt vil være at tilsætte det til en ny portion, eller endnu bedre til 2 portioner.

Lav en ny portion, hvor du tilsætter sukkeren på det rigtige tidspunkt, når produktet er færdigt, tilsætter du det mislykkedes produkt, sørg for at det er varmet op, så du ikke kommer noget koldt oven i den varme masse.

Pektin vil gelere, når pH er rigtig og produktet er afkølet.

DU kan også som nævnt i et tidligere indlæg tilsætte husblas (gelatine), men det vil ødelægge smagen, da pektin er helt overlegen når det kommer til smagsfrigivelse fra frugter.

Held og lykke

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-08-07 10:53

Thulin

Okay.... Håber at Joan ser alt dette. Det er jo lige til at blive klog af. Husblas var udelukkende nævnt som en nødløsning.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 15-08-07 11:00

Der er såmænd intet galt med husblas, det er et godt produkt, skal bare anvendes til de rigtige ting.

Personligt synes jeg det er synd at bruge til f.eks. citronfromage. Pektin vil gøre sig meget bedre her. Pektin er bare alt for svær at håndtere for den almindelig husmor, da der finde utrolig mange typer pektiner, pH, %SS (tørstof) og temperatur skal passe sammen.
Gelatine er nemmere, gelerer næsten uanset hvad, kan bare ikke tåle for meget varme.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-08-07 11:03

LOOL Har lige kigget på din profil Du snyder jo.... Du er jo expert

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-08-07 11:09

Lidt spændende læsning om bl.a. pektin, nu vi snakker om det
http://www.bionyt.dk/_arkiv/004s3FIB.htm

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 15-08-07 11:51

Goddag igen.

Jeg har lige hurtigt læst alle nye svar og råd igennem her til formiddag og vil nu gå i gang med at studere svaret fra thulin lidt nærmere og så gøre nogle forsøg i løbet af dagen.

Det underlige er, at jeg har lavet gele mange gange før, og det er første gang det er
Men her bliver så noget at lære af.

Jeg vender tilbage senere.

Mvh
joan/

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 15-08-07 17:22

Hej thulin!

Tak foreløbig for din forklaring.
Selve kemien i pektin har jeg ikke megen forstand på.
Men det er vel det, som geleringsmidlet Melantin eller Dr. Oetker består af - ikke?

Nu er jeg så i gang igen og har kogt en ny portion sure æbler, som nu hænger i en saftposen og drypper, så jeg regner med at få en liter saft mere.

Når den nye saft er kold, blander jeg indholdet fra en pose gelerinsgmiddel (Oetker) i saften.
D.v.s. jeg sørger naturligvis for, at pulveret først er rørt ud til en jævn masse, som jeg så rører i den kolde saft. (Det gjorde jeg også første gang, blot blandede jeg pulveret med 2 sp.skf. sukker først, det står der på posen! - men det gør jeg ikke denne gang!
Så går jeg ud fra, at jeg skal følge den sædvanlige procedure og varme saften op igen og lade den koge nogle minutter og derefter tilsætte 1 kilo sukker og lade koge yderligere nogle minutter.

Nu er det så jeg vil spørge dig, om du så mener, at jeg:
1) skal varme det mislykkede produkt op i en stålgryde for sig og så:
2)først blande de to portioner sammen, når de har samme temperatur ?

mvh

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 100 point
Dato : 15-08-07 21:40

Det er helt på sin plads at tilsætte lidt sukker til pektinen , da dette gør at den bliver nemmere opløst derved undgår du klumper.

Den mislykkedes del skal du varme op til 70 - 80C i en gryde ved siden af, så tilsætter du den bare når du har kogt en ny.

Mela.. og dr. oetker blandingen består af sukker, lav ester pektin samt citronsyre.

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 15-08-07 21:55

Thulin:

Tak for svar, jeg fortsætter eksperimentet og fortæller om resultatet i morgen.

mvh

Godkendelse af svar
Fra : maxhankat

Dato : 16-08-07 15:44

Tak for svaret thulin.

Jeg lavede en ny portion saft og tilsatte den kolde saft (3/4 l) et helt brev Oetker geleringsmiddel og til sidst 500 gram sukker.
Så varmede jeg den mislykkede gele op og blandede den med den nye, da de var ca. lige varme.

Nu er geleen hældt på glas og den er blevet meget fin.
For god ordens skyld vil jeg lige oplyse, at jeg også sendte en mail til Oetker og spurgte om råd, og her er det svar jeg fik:

Du kan sagtens koge geleen op igen.
Når den er varmet op, skal geleringsmiddel til hele portionen (altså samme mængde 1 gang til) tilsættes efter at den er fordelt i 2 spsk sukker. Så behøver du ikke koge den op igen, bare rør godt rundt så det hele fordeler sig.

Det forbavser mg meget, at man bare kan opvarme den mislykkede gele og så tilsætte mere geleringsmiddel, når man i syltebøgerne læser, at geleringsmiddel altid skal i saften FØR sukkeret.

Tak til alle her på tråden, som tog sig tid til at svare.

Mvh
joan

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-08-07 16:22

Jeg kommer forbi og henter en smagsprøve, for at sikre, at det ikke bare er noget du siger

Tillykke

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 17-08-07 07:08

Godt at høre at din æblegele ikke skulle i skraldespanden, men kan gøre glæde på middagsbordet.

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 17-08-07 19:21

Ja, det er rigtig dejligt når ¨noget der er mislykket alligevel bliver vellykket med god hjælp fra venlige sjæle.

Tak!

mvh
joan

Kommentar
Fra : zanneh

Dato : 25-10-09 13:31

Jeg har lige lavet paradisæble gelé efter en gammel opskrift uden geleringsmiddel (med saft kogt på en tutti frutti saftkoger) og da det er vel sent på sæsonen og paradisæblerne derfor ret modne, var pektinindholdet ikke højt nok til at få geléen til at stivne.
Da jeg ikke havde nogen af de ovenfor nævnte geleringsmidler hjemme, men citronsyre i skabet, brugte jeg følgende råd fra Dr.Oetkers hjemmeside og nu er portionen reddet.
Hvad gør jeg, hvis geléen ikke vil stivne?
Hvis geleen er kogt med sukker, og frugten/bærrene ikke indeholder tilstrækkeligt med naturligt pektin, bliver geléen tynd. Tilsæt evt. 2 tsk citronsyre pr liter gelé, og bring geléen i kog ved kraftig varme. Når geléen koger, tilsættes 50 gram sukker, og det koger, til geléen hænger som dråber på en ske.