/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
KEOPS og Stodir-aktier
Fra : steenfibiger
Vist : 837 gange
150 point
Dato : 13-08-07 11:46

KEOPS A/S har fremsate t købstilbud til en kontantpris på DKK 24,00 pr. Keops-aktie à nominelt DKK 1,00 eller 19,23139 nye Stodir-aktier à nominelt ISK 1,00 pr. Keops-aktien à nominelt DKK 1,00.
Er det et godt tilbud? Og hvilket af de to tilbud er det bedste? Hvad sker der hvis jeg ikke tager imod dette tilbud? Jeg behøver ingen kontanter nu. Jeg er 61 år gammel.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 13-08-07 11:51

- hvis du ikke tager imod tilbudet, sker der vel ikke noget - og det kan jo vise sig at være en fordel...

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 13-08-07 12:14

I perioden 14.5.2007 - 28.6.2007 har 'markedet' vurderet værdien af aktien til et sted mellem 18,8 og 22. Efter tilbuddet er den naturligvis steget til næsten 24 (23,6) - tænk i stk-priser; om det er en 1-kr aktie eller en 100 kr aktie er ikke væsentligt).

Hvis aktien ellers stiger til over 24 kr (fx hvis tilbuddet forøges), så er det jo et dårligt tilbud. Det er lidt af et spil (som med enhver aktiebesiddelse). Sammenlignet med markedets vurdering før tilbuddet, så er det et godt tilbud.
Bestyrelsen anbefaler at acceptere tilbuddet som et godt (men ikke 'formidabelt godt') tilbud. Se http://www.finansnyheder.dk/News/ShowNewsStory.aspx?StoryID=9603623

Det er svært at sige noget om alternativet Stodir-aktier uden en større analyse. Måske er det bedre, måske ringere. I ald fald mindre gennemskueligt og nok mere risikofyldt.

Tilbuddet forudsætter at Stodir kan få mindst 90% af aktierne. Så HVIS de altså køber, så har de bagefter ret til tvangsindløsning af de resterende aktier. Siger du altså nej, så risikerer du at du alligevel bliver tvunget til at sælge - muligvis til lavere kurs. Men før de når så langt, så kan det da være at de hæver tilbuddet for at nå op på de 90% som det skete med TDC.

En fornuftig men også lidt kedelig holdning ville derfor nok være at flyde med strømmen og acceptere 24-krioners tilbuddet.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-08-07 13:16

Et godt tilbud?
Kommer an på hvad du har givet for aktien.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 13-08-07 13:26

Citat
Kommer an på hvad du har givet for aktien.

Nej, Teil. Sådan er der desv. mange - specielt private investorer - der tænker, og det har ført til at mange ikke har fået det optimale ud af en investering.

Køber du en aktie tilo 100 og den falder til 25 uden udsigt til overhovedet at stige derfra, ja så vil 30 være et godt tilbud. Tabet (fra 100 til 25) er jo allerede sket forlængst.
En anden (psykologisk meget forståelig) holdning er at hvis man har oplevet tabet 100 -> 25, så er det en dårlig aktie man helst skal af med. I virkeligheden er det (alt andet lige) en billig aktie, som man bør købe. Man har samme interesse i at købe som en 'ny' køber, der aldrig havde ejet aktien.

"Et godt købstilbud" er en pris der er over hvad man forventer ellers at kunne få for aktien i fremtiden.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-08-07 13:39

Citat
Et godt købstilbud" er en pris der er over hvad man forventer ellers at kunne få for aktien i fremtiden.

Nej. Et godt købstilbud er når jeg tjener penge.
Ikke hvad jeg forventer at tjene om 30 år.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-08-07 13:41

Se på daytradere, de venter ikke til de bliver 80 og henter gevindsten.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-08-07 13:45

Citat
Køber du en aktie tilo 100 og den falder til 25 uden udsigt til overhovedet at stige derfra, ja så vil 30 være et godt tilbud. Tabet (fra 100 til 25) er jo allerede sket forlængst.
En anden (psykologisk meget forståelig) holdning er at hvis man har oplevet tabet 100 -> 25, så er det en dårlig aktie man helst skal af med. I virkeligheden er det (alt andet lige) en billig aktie, som man bør købe. Man har samme interesse i at købe som en 'ny' køber, der aldrig havde ejet aktien.

