/ Forside/ Interesser / Helbred / Handicap / Spørgsmål
10  valde. 300
Er det lovligt ?
Fra : bauchmann
Vist : 694 gange
500 point
Dato : 14-08-07 08:53

Hej

Jeg har lige været på ferie med Dansk Handicap Forbund Hillerød. På den tur fik jeg udleveret et skema jeg skulle udfylde. Der skal bl.a. udfyldes med personnummer, hvad jeg får af medicin, pårørende samt læge. Det skal nævnes, at det er en fra bestyrelsen der vil have oplysningerne. Er et sådant skema lovligt?

Torben

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-08-07 08:55

Og hvad skal de bruge skemaet til?
Mener ikke de kan kræve oplysningerne.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 14-08-07 08:57

Igen det kommer an på, med hvilken begrundelse skemaet skal bruges.

Jeg tror det skal bruges hvis en af jer bliver syge under ferien, så er det nemmest hvis alle oplysningerne er givet på forhånd.

Og jo jeg tror godt det er lovligt, i og med, at de bruger samme fremgangsmåde, når børn f.eks skal på feriekoloni, så er oplysningerne ved hånden, hvis der er brug for akut lægehjælp eller indlæggelse

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 14-08-07 09:00

Det er fuldstændig frivilligt om du vil udlevere dit personnummer i den forbindelse. Men det var vel for at kunne hjælpe dig, hvis der skete et eller andet under turen. Du kan bede bestyrelsen om at slette oplysningerne, nu hvor de ikke har noget at bruge dem til længere.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-08-07 09:08

Ja det er lovligt at udlevere skemaet, men det er ikke lovligt at forlange at man skal udfylde mere end navn og addresse. Resten må være frivilligt. Men jeg kan da ikke se hvorfor man ikke skulle udfylde det hele.

Kommentar
Fra : clou

Dato : 14-08-07 09:09

Hvorfor det er en fra bestyrelsen der skulle have dine data, tror jeg er den simple grund, at vedkommende har være "tovholder" på turen og derfor står for det praktiske.

Men jeg vil da sige, at hvis vi andre rejser, så kan vi jo selv sidde med de personlige oplysninger, dem oplyser man jo ikke til rejseselskabet - så måske synes jeg det er lidt formynderisk at være

Jeg mener helt seriøst at du burde forlange at få de pågældende papirer retur, når I nu er kommet forhåbentlig godt hjem!

Clou

ps: prøv at spørge hos et rejsebureau om deres holdning til det!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-08-07 09:22

Hvis oplysningerne skal bruges i forbindelse med rejseforsikring.
Så skal du notere det de ber om.
Forkerte eller manglende oplysninger kan i tilfælde af ulykke eller
sygdomsbehandling betyde, - betal regningen selv. Gælder også hjemtransport i utide.

Er man i et behandlingsforløb kan det ske man nægter at tegne en rejseforsikring,
en lægeerklæring er sikkert et krav fra forsikringsselskabet.

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 14-08-07 10:07

kort og godt JA

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 14-08-07 10:14

er selv medlem af Dansk Handicap Forbund

Jo grunden er at mange af de handicapet kan gå hen og blive afvorlig syge (som regle en sygdom der har gjort en handicapet)
så skal der kaldes læge skal de jo bruge cprét så læge sygehus ect kan finde de oplysninger de selv skal bruge det kan evt være en som bruger respirator den går i stykker han/hun skal på sygehuset han/hun kan ikke sige sit cpr og så kan angeøren kan give de rette myndigheder den hjælp i form af dit cpr

håber det hjalp som handicappet er det en sikkerhed at de har mit cpr på sådan en tur

Accepteret svar
Fra : hawaii7

Modtaget 500 point
Dato : 14-08-07 12:20

Ja det er selvfølgelig lovligt at udfylde et sådan skema. Det er til dit eget bedste at rejselederen eller bestyrelsen har navn, adresse, pårørende, hvilken medicin du får og så dit personnummer i tilfælde der sker dig noget. Bestyrelsen kan ikke forlange alle disse oplysninger, men det er for dit eget bedste. Jer som er med kan kræve at skemaerne bliver distrueret efter rejsen og ikke bliver gemt m.m., det er ikke helt lovligt.
Jeg ber også om nogle oplysninger når jeg tager til Østrig og har ældre medlemmer fra en ældre klub. Det er rart at kende navn og tlf. på evt. pårørende hvis uheldet er ude.

Det er ikke lovligt at krælve disse oplysninger, men det er for jeres egen skyld, hvis der skulle ske noget.

Håber dette er svar nok.

Med venlig hilsen
hawaii7

Godkendelse af svar
Fra : bauchmann

Dato : 14-08-07 15:21

Tak for svaret hawaii7.