Hvis min 100 kr´s aktie falder til 25 og troen på virksomheden ikke falder tilsvarende.
Så køber jeg en ordentlig portion til 25.
Det har givet gode gysser ved flere lejligheder.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-08-07 13:48

Vestas er en af de aktier der har cyklet op og ned.
Det gav mig penge i kassen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-08-07 13:56

Men budet på 24 er ikke overvældende.
De kan jo købe på børsen for 23,60 kr i dag.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 13-08-07 14:23

Teil, jeg er ikke interesseret i hverken din potens eller øvrige præstationer.

Jeg har fx nogle få APM-A'ere som jeg købte for 46500
Hvis du tilbyder mig 65000, så tjente jeg godt, men alligevel var det et rigtigt dårligt tilbud. Selvom en stigning fra 46 tilo 65 på et år må betegnes som et tilfredsstillende afkast, så kan jeg altså sælge dem for mindst 66.600 andetsteds.

Købsprisen er altså ligegyldig.

Lad os sige at jeg på en eller anden forunderlig vis virkelig tror fast på at kursen indenfor de næste 5 dage stiger til 69.000 og derefter stiger til 70.000 i de næste 5 år, ja - så er alt under kurs 69.000 dårligt og alt over er et godt tilbud.

Nå kan jeg ikke hjælpe Stouenberg ved at fortælle ham om den kommende kurs. Kan nogen? Det jeg kan er at sige at for 1½ måned siden vurderede nogle mere eller mindre kloge hoveder ('markedet') at på kort/langt sigt var aktien 18-22 kr værd. Så er der kommet en faktor mere ind - nemlig en interesseret køber. Derved stiger prisen normalt så 24 kr er måske OK.

Stouenberg - du kan selv vælge: Skal din vurdering af om det er et godt tilbud du nok bør tage imod hjælpes på vej af min og bestyrelsens vurdering, eller skal du som Teil foreslår lade den kurs du oprindelig købte aktien til være afgørende.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-08-07 14:34

Det er nu steenfibiger der spørger.
Henrik dine teorier er for videregående økonomer.

Og steenfibiger skal selv vurdere om tilbudet er godt.
KEOPS har aldrig været en god investering, aktien
er for ustabil, hvilket ses på udviklingen i selskabet.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-08-07 14:36

En risiko ved at afslå tilbudet er tvangsindløsning,
til mindre end 24 kr.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 13-08-07 14:53

Citat
De kan jo købe på børsen for 23,60 kr i dag.

Teil - den kurs er KUN et resultat af købstilbuddet. Sådan vil det altid være, og det siger intet om værdien af aktien. Aktien kostede som jeg nævnte et sted mellem 18,8 og 22. Tilbudet blev givet 29.06.07 (det officielle med alle detaljer 27-07-2007). Når børskursen ikke er 24,00 skyldes det usikkerheden om, om betingelserne bliver opfyldt så tilbuddet træder i kraft.

Citat
Men budet på 24 er ikke overvældende.

Havde budet været 'overvældende' - fx helt urealistiske kurs 200, så ville børskursen have lagt sig på et sted i 190'erne, så lad være med at forvirre steenfibiger (ja undskyld, ikke Stouenberg) ved at antyde at overkursen kun er 0,40

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 13-08-07 15:10

Tak for de mange tips og synspunkter og den livlige diskussion. Jeg troor ikke, at den er afsluttet endnu.
Steen

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 13-08-07 15:19

Citat
En risiko ved at afslå tilbudet er tvangsindløsning, til mindre end 24 kr.

Ja - tvangsindløsning er ofte til lavere kurs

Citat
Siger du altså nej, så risikerer du at du alligevel bliver tvunget til at sælge - muligvis til lavere kurs.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-08-07 16:19

Det evige spørgsmål er - tjener jeg penge - tjener jeg nok?
Kunne jeg tjene mere hvis jeg venter med at sælge?

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 13-08-07 17:59

Tilbudet løber til 31. august, så jeg kan jo se hvordan situationen, kursen og købstilbudet udvikler sig! Jeg har forstået, at jeg ikke skal sige ja tak til de islandske ejendomsaktier!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-08-07 18:46

Jeg ville ikke sige ja til budet fra Stodir.
De drenge på øen er meget aktive selskabskøbere.
Hvor seriøse de er, kan jeg ikke vide noget om.
Men mit indtryk er - de tager alt af værdi og sælger
resterne. Selskabstømmere på lovligt vis, så at sige.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 13-08-07 18:46

Citat
Jeg har forstået, at jeg ikke skal sige ja tak til de islandske ejendomsaktier!

Om et års tid (fx når de som planlagt går på børsen), så er det nemt at sige om du BURDE have sagt ja. Hvis du alligevel er på nippet til at købe sådanne unoterede aktier, ja så burde du vel benytte lejligheden.

Mit personlige valg ville være at takke nej, men jeg kender faktisk intet til Stodir. Det er bare det, at jeg ikke er så glad for unoterede aktier. Hellere have nogle hvor jeg nogenlunde overskueligt kan følge med hvordan det går (både via deres fondsbørsmeddelelser og via kursudviklingen). Iøvrigt sir de jo at de sigter mod børsen.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 29-08-07 10:23

Er der noget nyt om KEOPS og Stodir-aktier, kursudviklingen og købstilbudet. Fristen er jo 31. august!

Jeg har set niget om det i dagspressen!
Tak for hjælpoen,
Steen

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 150 point
Dato : 29-08-07 10:53

Al nødvendig officiel viden om købstilbuddet finder du på www.keops.dk.

Interessant kunne det være om der var rygter sluppet ud om betingelserne var opfyldt. Det er der ikke.

Jeg ville fortsat sige ja til de 24 kr.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 29-08-07 11:42

Websiden blev ikke fundet.
HTTP 400
Mest sandsynlige årsager:
Der er muligvis en slåfejl i adressen.
Hvis du klikkede på et link, er det muligvis forældet.

Prøv at:
Skrive adressen igen.

Gå tilbage til den forrige side.

Gå til og søg efter de oplysninger, du skal bruge.

Flere oplysninger

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 29-08-07 11:46

"Der er muligvis en slåfejl i adressen" - jeg skrev et punktum som afslutning på sætningen - den ryger med når du klikker på adressen

Prøv her:
http://www.keops.dk/content/dk

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 29-08-07 12:40

Tak for det., jeg gætter på at der tilkommer handelsomkostninger, hvis man benytter sig af tilbudet?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-08-07 13:11

Citat
Tak for det., jeg gætter på at der tilkommer handelsomkostninger, hvis man benytter sig af tilbudet?

Læs tilbudet igen, ikke ualmindeligt at køber betaler handelsomkostninger.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 29-08-07 13:11

Nej, der er da vist ingen handelsomkostninger i denne forbindelse.

Du kan høre, at jeg er lidt usikker - fandt intet herom i tilbuddet, så det er kun noget jeg er 'ret sikker' på.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 29-08-07 13:15

.... og så fik jeg læst det grundigt og skifter derfor mening til det præcis modsatte:

Jo, du betaler handelsomkostninger:
"Kurtage og andre salgsomkostninger betales af de sælgende Keops-aktionærer"

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 29-08-07 13:48

Så har jeg lige på www.aktiespil.business.dk købt 3.761 af dine aktier.

Så må vi håbe at de ikke bliver indfriet, men at der bliver fremsat et nyt og bedre tilbud.

PS: På /www.aktiespil.business.dk opfører jeg mig som en vild og uansvarlig daytrader - det er ikke mit normale ego. Jeg lå indtil i dag blandt de 10% bedste, men nu er jeg røget heelt i bund.

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 06-09-07 10:29

Tak for svaret henrikkrebs. Du fik ret, nu bliver aktierne tvangsindløst. Tak for dine mange ihærdige svar.
Steen

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 06-09-07 11:10

Ja, og jeg har solgt mine virtuelle aktier med tab.
Hvis det var gået som med TDC (tilbuddet blev hævet fordi der ikke var nok til en tvangsindløsning), så havde der jo været en hurtig gevisnt. Sådan gik det ikke. Herligt at det kun er matadorpenge jeg tabte. Det er vel også derfor jeg laver så spekulative handler.

Fik du accepteret tilbuddet? Det er ikke sikkert at tvangsindløsningen sker til samme 'høje' kurs.